Kaching

Trådstartare
I hur stor grad nedärvs bockhov? Är det ens värt att tänka på att avla på en häst med bockhov? Ursäkta kort inlägg men tycker att jag lyckats få med vad jag undrar i de två tidigare ställda frågorna X)

Sv: Bockhov

Kan inte tänka mig att det är någon arvbarhet alls, om det är en förärvad bockhov. Däremot är det väl lite avhängt vad den kommer av - är det benstället som gett upphov till bockhoven så är ju benstället ärftligt (även om det har låg arvbarhet).

Vad jag vet om hennes bockhov är att ägaren upptäckte den (om jag minns rätt) när hon var kanske runt ett år gammal. Har verkligen väldigt dålig koll på bockhovar och allt vad det innebär och har inte en susning om vad just hennes kan bero på. Om vi säger att man skulle avla med en kuse som har benställning to die for så borde man alltså vara någorlunda på den säkra sidan? Hästen i frågas halvbror har inga problem med sina hovar förutom att han kanske inte har världens bästa hovkvalité.

Jag har en vän som plockade ett sto ur avel efter 3 avkommer på raken med bockhov med olika hingstar så någon arvbarhet finns det uppenbarligen. Det är ju samma med det som ofta är orsaken till att bockhov uppstår senkontrakturer. Det är nästan alltid samma hingstar man ser är pappa till dessa föl som får problem även veterinärerna säger det måste finnas en ärftlighet på detta då slumpen är för stor när det handlar om att vissa specifika hingstar får så stor andel föl med problemet.

Usch, när du säger sådär blir man ju lite nojjig. Avel är ju så svårt för man vet ju ibland inte vad som kommer att slå igenom och inte, och just det här med benställning och ben över huvud taget verkar vara en utav de svåraste sakerna på hästen att förutse (vad jag har förstått det som i alla fall). I det här fallet har vi ett sto med bockhov, med en halvbror (annan pappa) utan bockhov, och deras mamma hade inte bockhov. Förutsatt att man skulle avla med en hingst med bra benställning, avla eller inte avla?

I de fall jag känner till har bockhov haft 100 % nedärvning. Modern hade alltså bockhov och trots att de två första kom ut med grav bockhov fortsatte idioten att avla på henne, och totalt fick hon 7 avkommor med rejäl bockhov allihop.

Ett annat sto med måttlig bockhov fick två föl innan de lade ner projektet.

Men det måste ju bero på varifrån bockhoven kommer! Om den är förärvad pga skada kan det omöjligt vara ärftligt (möjligen benägenheten). Är det som gylle säger från senkontrakturer så finns ju en ärftlighet, det vet man, men man vet inte hur eller hur stor.

Är det en medfödd bockhov så kan jag väl tänka mig att det är ärftligt.

*kl*

Utifrån de erfarenheter jag har idag så skulle jag prova att avla (under förutsättning att stoet har andra kvalitéer som det är värt att avla på), skulle sedan flera av hennes avkommor få bockhov hade jag lagt av då.

Har i år haft ett föl som fick bockhov vid ca 3 veckors ålder, efter mycket jobb av oss, veterinär, hovslagare och röntgen blev vi till slut ändå rekommenderade av två olika veterinärer att operera fölet. Operationen har så här långt fallit väl ut. Fölets mamma har fått 4 st. avkommor, jag har sett tre av dessa, fött upp två av dem själv samt sett den fjärde på bild (uppställd) som föl. Ingen av de andra tre fölen har haft bockhov! Fölets helbror blev fölmönstrad förra året med en 8'a på benen.

Vi har haft många, mycket bra diskussioner på "vår" veterinär (riktig "hästveterinär" som ser våra hästar flera gånger varje år). Denne har aldrig rekommenderat oss att sluta avla på stoet ifråga pga detta föls bockov. Vetten vet såklart inte heller varför vårt föl fått detta men om jag rannsakar mig själv så började jag ge stoet mer kraftfoder när fölet var 2 1/2 vecka gammal. Detta gjorde jag "i förebyggande syfte". Stoet var i bra hull men faller ur relativt lätt. Sto och föl var ute korta stunder, efter rekommendation av vår hovslagare, de första veckorna eftersom fölets ena bakben inte riktigt ville räta upp sig. Detta plus att fölis hängde lite i knäna de två första dagarna efter födseln tror jag var bidragande orsaker till att fölis fick bockhov.

Detta är mina erfarenheter!

Jag var på väg att få köpa ett sto till avel som hade bockhov till ett vrakpris!

Jag valde att ringa ATG-klinik och prata med veterinär om bockhov och då sa veterinären att själva bockhoven behöver inte vara ärftlig men eftersom den kommer från (i mitt fall och många andra) av att hästen växer för fort, och växthastighet är ärftlig.

Och veterinären sa att hon skulle aldrig rekommendera någon att avla på en defekt häst!

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Shaggy
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
840
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka