Bockning och backutsprång vid uppsittning

A

Anemonia

Jag var och provred en häst för ett tag sedan. Så fort jag hade kommit upp i sadeln (innan jag ens hade fått i fötterna i stigbyglarna) började en serie av bockningar och backutsprång. Jag lyckades sitta kvar ca 15 s, men åkte sen naturligtvis av. Vid andra försöket hände samma sak, men hästen lugnade sig så fort jag fått kontakt med dess mun.

Ägaren sa att det aldrig hade hänt tidigare och jag blir då väldigt fundersam. Testar hästen mig bara, och i så fall hur kan det komma sig att den inte har testat andra ryttare tidigare? Eller kan jag ha gjort något fel, eller är det helt enkelt så att hästen visst kan ha gjort så här tidigare????

Jag gillar verkligen den här hästen, men kan inte sluta fundera över detta. Är det en häst att satsa på? Kan jag vänja hästen av med det?

Väldigt tacksam för funderingar och tips.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bockning och backutsprång vid uppsittning

Hej! Vore jag du skulle jag ringa ägaren och be om att få komma och provrida hästen igen! MVH /Sara

Hej, och tack för ditt svar! :)

Jo, jag ska tillbaka och provrida igen i helgen.

Är det en välriden och utbildad häst? Eller en unghäst som är ovan vid olika ryttare?
När jag hade ridit min unghäst ett tiotal gånger (under inridningen som tidigare var helt oproblematisk) hände exakt samma sak som med den hästen du red, det visade sig att jag hade en annan jacka än jag haft tidigare, som lät lite prassligt (reflexjacka) när jag skulle fatta tyglarna...
Provrid igen, och var med mer, se om du kan komma på vad det är, kortare tygel och kanske något att hålla dig i, jag har en nosrem igenom öglorna fram på sadeln som handtag utifall att..
De flesta hästar testar ju inte sådär på direkten om de inte har konstiga erfarenheter, och då har det ju hänt något tidigare, smärta i ryggen?

Jo, jag har tänkt på det också, att hästen är ovan vid ridning. Det är en f.d. galoppör som bara har gått och skrotat de senaste åren. De sa att hästen var grundriden, men hur pass omskolad vet jag inte. Hade blivit riden senast vid ett tillfälle ca en vecka innan. Hur som helst, blir jag mest funderad över att detta aldrig skulle ha hänt tidigare. Varför hände det då med mig???? ... smärta i ryggen... jo, jag tänkte bl a på hur sadeln satt och den verkade passa bra. Får i vilket fall som helst genomgå vet.besiktning innan köp.

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju faktiskt ganska många hästar som är lite osäkra på människor i allmänhet innan de lärt känna just den människan. Det kan de visa på olika sätt. Vårat sto tex kan vara jä**igt sur och hugga i luften och hötta med bakbenen om någon främmande bara går fram och ska ta på hennes privata delar... :crazy: (typ ljumske osv) Om man däremot först gör lite ledarskapsövningar med henne så är hon snäll som ett lamm sen.

Hur mycket hann du "umgås" med den här hästen innan du skulle koppa upp? Kanske borde du tagit honom på en prommis i grimma först, etablerat lite ledarskap och visat att du är snäll och inte vill nått illa? Han kan ju ha tolkat det lite som ett överfall annars, när du skulle upp...så gör ju rovdjuren...

Annars kan ju säljaren mörka...det händer ju det också... eller så kanske säljaren hanterade hästen så mycket innan första uppsittningen att det inte blev något problem...
Som nybliven säljare(:p ) så ÄR det ibland så att man blir förvånad över att hästen beter sig med en annan ryttare som den aldrig gjort med en själv... behöver inte betyda att man är oseriös som säljare ville jag bara ha fram :idea:

Bara lite tankar från mig...

Jag umgicks en stund med hästen i boxen innan. Klappade och strök den över ryggen. Då var iofs ägaren också i boxen. Sen tränsade jag och då var vi själva (jag och hästen). Förvisso kan jag nog tänka mig att hästen kanske inte var beredd på att jag skulle sitta upp. Ska ge det ytterligare en chans.

Tack så mycket för alla goda råd och funderingar. :D

Be säljaren rida hästen först! Då ser du ju hur den "brukar" bete sig. Om den verkar osäker då också kanske du ska dra öronen åt dig, men det är ju upp till dig att känna. Men om jag köper en häst som är grundriden förväntar jag mig att den står snällt och väntar medan jag sitter upp, och inte håller på med konstigheter då... det är väl det som är grunden i ridning? Att överhuvudtaget få sitta på hästen...

Jag var och provred en häst för ett tag sedan. Så fort jag hade kommit upp i sadeln (innan jag ens hade fått i fötterna i stigbyglarna) började en serie av bockningar och backutsprång. Jag lyckades sitta kvar ca 15 s, men åkte sen naturligtvis av. Vid andra försöket hände samma sak, men hästen lugnade sig så fort jag fått kontakt med dess mun.

