Bockhov, era erfarenheter?

rebeckasff

Trådstartare
Nu växer han allt för mycket!!!:crazy: Han är född stor och fortsätter bara så i den tackten..
Allt började med en olyckshändelse i hagen, han kasade ner för en kulle och typ stykade ena fram lite. Det drog väl med sig att han avlasstade det onda benet, blev väl lite ojämn i sina ben, började räta upp sig osv osv .. Allt har varit en ond cirkel som gjorde att för tre veckor sedan var han så upprätad fram att vi satte på honom tåskor fram. Det såg faktiskt ut som att det skulle vända ett tag men sen i förrgår var han halt på ena fram. Vi såg detta på kvällen och dagen efter tog vi in honom och drog av skon på det halta benet (hovslagaren misstänkte en böld) men vi hittar ingenting med visitering så han får på sig skon igen och fortsätter halta. Försökte förgäves få ut vetrinär men icke..
Idag ska vi ändå på ul med mamman så då träffar ju bebis vetrinär och ska förhoppningsvis få medicin och mer riktlinjer om vad vi ska göra...

Men nu till min fråga.
Har ni några erfarenheter angående bockhov och hur blev det?
Blev bebis bra och användbar i ridbar ålder?
Vad var era åtgärder osv?

Tacksam för all info och historier, solsken eller ej :crazy:

Sv: Bockhov, era erfarenheter?

Jag köpte ett föl i tyskland som det visade sig att hon hade bockhov, visste inte det när jag köpte henne. Men hon går med tåsko fortfarande och är fem år nu. Det enda problemet med henne har varit att få den att sitta kvar. Om vi skor henne utan tåsko och tar en vanlig sko då blir hon inte ren i sin gång. Denna bockhoven har inte hindrat henne från att brukas samt att hon har lämnat ett mycket fint föl. Jag valde att betäcka henne som treåring med samtycke med vet för att hon skulle få bli helt färdig så hon fick chansen till att hoven blev så bra som möjligt. Hon är nu riden i 8 månader och går och ser lovande ut.

Grannen har ett sto som mjölkar grädde så tre av hittills åtta avkommor har fått bockhov, två av dem är opererade som föl vid 2-3 månaders ålder med gott resultat, den tredje behövde ingen operation då det ej var så allvarligt och gick tillbaka mha en förlängd tå. Den ena är 4 år och riden utan problem ( op båda fram), de andra två är 2( ej op) resp 1 år (op ena fram), men det syns inget på dem i dag. Det viktiga är att man tar tag i det snabbt då det utvecklas i väldigt snabb takt. Lycka till med ditt föl!

Min fölunge från iår har bockhov på bägge fram och vi upptäkte det innan det blev för mycket och på henne satte de på tåskor som byttes ut med 2-3 veckors mellan rum. Vi åkte till vet med bockhoven i slutet av juni och det v ar där de satte på skorna och nu skall vi ta bort dem efter fölvisningen (29 aug). Och nu är hennes benställningar helt normala och det ända man ser på henne att hon har haft bockhov är just nu i dagsläget att hon har skorna på. men den vet som vi åkte till har tidigare jobbat i usa och där kom någon inte in med fölet förren den gick på framsidan kotan och den gick inte att hjälpa överhuvudtaget men jag tror nog inte att din har gått så långt för jag tror att de flesta klocka människor skulle reagera innan det går så långt!

Mitt fjolårsföl fick bockhov i samband med böjsenekontraktur. Efter att hon blivit opererad i senan så har vi verkat hoven ofta med 3-4veckors mellanrum för att hålla ner trakten. Det var 6 månader sedan vi påbörjade "nedverkningen" av bockhoven efter operation, och nu så ser man ingenting. Vi verkar henne endå med max 4veckors mellanrum för att inte riskera att det kommer tillbaka.

Hoppas det går bra för dig. Du är säker på att bockhoven inte är en följd av böjsenekontraktur? Är han rak i knän och går inget på tå?

Mvh Maria

Ett sto vi haft på tillridning har bockhov. Blev opererad för det, men det syns fortfarande lite. Full användbarhet, har gått Falsterbo som 5-åring.

Liknande trådar

Hästvård För en knapp vecka sedan så var vårt ardennersto halt när vi hämtade henne ur hagen. Inte blockhalt men halt i höger fram som visade...
Svar
13
· Visningar
2 739
Senast: Toudi
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 633
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 552
Hästvård Bakgrunden: Min häst blev halt efter ett uterittspass där han gått ganska fort på en hårdare men jämn skogsväg (inte varit ute på ett...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
37 011
Senast: Toxid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka