Bockningar, era knep?

Sv: Bockningar, era knep?

försöker hålla mig fast & följa med så gott det går! släpper även på tygeln, om man drar blir effekten oftast bara mer bockningar :rofl:
 
Sv: Bockningar, era knep?

Jag har också halsrem.
Men jag hinner aldrig ta tag i den, det går så :devil: snabbt när Besten bockar :D

Immer
 
Sv: Bockningar, era knep?

Ta upp huvudet så får den inte samma kraft.:idea: Men det går inte om du håller fegsnöre. :idea:

Jag tar inte tag med händerna, får lita på balansen. Sätter dom på rumpan. Bocka är aj aj. Det får man inte.
 
Sv: Bockningar, era knep?

Min häst har bara bockat då hon haft ont pga fel sadlar. Har suttit kvar men fått trasade ljumskar... Sitt djupt o var övertygad om att du ska sitta kvar.
 
Sv: Bockningar, era knep?

Tja, den trodde jag på tidigare också... men jag lovar dig att det går jättebra att bocka, sparka bakut med benen i tidigare rygghöjd även fast det går vansinigt fort, tillräckligt fort för att det skall vara för fort för en paddok eller manege.

Haha.. men om man galopperar ute och verkligen ska gasa på.. då kan jag lova att dem inte hinner göra något mer än i starten.. och om dom på något sätt skulle göra det ändå.. så är det så lågt att det inte märks.. för ett tag sen red jag en travare.. som brallade hela tiden när man galopperade ute.. men om man bara gasade på.. och då menar jag gasa på(gick lika fort som bilarna som körde på en väg en bit ifrån(50 väg)) då gjorde han äldrig någonting..
Men i paddock etc. så får man ju inte upp den hastigheten.. och då finns ju möjligheten att det blir lite bockelibock..
 
Sv: Bockningar, era knep?

Men i paddock etc. så får man ju inte upp den hastigheten.. och då finns ju möjligheten att det blir lite bockelibock..
:crazy: Lovar dig att det finns individer som inte gör lite bockeliback i paddockfarter. Av någon anledning har jag lyckats skaffa mig individ No.2 som uppvisar stora talanger på höga och explosiva bockar i högt tempo.
Sedan har man ju alltid möjligheten att sparka bakut...

Vet inte om jag fått tag i ett gäng avvikande varelser men dra på i högre tempo för att undvika bockningar fungerar iallafall inte så bra här. Det gör bara att man adderar hög fart till avfallskurvan.

Av mina sista tre avbockningar gjorde den med fart mest ont... eller gjorde inte "rakt på svanskotan" mer ont... Jo det gjorde den nog.:D
 
Sv: Bockningar, era knep?

Vad har ni för knep för att klara av att sitta kvar om hästen sparkarbakut och bockar av glädje?

Själv säger jag bara, fegsnöre :banana: rider aldrig utan :o

Nu har "min" häst kommit på hur hon ska få av mig i galoppfattningarna som jag hade problem med. Hon kör ner huvuder = jag åker frammåt. Hon får lång tygel = och bockar.

Jag höll på att åka av de första gångerna, men lyckades klamra mig fast. Så nu lutar jag mig lite bakåt och sitter till, sedan så blir jag så arg att jag skriker :angel: fula svordommar till hästen. Och hon lyssnar faktiskt.. Min balans har svårare för tvärvändningar eller plötsliga stopp kan jag säga..;)
 
Sv: Bockningar, era knep?

Jag ställer mej i lätt sits, då spelar ingen roll, vad hästkraken hittar på, då kan han leka rodeo om han vill. Fast luta inte framåt, utan stå rakt upp o ner, och trampa ner hälen ordentligt. Nertrampad häl, är din bästa livförsäkring.:bump:
 
Sv: Bockningar, era knep?

:crazy: Lovar dig att det finns individer som inte gör lite bockeliback i paddockfarter. Av någon anledning har jag lyckats skaffa mig individ No.2 som uppvisar stora talanger på höga och explosiva bockar i högt tempo.
Sedan har man ju alltid möjligheten att sparka bakut...

Vet inte om jag fått tag i ett gäng avvikande varelser men dra på i högre tempo för att undvika bockningar fungerar iallafall inte så bra här. Det gör bara att man adderar hög fart till avfallskurvan.

Av mina sista tre avbockningar gjorde den med fart mest ont... eller gjorde inte "rakt på svanskotan" mer ont... Jo det gjorde den nog.:D

Nej.. men jag menar att i paddocken kommer man inte upp i den farten som jag menar för att INTE HINNA bocka.. det lilla ordet lite bara slank in..:p
 
Sv: Bockningar, era knep?

Foderhästen jag rider kan minsann bocka i höga farter. ;)
Vi red på en åker (snö täckt) och jag skulle galoppera, hästen var bara 3½ så han fick gå i "valfri" galopp, dvs inte samlat. Men då tog han tillfället att öka, och la då till riktiga bakutsparkar, 10 st. ^^ Och det gick i hejdundrande fart. Som du sa, nästan i bilfart (50 väg brevid). Kan ju säga att jag iaf har bra balans, eller riktigt knip i knäna för efter 5 stycken så tappade jag stigbyglarna. :p
Och förstå vad alla bilisterna kollade. (Tror jag, han ju knappast se. ;))
 
Sv: Bockningar, era knep?

:eek: försöker hänga/följa med så gott det går:D ;)
 
Sv: Bockningar, era knep?

Har jag halsring åker jag bara av, för håller jag i den hamnar jag i framvikt och tjo säger det så ligger jag på backen :p

Jag bara länger tyglarna (om hästen väl har börjat bocka) så att jag inte följer med frammåt, och så står jag upp (rakt upp, inte frammåtlutad).

Om jag känner att hästen är påväg att bocka (typ pållen jag red förut satte alltid ned huvudet några galoppsprång före bocket och vispade med huvudet :D) då ökade jag bara drivningen och samlade ihop honom, alternativt drog upp huvudet på honom :p
 
Sv: Bockningar, era knep?

*kl*

Jag rider så sällan nuför tiden, så balansen är inte den bästa, så jag åker av.
Men innan va de ställa sig upp, luta sig bakåt å dra upp huvet på hästakraken.. Men oftast så va de pladask där med.. Jag är ingen bra ryttare, så är de bara. Trotts alla dessa år med hästar..
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
460
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp