Böcker - Historia

C

C_L

Vilka böcker bör man läsa och i vilken ordning?

Fick mig en tanke när jag började packa mina Hästböcker att jag ju aldrig läst dom ...

Så..

Vilka är era 5 - Topp - Drömböcker att läsa, i vilken ordning och varför?

Vilka böcker Drömmer ni om att få äga, peta på, bläddra i?

:d

Ska behålla 5 framme som ett projekt att plöja igenom nu under ett år :D

Ge mig tips!

Sv: Böcker - Historia

Nu är jag lite fascinerad av historiska bakgrunder. Det är ju så påfallande hur människor fungerar rätt lika genom århundradena och årtusendena t o m och det tror jag hästar gör också, vad man än vill säga om att allt är så annorlunda nuförtiden:D

Det är också så intressant hur saker går igen, det som skrev för tvåhundra eller t o m två tusen år sen skulle kunna skrivits idag eller man skulle kunna appplicera det idag. Fast vi tror att allt är nytt.

Nu verkar det vara så att en del användare anser sej ha monopol på att få uttala sej om klassisk dressyr och utbildningsskalor, vilket en del uttalanden antytt;)

Men ska man verkligen förstå den klassiska dressyren har jag börjat tro att man ska titta på varifrån den kommer också, så där ger jag Bent rätt, fast ja, jag tycker ju han har gjort sina egna mycket speciella urval förstås. Åtminstone tror jag det ger en del nya dimensioner att läsa sånt i alla fall.

Så såna verk, om man orkar, tror jag är roliga att studera om du inte har gjort det redan:D

De som gjort det brukar rekommmendera att man tar små bitar i taget för att hänga med språkligt och innehållsmässigt.

Som ett exempel på bakgrund kan man ju då ta oenigheterna mellan den franska skolan (Baucher) och den tyska skolan som föregick den vi har idag.

Louis Seeger, lärjunge till Max Ritter von Weyrother (bla chef för SRS) var bla läromästare för Gustav Steinbrecht skrev flera böcker, bla en liten bok på 90 sidor om sina synpunkter på Baucher och hans system, och den fara det innebar för ridkonsten och den klassiska dressyren.

Hela den lilla boken finns på nätet precis som Guerniere men svårläst i gammal stil...dock går det att tyda. (Många här har säkert läst det här redan, förstås.)

Här är introduktionen översatt till engelska:

http://www.cynthiahodges.com/dressage/pages/Baucher_excerpt.pdf

Jag tycker att vissa delar är skrattretande likt vad man kunde säga om nya system idag, tex Sjef Janssen OCH Bent Branderup. Bla sägs Baucher skriva vackert och målande (ungefär) men att inget av det lätta och tjusiga syns i ridningen:o

Han skriver också om att prioritera det spektakulära och fuska med grunderna för att lura publiken, (vilket sägs om en en annan herre idag:angel:)
Undrar när någon kommer att skriva en bok på 90 sidor och gå igenom Sjefs eller Bents system grundligt och analysera det emot det klassiska?
Eller har någon gjort det redan?

Det finns förstås massor av mera lättillgänglig litteratur men det här forumet gillar ju historiska aspekter så jag började med det:D

Senast ändrad av en moderator:

Tack Tack tack :bow:

Jag har verkligen en massa böcker, även Unika sådana, och tänkte att 5 st. kan väl vara lagom att hålla framme när allt annat packas ner.

Ska kolla Länken!!

Han skriver också om att prioritera det spektakulära och fuska med grunderna för att lura publiken, (vilket sägs om en en annan herre idag:angel:)

Antar att du syftar på Bent. Han har betydligt mer på fötterna än du anar.
Och fuskar med grunderna gör man inte - tvärtom.

Till TS:
Gueriniére är ett måste. Jag skulle gärna vilja läsa Pluvinel också.
Sen finns det några senare ridläror, som exempelvis Anrep, som också är läsvärda.

I övrigt Certamen Equestre, om Karl XI:s karusell, och en bok som kom härom året, Hästens tid.

Senast ändrad:

Antar att du syftar på Bent. Han har betydligt mer på fötterna än du anar.
Och fuskar med grunderna gör man inte - tvärtom.

.

Nej i det fallet menade jag Sjef Janssen :D

( Han har fö också en bra ridutbildning i grunden)

Tänke bla på det här stycket:

It is my opinion that Monsieur Baucher's esteem is based on his talent for making his
methods change to suit the audience. What his long-term effect will be and what the ultimate
result for France will be can be disregarded. The essential question is whether the German riding
system offers something acceptable and whether it is worth preserving. The presentation of the
effects of the Baucheristic methods on his own horses force this question.
Baucher's method gives the impression of being a complete system, a close-linked chain,
where the removal of one link will destroy the entire system. All aspects have their purpose and
one must either accept the method in its entirety, or completely reject it. There is no middle
ground.

Senast ändrad av en moderator:

Xenophon är väl ett "måste"? (Enkel läsning om ganska självklara grejer :o)

Jag tycker om Sylvia Lochs Dressage. The art of classical riding som ger en överblick över ridkonstens utveckling i olika länder, och presenterar en rad gamla mästare. Dessutom är den försedd med ett rikt bildmaterial.

Ja X ligger redan framme, :D

Tror jag har dom flesta böcker, utom Loch, den far jag titta efter när tillfälle ges :-)

Tack för alla tips!

En liten fråga,

var får man tag på dessa böcker och i vilka prisklasser ligger de i?

Internet! :D

Finns i alla prisklasser, från 100 - 500 ca.

Om du har tid och lust så får du (eller någon annan) gärna PMa mig om någon hemsida.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 912
Senast: Butros
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 674
Kultur Här kan vi diskutera och ge varandra tips på grafiska romaner och serier! För mig som har haft svårt att nöjesläsa böcker de senaste...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 473
Senast: Mkb
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka