Russis

Trådstartare
Jag har en ponny utlånad på foder till en familj med en liten dotter som rider hästen. De har haft ponnyn i ca 2-3 månader, och fram tills nu har allt gått jättebra.

MEN.., nu har min lilla ponny börjat bocka (drar ner huvudet och bockar) så att flickan flyger av!!!
Jag är helt förtvivlad över detta!! Veterinären har undersökt henne, och det verkar inte vara något fel på henne. Kan det vara att hon testar? Hur blir man av med problemet? Utrustningen har såklart kollats upp (och den passar), så det borde inte vara det problemet.

Dotterns mamma är jättebra och säger att de fortfarande är nöjda med ponnyn. Mamman är inte så stor, utan hon har själv hoppat upp och ridit lite. I början kråglade min ponny med henne också, men skärpte sen till sej och gick som vanligt. Min tanke är då att ponnyn testar och att hon lärt sej att hon kan få av den lilla tjejen... Men hur kommer man tillrätta med ett sånt här problem? Då ponnyn bockar av sin lilla ryttare? Tilläggas bör att ryttaren nu börjat hålla väldigt mycket i tyglarna (för att hon då anser sej ha bättre kontroll då), problemet är ju att det blir ännu värre!!

Jag skulle bli jätteglad för alla tips och hoppas att ni förstår hur jag menar!!

Sv: Bockar!!

Jo, visst finns det svar på detta! Men tyvärr är det inte så lätt att göra det på ett inlägg... :crazy:

Det är ju så att barnet behöver lära sig hantera hästen själv, och behöver också markarbete i kombination till ridningen för att bygga respekt och en egen kommunikation med hästen. Barnet kan inte "leva" på det som är inlärt och det som vuxna/andra unga gör - hästhanteringen/ridningen behöver alltså bli barnets också.

Jobbigt svar va.... :(

Jag vet mycket man kan göra, men tror att ekipaget skulle må bra av lite handfast hjälp av någon som kan lära barnet detta. En vuxen kan ofta med mer eller mindre våld bestämma över en häst om man vill det - en liten kan inte göra det. Det finns nycklar som även barn kan använda sig av istället för att behöva köpa ett skarpare bett.

Tack för svaret!

Mamman delar samma åsikt som mej (och dej :) ), och tycker också att barnet behöver lära sej... De håller på en hel den markövningar och tar det lite lugnt med ridningen. Mamman håller lektion för dottern och föröker få henne att förstå att hon inte ska hålla så hårt i tyglarna o s v...

Många tycker ju att hästen ska longeras en stund före ridning, hur ställer ni er till det?
I just detta fall verkar det inte vara att min ponny har överskottsenergi, utan helt enkelt vill busa, och nu har lärt sej ett sätt att få av flickan... Jag vet inte om det är att hon testar eller vad det är...

Jag hade inte tolererat nagon form av bockning hos en barnponny!! Ar ponnyn frisk och allting ar som det ska, far en ponny inte bocka. Forst och framst skulle jag vilja veta hur de fodrar ponnyn samt hur mycket den rids? Kanske ar den bara jattepigg? Men om ponnyn borjat att testa sa skulle jag satta pa vad jag kallar for gras-tyglar. Det ar som ett check-bett for travar ungefar, men utan bett. Istallet fasts "tyglarna" i ponnyns vanliga bett eller satts som nedre remmen pa en aachennosgrimma.
Har finns en att kopa pa Borjes: http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/prod180/6114.jpg

Hur stor ar tjejen som rider ponnyn? Ar hon myckeet liten eller ar hon bara inte sa duktig? Visst ar det viktigt att hon lar sej att rida ponnyn sjalv, men hon ska fa en chans att lara sej att rida, och det far hon inte om hon blir avbockad hela tiden. Hon maste lara sej att kanna nar bockningarna kommer, och da dra upp huvudet pa ponnyn sa att den inte kan bocka. Men om flickan ar liten ar en ponny myckt stark och det spelar ingen roll hur mycket hon drar eller forsoker.
Satt pa check-bett pa ponnyn tills tjejen klarar av att hantera ponnyn sjalv.
Att en barnponny bockar ar totalt oaccepabelt!!

Många är fokuserade på ridningen och försöker lösa symptomet istället för orsaken. Hästen verkar ju ha satt det i system med barnet och inte annars (bara provar vuxen som du skrev). Ett skarpare bett gör bara hästen hårdare i munnen om man ändå hänger hästen i munnen. Det är alltså bara en tillfällig lösning.

En enkel sak man kan göra med hästen är när man bara står helt vanligt (grimma/grimskaft - spara hästens mun till kommunikation!). Ofta brukar hästar snart försöka ex. äta gräs eller gå iväg någon annastans. Då kan man bara stå still och backa hästen om den går framåt, lite lätt "bumpa" tillbaka huvudet när hästen börjar vända bort huvudet, sätta upp handen om den vänder huvudet emot en, har hästen ner huvudet lyfter man upp repet lite när den är på väg ner så att det blir ett stopp innan marken osv. Om man lär barnet att korrigera hästen när hästen tänker göra något annat får man två flugor i en smäll - barnet lär sig läsa av hästen och hästen

När man arbetar med en häst från marken är det viktigt att man väntar tills man får en positiv respons av hästen. Varje gång man flyttar hästens fötter dominerar man den. Därför är det ofta hästar kan vara svåra att flytta exempelvis bakdelen eller backa hästen (eftersom detta är "svårare" för hästen ger det högre "dominanspoäng" om man får hästen att göra det).

Enkla saker att göra för att bygga upp lyhördheten och också lära barnet se hur viktigt det är att hålla hästen mjuk och följsam är att be hästen flytta sig för tryck. Det är det som man använder när man drar i tyglar och lägger på skänklar. För att lägga skänklar för bakdelen börjar man med att först smeka hästen där man tänker trycka, sedan lägga fingertopparna på hästen (bara på håret) för att sedan öka trycket långsamt - och så fort hästen flyttar sig slutar man trycka och smeker tills hästen stannar. Om hästen står emot mycket kan man lyfta lite i grimskaftet och så ställa hästen inåt mot en samtidigt man håller kvar trycket. Så fort hästen följer med smeker man. Lär flickan att alltid lägga på trycket långsamt och berätta att en häst känner en fluga sitta på rumpan - så den känner definitivt av handen! Är hästen "sparkbenägen" kan man ha en rundstav emellan och göra förflyttnignen med på samma sätt för att sedan ta handen när hästen tycker att det är ok att flyttas.

Ett tips - man ska titta på den hov man har närmast och se att den saxar över det andra. Börja smek så fort hästen lyfter benet för att flytta det.

Med denna enkla princip kan man på detta sätt backa hästen, flytta fram och bakdel, ställa huvudet åt sidan osv.

Ja det finns mycket mer att göra, det här var bara en liten övning man kan göra...

Beträffande longering är det definitivt att dominera sin häst. Varför hästar blir "lugna" av longering är att det i hagen fungerar så att "den som flyttar på fötterna minst är den som bestämmer". Man talar alltså om var skåpet ska stå kan man säga. Men detta kan användas till mycket mer än det! Om man låter hästen gå något/några varv och sedan tar in den och låter den stå hos en, så knyter man hästen till sig. Om man i en kvart håller sin "trekant" och hela tiden ser till att hästen går på sin volt så lär man hästen helt enkelt att man inte vill ha den nära. På en ridtur vill man ju hellre att hästen stannar hos sin människa än att den tänker "hem till ladan" så det är en god idé att "knyta hästen till sig".

Pja, några tankar...

Typiskt, typiskt ponny!!!! Och har han nu varit där ett par månader så känner han sig så pass hemma att han testar, och självklart, ser han att det lönar sig att trixa så kan det också bli en "fix idé". Självklart ska man vara "boss" även från marken, men jag tror inte att det löser ett bockproblem! Det är bara att fortsätta rida tills ponnyn ger sig. Sätt gärna upp andra "barn" som klarar ponnyn, och superbra att mamman kan rida den! Det bästa är ju om den kan gå med vanligt bett, men under en övergångsperiod så tycker jag det är helt ok att sätta på ett skarpare bett, tex med stång eller varför inte ett hackamore. Det viktigaste är att barnet inte kommer till skada!!!
Vi hade ett liknande problem för ett antal år sedan när vi böt till större ponny, fast hon drog järnet med min dotter. När jag red så var det inga problem, men så fort dottern satt upp..... Det slutade med att dottern "bara" skrittade runt på gården, i skogen och på ängarna "nära". Hon kände då att hon hade full koll och kunde "vända runt" så fort ponnyn började trilskas. Vi krävde noll förutom absolut lydnad att stanna och vända denna period, lite tråkigt men dottern tog det i sin takt och fick snabbt tillbaka självförtroendet och lärde känna ponnyn desto bättre.

Visst kan man hoppa på ponnyn å "rida till" men de brukar ha mer respekt för en vuxen än ett barn.
Dessutom är det ju vanligt med hästar vissa klarar att rida men inte alla.
Jag tror helt enkelt inte att det blir bättre om inte dottern lär sig att hantera ponnyn.
Även om ngn annan rider så har ju inte hästen lärt sig att inte testa andra personer.

Tack för svaren!!

Jag kan tillägga att barnet som rider ponnyn har mkt god kontroll och fin kontakt med ponnyn på marken. Bockproblem (eller andra problem) har tidigare inte funnits hos denna ponny. Flickan som rider är liten (vet inte längd/vikt, men är liten trots att det inte är större ponny än en b-ponny...).

Foderstaten har jag faktiskt inte frågat om, men tagit för givet att de själva kollat upp, då det är en hästvan familj. Men jag ska prata med dom om detta för säkerhets skull! Rids gör den regelbundet och inte på något egentligt annorlunda sätt än vad den tidigare gjort. Ponnyn har tidigare accepterat alla andra ryttare.

Hur fungerar ett sånt där check-bett?

Ytterligare tillägg:

Flickan är inte så gammal och har inte ridit så länge, och är därför ingen "rutinerad", kunnig ryttare (kan grunderna..). Hon har däremot mycket bra balans.

Många anser att det finns vissa bett (t ex pessoa) som kan användas när hästen bockar, och jag har även fått råd till att låta flickan använda sporrar, för att få en kraftigare skänkel och därmed kunna driva på ponnyn och få denne att bjuda framåt istället för att bocka... Vad tycker ni om detta? Själv vet jag inte riktigt :confused: Har även hört talas om "gräs-ätar-tyglar" som fästs i tygeln och går till sadeln, som ska hindra hästen från att dra ner huvudet och bocka eller äta... KAN det vara rätt att ta till ett annat bett, eller nåt liknande som jag skrivit här, eller ger det bara andra problem istället?

Både jag och mamman till flickan vill så klart att problemet löser sej, men vill inte ha en kortsiktig lösning, utan också en lösning som hjälper på sikt...

Russis skrev:
och jag har även fått råd till att låta flickan använda sporrar, för att få en kraftigare skänkel och därmed kunna driva på ponnyn och få denne att bjuda framåt istället för att bocka..
Sporrar hade jag aldrig satt pa en ryttare som sitter pa en ponny som bockar....bockar ponnyn brukar benen aka lite fram och tillbaka, och jag tror med storsta sannorlikhet att ponnyn kommer att bocka annu mer om den far ett par sporrar i sidorna.

Nar det galler gras-atar tyglar, checkbett mm, sa ar det en losning som fungerar bra. Jag skulle aldrig satta nagonting pa tyglarna som barnet haller i, da barnet sakerligen har tillrackligt att tanka pa i alla fall.
Man kan enkelt gora dessa tyglar hemma. Ta 2 snoren av samma langd. Bind dem i oglorna fran i sadeln, dra det upp till hastens huvud, och igenom oglorna pa pannbandet, ner till bettet dar de fasts.
Spann inte upp ponnyn, far da blir den ju sur for det, utan lat snorena vara sa langa att ponnyn kan ga i form, men inte dra ner huvudet.
Jag har vid flera akut-tillfallen knytit balsnoren pa detta viset, de ar starka och smala och ar inte i vagen pa nagot vis.

Annars kan man satta pa inspanningstyglar (dock inte for spanda) och knyta ett snore over halsen pa ponnyn, sa att den inte kan dra ner huvudet pa det viset. Det sattet tycker jag inte ar lika bra dock.

Hur tuff ar tjejen som rider?? Ar hon tillrackligt tuff hade jag bett henne att ta tyglarna i ena handen, och ett spo i det andra, och nar ponnyn bockar ge den 5 stycken allt vad hon orkade bakom sadeln!! En liten tjej ar inte sa stark, sa hon kan fa ta i sa mycket hon bara orkar!!

Hon maste dock lara sej att kanna nar bockarna kommer. Sa hon da kan dra upp huvudet pa ponnyn och forhindra bockningarna.

Intressant att läsa!
Vi har också ett ponnyproblem som liknar detta.
Vår B-ponny är fantastiskt snäll i nästan alla lägen: lugn och trevlig att leda och hantera, okomplicerad att köra, lättlastad, trevlig att rida ut på MEN: om 9-årige sonen ska rida inne på en ridvolt så är det kört.
Det går bra om ponnyn följer någon annan häst eller ponny, men om den ska in på volten ensam, eller ska bryta sig ut och ridas åt ett annat håll än "ledarhästen" inne på volten, så stannar den och gör små "gunghästsprång": reser sig några decimeter på bakbenen och hoppar sedan fram på frambenen och skickar ungen framlänges ur sadeln. Han sticker inte eller så, utan nöjer sig med att ha "befriat sig" från ryttaren och står sedan stilla bredvid.

Det här gör han med äldre syskonet också, men hon är så lång att hon kan ställa sig upp i stigbyglarna utan att sadeln når henne och skickar iväg henne, så hon kan vänta ut detta och när ponnyn märker att det inte är någon idé så slutar han efter en stund och gör sedan sitt jobb utan knot.

Men sonen är för kort/liten och har blivit lite rädd så han åker av helt enkelt.

Ge pisk funkar inte, att någon annan rider till funkar inte heller. Skulle en "gräsätarsnodd" kunna hindra ponnyn att göra sina språng?

Geshira skrev:
Ge pisk funkar inte, att någon annan rider till funkar inte heller. Skulle en "gräsätarsnodd" kunna hindra ponnyn att göra sina språng?
Ja, det skulle hjalpa, da ponnyn int fare kraften. Men det far inte vara en snodd som ar elastisk, utan det maste forhindra att ponnyn kommer ner sapass med huvudet att den kan fa kraft att bocka.

Daremot maste jag saga att det fungerar visst med spo, men man maste ju faktiskt ta i lite grann, ingen ide att forsoka doda flugor nar man har med en bangstyrig ponny att gora.
Satt nagon tuff ryttare pa, nar ponnyn borjar, ge den sa mycket stryk att den aldrig glommer det!! Detta behover endast goras en gang, och ni kommer med storsta sannorlikhet att ha en ponny som fungerar i alla lagen. Anvand inte ett 35 kronors spo fran Borjes, utan anvand nagonting som kanns. En barnponny ska vara just det....den ska klaras av att ridas av barn!! Anvander man en ponny som inte ar saker for barn, ar det foraldrarnas ansvar om nagonting hander, speciellt eftersom de visste att ponnyn inte gar att lita pa.

Dessutom rekommenderar jag att korta stigladren pa din son, sa att han faktiskt kan sta upp i sadeln och lata ponnyn bocka under honom, sa att han inte flyger av. Det basta ar ju att losa problemet dock, sa att man slipper skadade barn som inte vagar rida mer!!

Hur fungerar det egentligen?

Gräs-ätar-tygeln jag syftade på går direkt frrån sadeln till bettet (alltså inte vid pannbandet). Är det felaktigt att sätta den så? Ska den spännas så att den hänger utan att verka så länge hästen har huvudet normalt, och sen bara verkar när hästen drar ner huvudet? Finns det andra saker att tänka på om man har en sådan "inspänning", t ex blir det svårare att svänga eller nåt sånt?
Om hästen då inte kan ta ner huvudet och bocka, är det inte så att det kan uppkomma andra problem istället då? Vad har ni för erfarenheter? Jag har aldrig varit med om detta problem förut (visst har jag varit med om hästar som bockat, men då har det varit mer av livsglädje och inga allvarliga bockningar...)

Ar det vanliga inspanningstyglar du tanker pa?
Dessa hjalper inte vid bockningar, om du inte satter nagonting over nacken/halsen, sa att ponnyn inte kan dra ner huvudet. Inspannignstyglar ar till for att vid longering eller tomkorning visa hasten vagen till ratt arbetsform, de ar absolut inte till for att rida i, da risken for att hasten stegrar sej och ramlar bakat ar mycket stor!

Du har helt ratt att handlar det om en mycket bangstyrig ponny sa kommer viljan att kasta av ryttaren komma i andra former an vad du blockerar. Tex satter du pa ett par gras-atar tyglar sa ponnyn inte kan bocka, sa kan den tex borja kasta sej at sidan istallet.
Det viktiga, oavsett vilken hast man rider, ar att hasten vet att man inte satter sej pa ryttaren....du maste helt klart vara chef pa ryggen. Givetvis ar det ett sammarbete mellan hast och ryttare, dar bada hjalper varandra, men hasten maste veta att den ska halla sej inom vissa granser.
Med dessa ponnier finns det bara en sak som hjalper, och det ar ett bra spo, och att anvanda det!!
Pa en ponny som bockar hade jag satt upp en tuff ryttre som inte ar radd for att anvanda ett spo, och nar ponnyn borjar sin avkastar-runda hade barnet/eller mindre vuxen fatt borja danga sa mycket det gick. Nar de blir trotta i ena armen, far man garna sla med andra armen. En barnponny far inte vara nagon avkastarkung - det ar farligt for barnen!!
Ponnyn lar sej att bockar jag med barnen far jag dang, och darfor slutar den med det beteendet. Detta behover endast goras en gang, sa vet ponnyn sedan. Om nagon sager annorlunda, sa far ni jattegarna ha barn med brutna armar och ben...eller annu varre.
Det handlar om att ponnyn vet var den har ryttaren, och utnyttjar det. Ponnyn maste veta att det inte fungerar sa!

Jag kan arligt inte forsta varfor alla dessa foraldrar envisas med att ha en ponny till barnen som inte fungerar. Inser man inte som foraldrar att en bra ponny ar en investering in sina barns framtid??
Har man en ponny man inte kan lita pa, los problemet eller salj och kop en annan.

Nej, jag menade inte vanliga inspänningstyglar. Jag menade gräs-ätar-tygeln, men var för lat :o för att skriva det.., så jag skrev en sådan "inspänning" istället.

Till Tigertofflan: Nä :cry: , varför det? Jag ville ju läsa!

Men det kan inte bli så att hästen blir nervös och börjar krångla på annat sätt om man slår den så?

Jag ska eventuellt åka och hälsa på ponnyn till helgen, och har då tänkt rida själv, samt be flickan att rida, så jag får se hur det ser ut. Är det nåt speciellt jag ska göra/tänka på?

Vad tycker ni om att testa att longera en stund före?

Jag tycker det är jättebra att du åker ner och tittar på ponnyn. Det kan ju vara så att hon t.ex har lagt på sig så sadeln åker fram och klämmer på bogarna, att sadeln passade när ni skickade iväg henne är ju inte säkert att den passar nu, inte under rörelse.

Du är ju van att se henne så du märker ju om något är annorlunda.

Jag är ju så naiv att jag tror att om en ponny plötsligt ändrar beteende radikalt så beror det på att något är fel för ponnyn.. Däremot har den alltid testat och varit busig så är det ju något helt annat...

Russis skrev:
Men det kan inte bli så att hästen blir nervös och börjar krångla på annat sätt om man slår den så?
Nu handlar det ju inte om att i flera veckor misshandla ponnyn pa nagotvis. Det handlar om att EN gang visa vart skapet ska sta och att ett sadant beteende inte ar onskvart.
Att satta pa gras-atar tyglar kommer att fixa att ponnyn bockar, men det kommer forst och framst att gomma problemet man egentligen har med ponnyn.
Av alla ponnier och hastar som kommer och gar hos oss, sa har ingen fatt bestaende men av att jag anvant spot lit val mycket. :angel: Men sa danger man ju heller inte en nervos hast, utan bara en psykiskt stark hast som forsoker ta over kontrollen.

Jag ska eventuellt åka och hälsa på ponnyn till helgen, och har då tänkt rida själv, samt be flickan att rida, så jag får se hur det ser ut. Är det nåt speciellt jag ska göra/tänka på?
Vad tycker ni om att testa att longera en stund före?

Lat flickan rida forst, sa att du far se hur det ser ut en helt vanlig dag! Longera inte ponnyn forst. Borjar man longera for att fa en piggelin lite lugnare, gor du inget annat an att fa ponnyn i annu battre kondis, sa att den orkar brakar annu mer!!
Tank pa att gora allting sa normalt som mojligt, lat flickan gora allting som hon brukar gora, sa att du kan ga igenom vad problemet verkar sitta, eller vara. Aven fast det ar en hastvan familj betyder inte det att de inte fodrar ponnyn med 10 kg havre varje dag, sa kolla aven vad som fodras (utan att verka domande eller en oversittartyp).
Det ar en jattebra ide att aka ner och kolla, sa kan du med egna ogon se vad som hander och hur ponnyn beteer sej.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 069
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar