Sv: Böcker - Historia
Nu är jag lite fascinerad av historiska bakgrunder. Det är ju så påfallande hur människor fungerar rätt lika genom århundradena och årtusendena t o m och det tror jag hästar gör också, vad man än vill säga om att allt är så annorlunda nuförtiden
Det är också så intressant hur saker går igen, det som skrev för tvåhundra eller t o m två tusen år sen skulle kunna skrivits idag eller man skulle kunna appplicera det idag. Fast vi tror att allt är nytt.
Nu verkar det vara så att en del användare anser sej ha monopol på att få uttala sej om klassisk dressyr och utbildningsskalor, vilket en del uttalanden antytt
Men ska man verkligen förstå den klassiska dressyren har jag börjat tro att man ska titta på varifrån den kommer också, så där ger jag Bent rätt, fast ja, jag tycker ju han har gjort sina egna mycket speciella urval förstås. Åtminstone tror jag det ger en del nya dimensioner att läsa sånt i alla fall.
Så såna verk, om man orkar, tror jag är roliga att studera om du inte har gjort det redan
De som gjort det brukar rekommmendera att man tar små bitar i taget för att hänga med språkligt och innehållsmässigt.
Som ett exempel på bakgrund kan man ju då ta oenigheterna mellan den franska skolan (Baucher) och den tyska skolan som föregick den vi har idag.
Louis Seeger, lärjunge till Max Ritter von Weyrother (bla chef för SRS) var bla läromästare för Gustav Steinbrecht skrev flera böcker, bla en liten bok på 90 sidor om sina synpunkter på Baucher och hans system, och den fara det innebar för ridkonsten och den klassiska dressyren.
Hela den lilla boken finns på nätet precis som Guerniere men svårläst i gammal stil...dock går det att tyda. (Många här har säkert läst det här redan, förstås.)
Här är introduktionen översatt till engelska:
http://www.cynthiahodges.com/dressage/pages/Baucher_excerpt.pdf
Jag tycker att vissa delar är skrattretande likt vad man kunde säga om nya system idag, tex Sjef Janssen OCH Bent Branderup. Bla sägs Baucher skriva vackert och målande (ungefär) men att inget av det lätta och tjusiga syns i ridningen
Han skriver också om att prioritera det spektakulära och fuska med grunderna för att lura publiken, (vilket sägs om en en annan herre idag
)
Undrar när någon kommer att skriva en bok på 90 sidor och gå igenom Sjefs eller Bents system grundligt och analysera det emot det klassiska?
Eller har någon gjort det redan?
Det finns förstås massor av mera lättillgänglig litteratur men det här forumet gillar ju historiska aspekter så jag började med det