Bockningar, era knep?

Ainon

Trådstartare
Vad har ni för knep för att klara av att sitta kvar om hästen sparkarbakut och bockar av glädje?

Själv säger jag bara, fegsnöre :banana: rider aldrig utan :o
 
Sv: Bockningar, era knep?

Slappnar av bara :) Så länge man sitter kvar är det ju till och med kul ;) Drar hästen ner huvudet så gäller det ju att vara snab och få upp det innan den blir för stark och får för mycket kraft, eller så ger jag bara efter på tyglarna så att jag sitter stabilt utan att luta framåt, för då brukar det ju sluta med att man sitter på backen...:crazy:
 
Sv: Bockningar, era knep?

typ bara försöker sitta kvar och följa med så mkt som möjligt :) och som alazan sa, försöker hålla upp huvudet på hästen om den bockar flera gånger på raken.
 
Sv: Bockningar, era knep?

Jag brukar korta upp ena tygeln till "max" när en häst gör oönskade hyss. Egentligen tycker jag att små bock spark är lite "latjo":crazy: Men jag låter inte mina hästar ha hyssen hur roligt det än kan vara.. "smaksak hur mycket men tillåter"..
Men när en häst brallar iväg bockar/sparkar eller stegrar så tar jag in ena tygeln till max.. Då hästen blir tvärt tvungen att böjja sitt huvud o nosa på min fot och gå runt sej själv en stund, så kan den inte göra några dumheter. (Jo kan, kan den väl men mina hästar har alltid gett sej). Så hästar jag tränat/ridit in gör inte sånt. De vet att det blir jobbigt direkt efter, då är det bättre att låta bli.
Det är mitt knep.. Men då ska man tänka på att inte ha allt för lösa tyglar om man rider med bett.. Man ska inte rycka till i hästens mun..
 
Sv: Bockningar, era knep?

När mitt sto bockar räcker det med att säga hennes namn med höjd röst så slutar hon. Om jag hinner reagera alltså, hon har haft av mig otaliga ggr.. man sitter där och skrittar på långa tyglar i skogen och så pang så är man i backen. :D
Min valack bockar aldrig.
 
Sv: Bockningar, era knep?

Överlivet tillbaka, långa mjuka ben, absorbera rörelserna med höfterna och rid framåt!
 
Sv: Bockningar, era knep?

KL

Rider man tillräckligt fort hinner dem inte bocka:idea: :p
 
Sv: Bockningar, era knep?

Sätt dig på en halvgalen arab som bockar likt en rodeohäst. Du är inte så sugen på att ramla av och kramlar dig fast för glatta livet. Efter att ha ridit en sån sitter du kvar på vad skit somhelst, garanterat.
 
Sv: Bockningar, era knep?

HA! Skitsnack, det klarar de alldeles utmärkt ändå... :devil:
 
Sv: Bockningar, era knep?

Jag tror det har lite med sittsen att göra att man sitter rak och är stadig på handen, min häst kan dra ner huvudet ibland och det gäller att vara vacken och medveten om att det kan hända. har man ett stadit grepp i handen (men man får inte vara hård i handen) så när hästen drar ner huvudet är det den som får "ont" av bettet och då slutar dom mesta, jag tror inte dom får on men dom tycker nog det är obehagligt, men om dom bockar är det som mest att sitta djup och avslappnat! :D
 
Sv: Bockningar, era knep?

KL

Rider man tillräckligt fort hinner dem inte bocka:idea: :p
Tja, den trodde jag på tidigare också... men jag lovar dig att det går jättebra att bocka, sparka bakut med benen i tidigare rygghöjd även fast det går vansinigt fort, tillräckligt fort för att det skall vara för fort för en paddok eller manege.
 
Sv: Bockningar, era knep?

Slappnar av, lutar överlivet bakåt, följer med i rörelserna med höfterna och tänker att det är en ovanligt studsig galopp :P jag har aldrig åkt av i bockningar :D
 
Sv: Bockningar, era knep?

Jag bara sitter som jag brukar, avslappnat och så. Har inte åkt av på år och dag och har dessutom hunnit rida in min unghäst under tiden, som gjort en del rätt höga bakutsparkar ibland.
 
Sv: Bockningar, era knep?

Ja, min pojkvän fick erfara detta :eek: fast det var när vi trava o nordis ryckte ner huvudet när hon såg gräs.. jag blev riktigt orolig där :angel:


men annars e westernsadel mkt bra! :bow:
 
Sv: Bockningar, era knep?

KL

Rider man tillräckligt fort hinner dem inte bocka:idea: :p


Det sa min ridlärare med och sa att jag skulle driva på hästen så att han skulle öka mer. Vilket jag gjorde, och då sa hon att håll det tempot så kommer han inte att kunna bocka. Och hon hade inte mer än sagt det förrän han gjorde världens bocksprång. Oj, det har jag aldrig varit med om förut sa hon.:eek:
 
Sv: Bockningar, era knep?

Jag har faktiskt inga knep. Jag bara sitter (och vrålar av ilska), men jag lyckas alltid sitta kvar, jag är otroligt förvånad över detta:crazy: Kanske är det vreden som gör det;)
Eller det faktum att jag i stort sett lärde mig att rida barbacka och att jag har en god balans därför? Jag vet ärligt talat inte, men jag och ev. åskådare är lika paffa varje gång;)
 
Sv: Bockningar, era knep?

Om du känner att hästen är på väg att bocka, så var snabb och driv framåt.
Ett knep som kan få en del hästar att t.o.m. sluta bocka
 
Sv: Bockningar, era knep?

jag bara följer med min galenpannas rörelser och han slårbakut varje ridtur (glädjeskutt) oftast gapskrattar jag åxå med tanke på att han väger 1 ton och skriker som en indian men än så länge har jag aldrig åkt av är rädd för att han ska göra nått dummt om jag stuper av (är hingst) så *peppar peppar*
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
460
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp