Bockar i galoppfattning!

S

Summertime95

min c-ponny har en tendens att slänga ut sina bakben i galoppfattningen. jag har aldrig fallit av när detta sker men det ser inte så trevligt ut när detta uppenbarar sig på en dressyrtävling t.ex efter det tar det ett par sekunder att samla henne igen. har testat det mesta. att smyga in i galoppen, att volta och ta om fattningen (det blir bara värre då) med mera, med mera. men vissa dagar kan det gå hur fint som helst (kanske nån dag i veckan om jag har tur:crazy:)
har ni något tipos om hur man kan träna bort detta beteende??:confused::confused:

Sv: Bockar i galoppfattning!

Min häst gör också så ibland. Jag har noterat att det ofta kommer i samband med en allt för "tydlig" fattning. Om jag gör en mindre fattning, gärna bara genom att flytta innerskänkeln ngt och vinkla höften, då får jag (oftast) en bättre fattning. Ibland hjälper det cok inte hur jag än gör, en explosion kommer oavsett. Bara att gilla läget och göra sig tung i sadeln så att man sitter kvar :)

okej. en vän till mig har även sagt att det kan bero på att sadeln kan ligga dåligt och hindra galopprörelsen i fattningen och därför försöker hon få bort det.

hennes sadel brukar ha en tendens att glida fram. kan det bero på det?:confused:

En sadel som ligger dåligt är ju givetvis ett problem. Jag utgick från att hästens utrustning passade ordentligt samt att hästen är helt frisk.
Korrigera utrustningen först och hjälper inte detta är det kanske läge att gå vidare och undersöka om inte hästen har ont eller obehag av ngt.

har nyss varit på vetrinärundersökning som jag brukar ha på mina hästar regelbundet. allt såg bra ut då. ska köpa en ny sadel imorgon ändå för min är inte så skön att sitta i. hoppas då att vi kan se ngt resultat. vi får hoppas på att det kan hjälpa. :)

Det är alls inte omöjligt att det är sadeln om den glider fram. Det är viktigt med rätt utpassad utrustning. En del hästar protesterar om utrustningen inte passar medan andra "lider" i tysthet. Min häst är en sån som i princip aldrig gör väsen av nån utrustning utan man måste vara oerhört uppmärksam på om han ändras minsta lilla.

okej. jag ska som sagt köpa ny sadel imorgon och jag hoppas att det är det som är problemet. red barbacka idag och ingen bockning men det kan vara en tillfällighet. vi får se. Jag talar om det i tråden när jag ridit i den nya sadeln ett par dagar:)

Ja, det kanske gör massa skillnad. Mitt tips är att du tar hjälp med utpassningen om du känner dig osäker. Trots att jag provat ut en del sadlar ber jag fortfarande min tränare om hjälp eftersom det är lätt att missa nåt :)

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 259
Senast: Freazer
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 655
Senast: klystron
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar