P

Partyboy

Hej jag har en fråga om bockning.

Det är så att jag köpte ett fjordhäststo på 10 år. Hon är överviktig men det går neråt väldigt bra, men det är så att när jag ska galoppera så bockar hon och det enda som man ska göra är att mana på henne mer så att hon till slut slutar med de dumheterna. Ena gången går det bara hur bra som helst men andra gången som igår sparkade hon högre än någonsin vid flera tillfällen (dåligt humör?) Hur eller vad ska jag göra för att få henne att sluta bocka, har ridit henne sen i juni och tycker att hon borde lära sig att jag inte ger mig. Snälla ge mig några bra tips.

Sv: Bockning

Standardsvaret: har du kollat så hon inte har ont nånstans?

Jag har själv aldrig ridit någon häst som bråkat utan anledning, så jag har tyvärr inga tips att ge.

Jo utrustningen sitter bra, på lektionerna sköter hon sig galant och inget bråk alls.

Bockar hon enbart vid galopp och uteritt? Eller bockar hon varje gång när hon ska galoppera?
Bockar hon vid fattningen? Någon skillnad om du fattar höger eller vänster galopp?
Hur reagerar hon när du sätter lite mer press på henne vid annat arbete?

/V

låter precis som min nordis. tidigare var hon (rejält :o) överviktig och det gick verkligen inte att fatta galopp utan att hon bockade in i den. detta helt enkelt för att hon inte orkade annars. så fort vi fick ner henne i vikt till normalhull, så försvann bockningarna helt av sig själva. nu bockar hon bara om hon är pigg och busig, och det kan hon gott få vara ibland ;)

som sagt, jag jobbade ingenting på att få henne att sluta bocka utan vi såg helt enkelt bara till att hon blev av med allt extra späck så löste sig resten automatiskt :)

För att hindra bockningen måste du blockera den. Genom att hålla upp huvudet lite mer än vanligt kan hästen inte köra ner huvudet och få fart in i bocken = den orkar inte bocka.

Så upp med huvudet på hästen när du fattar galopp, så hindrar du henne från att bocka.

Det beror väl på HUR den bockar. Ett/ett par glädjeskutt eller en vansinnesbockserie?

Min pålle försöker sig ofta på ett bocksprång när han är laddad o man fattar galopp, på honom räcker det med att säga "hrm" o se till att han inte drar ner huvudet.

Varför tror du att hästen skulle behöva vila i flera veckor?

/V

Därför att jag anser att alla hästar behöver vila. Och om hästen gått juni-oktober, dvs 6 mån utan vila kan det vara dags. Och en vila bör vara minst 3-4 v just för att hästen verkligen ska kunna få vila. När det blivit motigt för vissa hästar kan de verkligen behöva det. Och så behöver framför allt musklerna vila. Oavsett ras och ålder.

Visst är vila viktigt, men i rätt mängd och anpassat efter vilket arbete hästen förväntas utföra. Att ställa av hästen i ett antal veckor för att komma tillrätta med ett problem som lika gärna (och väldigt ofta) istället kan hänga ihop med ryttarens ridning och hästens förutsättningar är kanske inte lösningen just i det här fallet, men det kan vara värt att pröva förstås om man vill.

En teori, och den behöver inte vara rätt, är att bockningarna kan hänga ihop med dels att hästen protesterar pga att den tycker det är tungt och inte är tillräckligt stark ännu och dels att ryttaren inte har tillräcklig balans i fattningen och därför stör hästen. (Jag förutsätter att det inte är rena glädjebockningar eller att den har ont.)

Att rida på framåt när hästen bockar låter för mig helt rätt. Ryttaren måste tänka framåt så att hästen kan tänka framåt.
Det gäller också att ryttaren tajmar sina hjälper för att få hästen på andra tankar (avleder hästen) - helst innan, men minst i alla fall i samma ögonblick, som hästen börjar tänka bockning.
Ryttaren ska hålla tygeln kort i dessa sammanhang för att förhindra att hästen får ner huvudet och därmed får möjlighet att bocka.
I övrigt får ryttaren genom arbete stärka hästen. Kanske kan en duktig ryttare vara till hjälp genom att rida till hästen och få den att arbeta med rätt muskler och i balans.

Slappna inte av som ryttare, utan aktivera hästen med arbetsuppgifter, det brukar hjälpa mot en hel del problem i övrigt.

/V

Om smärta och felanpassad utrustning är uteslutning tror jag att det är som någon ovan skrev.

Hon kanske inte har muskler och ork att bära sig i galoppen, och bockar därför för att få "kontroll" på alla delar. Min ena medryttarhäst var väldigt omusklad när vi hämtade honom, bockade in i galoppen. Men varefter han fick mer muskler försvann det, och idag bockar han endast vid bus. Det vi gjorde var att få upp hvudet på honom, sitta tillbaka ordentligt och driva på honom lite extra. Stannar han så är det risk att han bockar av mig.

Hade en sån häst innan, dra upp huvet och var bestämd. Eller kör galopp några steg sen trav galopp, trav bla bla:) Funka för min iallafall

Om du är helt övertygad om att hästen inte har ont någonstans eller känner av något obehag av något slag så är det ju helt rätt som du gör att mana på den ordentligt framåt. Se till att du får upp huvudet på den ordentligt samtidigt, ta handen rakt upp om så behövs. Men för att få den att inte börja bocka över huvudtaget så skulle jag försöka sysselsätta den så mkt som möjligt under ridpasset. Se till att den alltid har något att tänka på. Ett förslag är att hela tiden arbeta med halvhalter och övergångar ofta och mycket i dina olika övningar på banan. Rid olika övningar med övergångar och inte bara runt fyrkanten, du vet skänkelvikning--> galoppfattning --> trav -->halt-->rygga --> galoppfattning osv osv... det är mitt tips, säger inte att det är rätt, men kanske värt ett försök! Tanken är ju att den inte ska tänka på att bocka överhuvudtaget för den har fullt upp med annat!

Senast ändrad av en moderator:

Visst är vila viktigt, men i rätt mängd och anpassat efter vilket arbete hästen förväntas utföra. Att ställa av hästen i ett antal veckor för att komma tillrätta med ett problem som lika gärna (och väldigt ofta) istället kan hänga ihop med ryttarens ridning och hästens förutsättningar är kanske inte lösningen just i det här fallet, men det kan vara värt att pröva förstås om man vill.

En teori, och den behöver inte vara rätt, är att bockningarna kan hänga ihop med dels att hästen protesterar pga att den tycker det är tungt och inte är tillräckligt stark ännu och dels att ryttaren inte har tillräcklig balans i fattningen och därför stör hästen. (Jag förutsätter att det inte är rena glädjebockningar eller att den har ont.)

Att rida på framåt när hästen bockar låter för mig helt rätt. Ryttaren måste tänka framåt så att hästen kan tänka framåt.
Det gäller också att ryttaren tajmar sina hjälper för att få hästen på andra tankar (avleder hästen) - helst innan, men minst i alla fall i samma ögonblick, som hästen börjar tänka bockning.
Ryttaren ska hålla tygeln kort i dessa sammanhang för att förhindra att hästen får ner huvudet och därmed får möjlighet att bocka.
I övrigt får ryttaren genom arbete stärka hästen. Kanske kan en duktig ryttare vara till hjälp genom att rida till hästen och få den att arbeta med rätt muskler och i balans.

Slappna inte av som ryttare, utan aktivera hästen med arbetsuppgifter, det brukar hjälpa mot en hel del problem i övrigt.

/V

såg inte ditt svar innan jag skrev mitt, men vi är inne på samma spår! ;)

Tackar för alla svar. Det är inte lätt alls och veta vad som hon tänker på och vad försiggår i hennes lilla huvud. Jag tror dock att jag har kommit på iallafall en del av problemet. När jag rider själv är allt perfekt inget bråk eller bockning, rider vi i samlad grupp går det alldeles utmärkt också men rider jag med de som gärna vill galoppera i rasande fart och hon inte riktigt hinner med och sackar efter så blir hon frustrerad och bockar. Var ute i 2 timmar i söndags på en uteritt med ett gäng och vi gaslopperade riktigt mycket men det var en härligt samlad galopp och då blev det ingen bockning. Så det måste ju vara att när hon inte hinner ifatt dessa smala supertränade valacker som susar iväg blir hon sur och visar det.

Få upp huvudet på henne samt driv mer än vanligt vid fattningarna.

Som tidigare användare skrivit så kan det hänga ihop med övervikten och att hon är omusklad.

I övrigt så hade jag för min del inte varit ute på en två timmars långtur med mycket galoppinslag, med en överviktig häst. Hon ska ju ha en chans att orka och det känns inte som en ärlig chans att vara ute och galoppera i timmar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar