Bockar för att slippa arbete

I

Instant

Det är ungefär den 15:e gången nu som jag har suttit på hästen. För några veckor sedan blev han rädd och gjorde då en rad olika hopp och skutt vilket resulterade i att jag åkte av rätt så illa, men givetvis så hoppade jag upp igen. Men idag så fort han fick lite lösare tyglar så hopp-bockade han och jag åkte av, fast på ett väldigt bra sätt denna gången :bow:, och jag hoppade upp igen och han gjorde inget, var ju då mer noga med kontakten till munnen. Vad ska vi göra för att få bort denna rena lathet av att bocka och så för att slippa arbete? Är mycket tacksam för svar då jag är lite orolig för att han alltid kommer gör såhär.
 
Sv: Bockar för att slippa arbete

Varför bockar han? Oftast är anledningen att de har ont någonstans. Det bör ni kolla upp, för det kan vara allvarliga grejor. Annars är det som du säger, en ren olat. Ni kan ju börja med att inte ramla av (..skojar) Nej, men hästen kan slänga av ryttaren pga. att den inte vill arbeta och bli riden. Se till så att en erfaren och van ryttare rider den och får den lugn.. så att den inte vinner. :idea:
 
Sv: Bockar för att slippa arbete

Om han har ont någonstan så borde han protester även när vi har kontakt med munnen, och inte bara just när jag förlorar den. Vaddå att en erfaren ryttare rider så att den blir lugn och inte vinner? :crazy:
 
Sv: Bockar för att slippa arbete

Den kan ju ha ont i ryggen. Ja, alltså.. en som inte ramlar av.
 
Sv: Bockar för att slippa arbete

Okej! Ska se om jag får tag på någon som inte ramlar av! :smirk:
 
Sv: Bockar för att slippa arbete

Om han bockar o grejar för att han vet att han får av dig så är det ju inte så kul..........
Gör han så både i sällskap m andra o vid ensamritt eller bara när du rider själv?
 
Sv: Bockar för att slippa arbete

En häst som bara är riden 15 gånger skulle jag vilja säga bockar inte av lathet.
Jag skulle gissa att det är en balansgrej. När du hjälper den med balansen, dvs håller i den i tyglarna så bockar den inte.

Jag kör själv med en ögla i sadeln, ett snöre som jag fäster i de där metallringarna framtill i sadeln. När jag skrittar min treåring, som kan hoppa och fara rätt rejält, så har jag lång tygel och håller ytterst i tygeln och i öglan med samma hand. När han skuttar i väg, så kör jag ner röven så djupt jag kan i sadeln och greppar tag i snöret och driver hårt frammåt. Gärna med röst också.

Det hjälper absolut. Och än så länge har han inte fått av mig :D
 
Sv: Bockar för att slippa arbete

En häst som bara är riden 15 gånger skulle jag vilja säga bockar inte av lathet.
Jag skulle gissa att det är en balansgrej. När du hjälper den med balansen, dvs håller i den i tyglarna så bockar den inte.

Jag kör själv med en ögla i sadeln, ett snöre som jag fäster i de där metallringarna framtill i sadeln. När jag skrittar min treåring, som kan hoppa och fara rätt rejält, så har jag lång tygel och håller ytterst i tygeln och i öglan med samma hand. När han skuttar i väg, så kör jag ner röven så djupt jag kan i sadeln och greppar tag i snöret och driver hårt frammåt. Gärna med röst också.

Det hjälper absolut. Och än så länge har han inte fått av mig :D

Hoppsan! Var han bara riden 15 ggr? Det missade jag! Ja, då är det ju antagligen som Blandrastik säger, men han kan ju också ha ont och det bör man kolla upp vid sådana här beteende, så att det inte blir värre än vad det kanske redan är. Viktigt är att han inte får av ryttaren för då slipper han ju arbeta! Hästar är lata av naturen!
 
Sv: Bockar för att slippa arbete

Jag hade oxå en unghäst som betedde sig som din när han inte förstod lr hade lust att göra det jag ville. Hade fördelen att det var mycket snö förra vintern så det gjorde inte så ont att åka av:angel: . Honom satte vi på ett huvudlag med uppkäk (sån som man har på travarna) som fästes i sadeln, den var så pass lång att han inte märkte den när han var snäll men när han började bocka så fick han inte ner sitt huvud. Hade detta på honom kanske 5-6 ridpass och sen slutade han bocka.
 
Sv: Bockar för att slippa arbete

Intressanta tips, har ridit min unghäst 10 ggr och två gånger har jag ramlat av, bara två gånger han har försökt få av mig med och det tror jag beror på dels att jag red med spö, som han har väldig respekt för (vill att han ska gå framåt, och när jag ridit utan spö i handen brukar han försöka vända tillbaka, därför provade jag att rida med spö i handen) och han brallar inte utan när han protesterar mot spöet som går emot honom tappade jag balansen, och sadeln gled lite vilket gjorde honom väldigt rädd och upprörd. Skönt att veta varför, men inget roligt att åka av...
Min plan är att dels rida utan spö, dels gå långsammare framåt så han hinner muskla upp sig under sadeln så den ligger stadigare, och så jobba mer med hans och min balans.
Svårt. Lätt att gå för fort fram när de lär sig så snabbt och verkar så coola, sedan händer något på 2 sekunder.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 161
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp