Bockar efter hinder

P

Pommmac

Hej,

har satt igång min häst efter betet och har precis haft min andra hoppträning med honom efter det. Vi var på ett nytt ställe, inga andra hästar i bakgrunden vilket gjorde honom aningen orolig. Hur som, när vi började hoppa väldigt låga studshinder med en bom bakom sista hindret (för att tvinga honom att kort upp sig efter hindret) började han bocka efter sista hindret. Och nu pratar vi BOCKA. Då han aldrig gjort så förr blev jag helt överraskad och flög som en valnt. Jag fortsatte hoppa och han visade tendenser på att vilja boka igen, men då var jag beredd och hann få upp huvudet på honom.

Har ni själva erfarenhet av att de bockar efter hinder?
Min tränare trodde att det stramade när vi fick honom att hoppa så runt och fint = genom hela kroppen.

Hm...ngn som känner igen detta och hur har ni fått bukt på det?

Sv: Bockar efter hinder

jag har en häst som bockar efter hinder, det är rejäla bocksprång.
i början när jag hoppade henne flög jag typ av var o vartannat hopppass.

det var mest när hon tyckte det var jobbigt, men efter ett tag blev det bättre, vet inte hur, men träna mkt låga hinder nu om det är lite jobbigare, jag tror hon tröttna när hon inte fick av mig, för hon bockar med andra som hoppar!:rofl:

Min häst var en riktig djävul när jag fick hem honom, och bockade mest hela tiden. Han är otroligt smidig, så bocksprången var väääldigt stora. Jag flög av varenda gång, kostade några brutna ben. Sen fick jag tipset av min tränare att fästa martingalen i nosgrimman (inte för kort martingal, ganska lång). Detta gör att dom inte kommer åt att skjuta med ryggen. Jag hade så hela tiden jag red honom i säkert ett halvår för att kunna komma åt honom ordentligt när han ville bocka. Det hindrade honom ingenting i hoppningen, han hoppade lika väl ändå. Så det kan vara ett tips om det är svårt att sitta kvar! Sen kan det ju vara bra att ta reda på varför hästen bockar, om sadeln trycker eller så.. min gjorde det bara på ren djävulskap. :smirk:

Min arab bockar nästan alltid efter varje hinder. Och det är RIKTIGA bockningar. Han ger sig inte förrän ryttaren är av. Detta gör han endast för att han tycker det är så himla kul att hoppa. Trots att han är 21 år är han vigare än en katt, och det är väääldigt svårt att sitta kvar när han sätter igång med sina bockningar. Även fast det verkligen inte är kul att bli avkastad varje gång man ska hoppa ett litet hinder kan jag inte bli arg på honom för att detta är tydligen hans sätt att visa att han har himla roligt.

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska tro!
Tydligen säger hans förra ägare att han kan bli lite "stissig" efter att inte ha hoppat på ett tag och nu var vi iväg på stor ridbana, inga hästar inom synhåll - det plus att det var studs med en bom bakom sista hindret vilket gjorde att han fick korta sig lite mer än vanligt - var nog en kombination av press, sträckande i ryggen, kul, nervositet. Men fasiken om han han ska hålla på så - då måste jag sannerligen öva upp min balans. Jag slog mig ju halft ihjäl...
:(

Min ena fyraåring var i tråtsålder för några veckor sedan och då bockade hon rejält efter hinderna. Men det är bara att ställa sig i lätt sitts och dra upp huvudet på dem samtidigt som man skänklar fram dem lite.

Om en häst bockar efter hinder skulle jag kolla sadeln, klämmer den i språnget? Håller man om för mycket med benen/sporrarna över hindret? Och så skulle jag även kolla ryggen, röntga den då jag varit med om tre hästar som bockat efter hinder, alla tre har haft KS och finns nu på de evigt gröna ängarna.

Kan det inte vara så att han tycker vädigt kul att hoppa igen efter uppehållet? Så är båda mina. Dem visar mer än gärna sin glädje i form av bocksprång när dem inte hoppat på ett tag :) Det brukar gå över efter några hoppningar men gör det inte det så kanske det är läge att utreda lite mer vad som kan ligga bakom.

Jag har bara skummat igenom de andra svaren.
Min bockade av mig var och varannan gång jag hoppade henne i vintras. Min tränare rekomenderade att sätta dit en magplattegjord, inte för att hon sparkade sig rutan för att jämna ut trycket. Första gången var det lite läskigt antagligen, men efter det har hon aldrig bockat igen. Hon är inte en häst som bockar normalt sett. ;)

Hej vi sålde ett russ för ett antal år sedan som heter pommac...Kan det vara samma ponny?Räta upp dig och RID.....

Min 5åring har vilt i 2 veckor o satte igång henne för 1,5 vecka sedan. Skrittade 1,5 dag, travade 2 dagar o galloperade 2 dagar tills en dag när jag skulle gallopera på banan, då slår det slint o de blir RIKTIG rodeo, men hade förståelse för henne eftersom man märkte att hon bara tyckte det var så ohygglit kul att gallopa så hon kunde bara inte hålla sig (var exakt som när man blir tillsagd att man inte får fnissa/skratta o sen efter ett tag så exploderar man i gapflabb :rofl:!!!) naturligt vis satt jag i leran efter ca 15 språng då sadeln åkte fram på manken och var LODRÄT :P satt upp igen sen, fattade gallop, galloperade 3 språng utan bock o saktade av o avslutade iom att hon inte bockade andra gången.
Dagen efter hoppade jag första gången, va lite orolig må ja säga :angel: travhoppade ett hinder o gallop efteråt, 3 språng efter hindret börjar on bocka, men eftersom jag var beredd på det så drog jag upp huvudet i en tygel o förböjde henne o galloperade på en volt på 5-10 m o saktade sedan av. Gjorde likadant nästa gång jag hoppade igen o sen har det inte vart nåt problem mer iom att hon faktiskt är ganska klipsk hästen :idea: o förstog att man får faktiskt galloppera mer om man inte bockar :) Till saken hör att jag bestraffade henne inte en enda gång utan red bara konsekvent in på min volt med ett fastare tygeltag än vanligt, det var det enda. Nu är hon bara allmänt pigg, men de får vi nog snart iordning :D ju mer hon hoppar desto bättre hoppar hon, så få hoppa lågt några gånger i veckan nu, så funkar allt kanon :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 520
Senast: Freazer
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 195
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej!! Igår var jag på hoppträning med min häst. Han var superfin hela träningen och positiv, när det var dags för sista banan hade vi...
Svar
2
· Visningar
866
Senast: krus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka