Sv: Bockhov
*kl*
Utifrån de erfarenheter jag har idag så skulle jag prova att avla (under förutsättning att stoet har andra kvalitéer som det är värt att avla på), skulle sedan flera av hennes avkommor få bockhov hade jag lagt av då.
Har i år haft ett föl som fick bockhov vid ca 3 veckors ålder, efter mycket jobb av oss, veterinär, hovslagare och röntgen blev vi till slut ändå rekommenderade av två olika veterinärer att operera fölet. Operationen har så här långt fallit väl ut. Fölets mamma har fått 4 st. avkommor, jag har sett tre av dessa, fött upp två av dem själv samt sett den fjärde på bild (uppställd) som föl. Ingen av de andra tre fölen har haft bockhov! Fölets helbror blev fölmönstrad förra året med en 8'a på benen.
Vi har haft många, mycket bra diskussioner på "vår" veterinär (riktig "hästveterinär" som ser våra hästar flera gånger varje år). Denne har aldrig rekommenderat oss att sluta avla på stoet ifråga pga detta föls bockov. Vetten vet såklart inte heller varför vårt föl fått detta men om jag rannsakar mig själv så började jag ge stoet mer kraftfoder när fölet var 2 1/2 vecka gammal. Detta gjorde jag "i förebyggande syfte". Stoet var i bra hull men faller ur relativt lätt. Sto och föl var ute korta stunder, efter rekommendation av vår hovslagare, de första veckorna eftersom fölets ena bakben inte riktigt ville räta upp sig. Detta plus att fölis hängde lite i knäna de två första dagarna efter födseln tror jag var bidragande orsaker till att fölis fick bockhov.
Detta är mina erfarenheter!