Ägaren sa att det aldrig hade hänt tidigare och jag blir då väldigt fundersam. Testar hästen mig bara, och i så fall hur kan det komma sig att den inte har testat andra ryttare tidigare? Eller kan jag ha gjort något fel, eller är det helt enkelt så att hästen visst kan ha gjort så här tidigare????

Jag gillar verkligen den här hästen, men kan inte sluta fundera över detta. Är det en häst att satsa på? Kan jag vänja hästen av med det?

Väldigt tacksam för funderingar och tips.

Har varit med om samma sak:( Inte så kul! Vad var de för Häst??

En f.d. galoppör. Vad var det för häst i ditt fall?

Be säljaren rida hästen först! Då ser du ju hur den "brukar" bete sig. Om den verkar osäker då också kanske du ska dra öronen åt dig, men det är ju upp till dig att känna. Men om jag köper en häst som är grundriden förväntar jag mig att den står snällt och väntar medan jag sitter upp, och inte håller på med konstigheter då... det är väl det som är grunden i ridning? Att överhuvudtaget få sitta på hästen...

Jag vet en häst som betedde sig så när ÄGAREN skulle visa hästen för en spekulant. Det blev inget köp:eek: .

Jo, det var en bra idé. Tack! :D

Jag skulle inte ha köpt den hästen, utan en ordentlig kontroll, typ röntgen av rygg, vet besiktning osv. Om det är testning, brukar det inte komma genast, utan man brukar få ha en "smekmånad" innan de börjar testa!!

En gång var jag och provred ett fullblod f d gallopör även detta. I det här fallet så blev jag uppslängd på hästen som genast for i luften. Med en mycket häpen ägare som stod och tittade. Ägaren sa att så har han aldrig gjort förr, trodde inte han kunde göra något sådant. Men hästen som såg mycket glad och nöjd ut började dansa och ville i väg med öronen rakt fram. Ägaren såg fortfarnde ut som ett stort frågetecken bara.
Till sist var jag tvungen att tala om att jag kände den här hästen sedan tidigare och att han varit min passhäst när jag jobbade i galoppstall. Så han upplevde gamla minnen när han fick mig på ryggen. Vi skulle naturligtvis ut och kantra på närmaste fält inte harva runt på någon ridbana enligt honom.
Att han kom med mig hem, det är kanske onödigt att skriva.

Om jag var du skulle jag inte ta hästen. Har den visat sånna problem en gång kan det lika gärna bli ett mönster. Men om du verkligen gillar att trilla av och sitta upp igen, och vara med om bocksprång så ska du nog ta den. Men vissa fullblod kan vara helt förstörda i psyket p.g.a galoppbanan, all hets och stress. Så man ska vara försiktig. Känner du att du klarar av den sortens problem som hästen har, så ska du ju självklart ta den om du gillar den och den är frisk.

I regel är det så att alla hästar har har något typ av problem, då måste man rannsaka sig själv som ryttare och tänka, klarar jag av detta?

Jag har själv ägt fullblodshästar och de var stirriga i personligheten, och ganska benägna att kasta av, och till viss del klarade jag av det, men sen efter ett halvår blev det outhärdligt att rida och ha dom överhuvudtaget. Har nu köpt en häst som har lite mera lätthanterade problem, och trivs jättebra med henne.:love:

Alltså JAG tog hem min häst och hade den tills den dog. Inte att han gjorde om det heller under hela tiden som jag hade honom. Jag blev inte avslängd av honom en enda gång. Där emot gick vi omkull en gång men det var en olyckshändelse.

Hejsan.
dels kan du ju be säljaren att sitta upp och rida själv först som någon skrev högre upp. ha annars någon som håller hästan när du sitter upp så du hinner märka vad hästen reagerar på..
Galoppörer är ju oftast vana vid att ryttaren hoppar upp eller blir uppkastad och alltså inte kliver i bygeln. dessutom är tränings och tävlingssadlarna utan bom och en del reagerar kraftigt vid uppsittningen just för att de blir skärrade vid snedbelstningen när man kliver i bygeln plus´att de också känner av bommen som de inte är vana vid. Sadeltvång kanske? skjuter rygg och reagerar på gjorden när ryttaren landar i sadeln? Inte ovanligt på känsliga hästar.. Pröva "dra frambenen" (håll i knäleden och dra benet framåt/uppåt så alla hudveck slätas ut under gjorden) och leda hästen en bit innan uppsittning.. Dessutom är många galoppörer vana vid att kman sitter upp i boxen och rider ut ur stallet.. Kan hända att hästen i fråga efter lång vila och med överskottsenergi bara glömt bort eventuell omskolning...:smirk:
Lycka till! Fd galoppörer brukar vara mycket trevliga hästar!

Nu är det ju forfaraden så att det inte är JAG som har ställt frågan utan Anemonia!!!! Jag köpte min bockande galoppör.

Hej hej :D

Tack ska ni ha allihop för era synpunkter. Känner mig inte alls så fundersam längre, utan jag har nog bestämt mig... :idea:

Sorry=) Har inte så bra koll på det här än..

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 795
Senast: Svartkatt
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II