Bockar i galoppen ibland

heland68

Trådstartare
Funderar på om nån har ett gott råd att ge...

Började så smått galoppera med min 5-åring i våras och han tycker att det är jätteskoj, vi kör bara med ganska korta galoppsträckor i skogen. Det går riktigt bra när vi är själva men han brallar gärna om vi har sällskap med annan häst, särskilt om han inte är först. Jag tycker det är obehagligt :crazy: och börjar bli rädd för att galoppera med andra. Någon med erfarenhet av detta som funnit en lösning?

Sv: Bockar i galoppen ibland

det bäst om en häst bockar är att driva den.. det måst gå sakta för att den ska ha balansen för att bocka, så jag brukar dra upp honom och driva... så är det slutbockat..

Tänk på att din häst bygger muskler, kanske sadeln klämmer och det känns naturlitvis mest i galopp. Men annars

Galoppera i uppförsbacke och gasa allt du orkar.

ut och låt hästen springa!

de flesta hästar bockar för att man håller in dem, eller för att de inte är vana att få galoppera på och då tycker det är extra skitkul när de väl får.
Så ut och låt hästen galoppera!

se till att du har tillräckligt korta läder så du kommer upp från sadeln och därmed man minska stöten och sitta kvar bättre och mjukare.

TYPISK unghäst grej när man börjar med galoppen. Försök se det positiva i att han är positiv och har livsglädje. Tänk också på att markera med rösten att du inte vill att han bockar samtidigt som du ökar drivningen framåt. det hjälper VÄLDIGT effektivt om hästen är van vid att du använder röstkommando. är den inte det kan det vara läge att vänja den i och med detta. ett högt NEJ eller morrande eller vad du använder gör underverk på en lyhörd och positiv unghäst som vill vara sin människa till lags. Byt ut mot beröööm i liknande potioner när han rättar sig.

min häst brukar vara ganska duktig på att bocka och sparka bakut och hoppa omkring om han inte får ge gärnet om vi är ute i skogen om någon annan är före i full gallop, eller trav. men jag brukar hålla in honom ett tag o sedan låta honom ge gärnet, som ibland resulterar en trött häst eller en ännu piggare häst. men oftast brukar han bli lite sprättig, så då får han varva ner i skritt hela vägen hem, vilket inte brukar vara så populärt, men man kan inte alltid få som man vill, livet är hårt ;) jobba på volter och halvhalter för att alltid sysselsätta hästen, det är vad jag brukar få göra.

Tack alla för svaren :)

Ja jag tror att han tycker det är skitkul att få galoppera i skogen med kompisar och det verkar som ni är överens om att han bör få ånga på ordentligt! Så det är bara att ignorera fjärilarna i magen och låta honom .. :eek:

Ska dock följa ditt tips, Mackan, och korta stiglädren. Ska också försöka berömma ordentligt när han inte busar (om jag vågar klappa honom mitt under racet) - däremot går det kanon när vi tränar 1 gång i veckan för tränare på ridbana för då är det så kontrollerat och balanserat :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama