Bockar och springer på i nerförs backar

L

lillalilla jag

hej!
mitt fullblod har svårt att gå i nerförs backar. Han är helt igenom kollad av vet, kiropraktor o.s.v och är frisk förklarad. Han vill bocka och springa på i nerförsbackar. Han blir irriterad, viftar med svansen och hoppar in under sig, skjuter ryggen och små bockar.
Har någon någon ide om vad det kan vara?
jag trodde det hade med att göra att han inte har tillräckligt med muskler just nu då han är under igång sättning (7v) sedan efter ett överben. Men jag är osäker. När han är varm går det bättre.

Sv: Bockar och springer på i nerförs backar

nej men han knixar till under sig.
först släpar han hovarna lite och sen sätter ner. Detta gör han bara i rätt så branta backar eller nja jag vet inte.
ska försöka filma det någon dag.
men han är helt igenomkollad av alla...???:confused:

Det kan vara något fysiskt som är obehagligt eller obalans tex.
En ny häst från Täby som kom till stallet och inte hade gått i riktigt terrräng i sitt liv gjorde så. Eftersom den hade en sträckning trodde vi först att det var därför men vet och et sa att det inte skulle ge såna reaktioner,

Det blev bättre om ryttaren (mkt van ryttare, inte obalanserad) hoppade av, men den gillade fortfarande inte brant nerför coch vägrade ofta gå ( vi har mkt backar:p)

Det visade sig sen att det var rädsla att tappa balansen när den inte var van, och med ryttaren dessutom blev det värre. Så småningom byggde den upp muskler och vande sig vid backarna och då gick det bra. Kan säga att just den hästen kan vara extremt rädd om sig själv, inte alltid tyvärr:crazy:, men i såna lägen är den det. När den inte vill kan den flippa och bocka tex.

kollat så att sadeln passar. min kuse höll på lika dant för att sadeln inte låg still vid backträning. har en bommlös nu som ligger jätte bra och hon har slutat å rusa å bocka i nerförsbackar

Han tycker kanske de e jätte jobbigt,kanske får använda lite muskler som han inte brukar,för det är ju lättare att springa lite på sidan i lite halvtrav än att skritta lugnt o fint

tack..
det låter som både det kan vara musklerna och sadeln..
och de två hänger ju ihop då han tappade en del under konvalicenten.
men är det något ni tycker jag ska göra tänka på.
hoppa av varje gång är lite svårt då vi har mycke upp och ner här samt att han är rätt så stor :)
Ska jag bara fortsätta för i slutet på turen håller han inte på alls på samma sätt.

Om jag var du skulle jag börja med att bara tömköra i nerförsbacke. Så att han får en chans att bygga lite bättre muskler och förhoppningsvis inte tycka det är så jobbigt längre

Instämmer i balansteorin!
Jag hade en egentligen skitsnäll kuse vid uteritter som ändå fick för sig att bocka i nedförsbackar om jag var tvungen att luta mig rejält framåt eller bakåt för att väja för en gren. Och nån gång när den var mör i ryggen och resten av kroppen och det var en brant äckel-lerbacke.
Dessutom bockade den ibland vid hoppning om den (eller ryttaren framförallt) landade i framvikt.
I övriga ridningen var den snarare lätt i framdelen och kunde t ex resa sig om man glömde bort att släppa efter på tygeln samtidigt som man signalerade att den skulle gå framåt :angel:

Att spänna upp magen ordentligt, försöka sitta lite avlastande alltså med vikten på låren och rumpan nästan lite upplyft, känna som att man lutar sig liite framåt och håller emot med bukmusklerna, hittar hästens balanspunkt, det tror jag kan vara en idé. Men från allra första början kan man ju öva att gå i nedförsbackar och få hästen stanna och göra halvhalter i balans. Gå några steg, göra halt, gå några steg, göra halt, variera antalet steg emellan och begära snabbt svar från hästen (den får absolut inte få stöd att hänga sig i, då förstörs balansen) det tränar balansen och styrkan bra inför ridningen. Man kan fösöka smygskritta lite nedför också med bibehållen balans.
När man ska överföra det till ridningen är alltså det viktigaste att man inte rubbar balansen eller låser hästen.

Liknande trådar

L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 955
Senast: frittan
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 597
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar