bockar efter hindret.

C

cerrox

är det vanligt att dom gör det? det kanske är någon som har en ponny/häst som bockar efter hoppet & landningen efter ett hinder? eller känner ni till någon som gör det? hur mycket bockar dom? efter varje hinder eller något speciellt? antar att dom flesta hästarna gör det av glädje & för att dom tycker att det är såå roligt!!? ;) :D men accepterar ni att dom gör det när ni sitter på? hur gör ni för att försöka förhindra att dom inte lyckas göra det? eller låter ni dom hålla på hur mycket dom vill?

Sv: bockar efter hindret.

Min stakkars fullblodshest gjorde det...
Helt til jeg så at salen ikke passet som den skulle...
Fikk vondt i samvittigheten og skaffet en som passet = nix mer bukking...

Min stakkars fullblodshest gjorde det...
Helt til jeg så at salen ikke passet som den skulle...
Fikk vondt i samvittigheten og skaffet en som passet = nix mer bukking...

visst kan bockningar efter hindret bero på fel utprovad utrusning. men jag tänkte när jag skrev tråden att utrustningen givetvis är rätt utprovad & att hästen är frisk för övrigt, men att dom bockar ändå bara för att det är så roligt!! :smirk:

Det er det nok "en del" (ville ikke skrive "mange") hester som gjør.
Da ser det ut som om de er så fornøyde med seg selv og føler seg så tøffe og sterke at de bare MÅ ta ett ekstra sprett etter hinderet.

Det er det nok "en del" (ville ikke skrive "mange") hester som gjør.
Da ser det ut som om de er så fornøyde med seg selv og føler seg så tøffe og sterke at de bare MÅ ta ett ekstra sprett etter hinderet.

har ju sett att det är endel hästar som gör det ja & det verkar ju vara för som du skriver. men vore roligt att veta vad ryttaren gör när hästen bockar? om dom låter dom bockar hejt vilt eller om dom gör något speciellt för att förhindra att dom lyckas? undrar även om det är efter varje hinder som dom gör så eller om det är efter något speciellt?

Min ena pålle bockar efter ett hinder när han känner att han har hoppat bra, och oftas så har han fått ett kanon språng med,
I bland så bockar han för att han har mkt spring i benen och kryp i kroppen.

Jag brukar inte bry mig då jag vet om att han gör det när han känner sig nöjd över något eller anmält glad. Fast sedan bockar han inte hejvilt utan oftast blir det bara något mjukt bockspårng, fast det ahr ju hänt att han har varit extra busig.
Men han är en sådan häst, lite av, eller rättar sagt mkt av en Emil i Lönneberga typ.
När han bockar så ignorerar jag det bara och fortsätter att rida, fast när han bockar mer vilt (han brukar försöka sticka då med) så gör jag halt och ryggar för att få han lyhörd på mig.

Bockning av andra orsaker tolererar jag inte (bortsätt från ev smärta eller utrustning som börjar passa dåligt)!

Jag hopptränar min dressyrhäst någon gång i månaden, hihi han blir helt utomsig av glädje! Han hoppar drykt en halvmeter över hinderna i korsgalopp... Sedan bockar han tre fyra gånger, jag bryr sig inte så mycket om det. Han borde ju få hoppa mer egentligen. -Ja, skoj för dem som tittar på iaf :)

:rofl: jo dressyrhästar brukar kunna ha lite roligt för sej när dom väl får hoppa. :D

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V