Bockar efter hinder!

D

dubbelok

Jag red in en unghäst i höstas och som har hoppat inomhus i vinter. Inne sköter hon sig bra, hoppar super bra och högt över. Ute (både på terrängbanan och i skogen) drar hon ner huvudet försöker bocka efter hinder. Jag brukar rida ihop med andra så hon har lite extra "drag" men det hjälper inte. Jag försöker sitta så upprätt som möjligt men ändå ge eftergift. Om jag säger till henne med skänklen händer det ibland att hon sparkar. Jag har bra tempo mot hinder men över så böjer hon på halen och vips ner med huvudet.

Tror ni att detta är något som kommer gå över med tiden? Eller något som hon måste sluta med direkt?

Sv: Bockar efter hinder!

Eftersom hon bara är riden ett halvår (sen i höstas) så är det ju möjligt att det ger sig med tiden. Viktigt för att bryta mönstret är att stanna hästen lungt när den vill börja bocka/ eller bockar, hellre förekomma än att förekommas. Då brukar det ge sig. (ps. Andra hästar brukar ju snarare liva upp stämningen än att lungna ner busiga hästar)

Ps. "bra" tempo på hinder är inte detsamma som bra balans mot hinder. Kanske kan prova med lugnare anridningar?

Var glad att hästen har bjudning och att den är glad efter hindrena, speciellt när den är så ung. :cool::bump:Se bara till att du har en bra sits, driv framåt och få upp huvudet lite. Allt kommer med träning också. Bra att du rider ute tillsammans med andra när du hoppar, så att du inte försöker själv.
Viktigt att du har balans och rytm mot och efter hindrena. :cool:

Ps. "bra" tempo på hinder är inte detsamma som bra balans mot hinder. Kanske kan prova med lugnare anridningar?

Testat det också. Hästen är välbalanserad och bär sig bra i alla gångarter, hon bockar oftast när man har lite sämre tempo.

Jag red in en unghäst i höstas och som har hoppat inomhus i vinter. Inne sköter hon sig bra, hoppar super bra och högt över. Ute (både på terrängbanan och i skogen) drar hon ner huvudet försöker bocka efter hinder. Jag brukar rida ihop med andra så hon har lite extra "drag" men det hjälper inte. Jag försöker sitta så upprätt som möjligt men ändå ge eftergift. Om jag säger till henne med skänklen händer det ibland att hon sparkar. Jag har bra tempo mot hinder men över så böjer hon på halen och vips ner med huvudet.

Tror ni att detta är något som kommer gå över med tiden? Eller något som hon måste sluta med direkt?

Jag tycker hon måste sluta DIREKT! har ett 15 årigt sto som gör samma sak för ingen har sagt till henne innan! nu har jag görjat blir redigt arg. när hon gör så där säger jag till henne på skarpen sen tar jag ner henne på tyglen igen och ge henne mkt, beröm! De FUNKAR Jag lovar. fått detta tipset av en tjej som tävlar Elit. hoppas hon börja skärpa seej!:d LYCKA TILL!:)

Fast jag tycker det är rätt stor skillnad på en häst som är 15 och en unghäst som bara blivit riden ett halvår. Jag skulle iaf inte "säga till" på samma sätt.

Jag antar att unghästen bara gör det för att det är glad och positiv, och den glädjen vill man ju inte ta död på genom att bestraffa. Här handlar det ju som andra sagt tidigare om att bryta ett mönster. Fungerar det inte att bara höja handen direkt efter språnget, alltså lyfta upp huvudet och samtidigt rida på framåt?

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 308
Senast: lirco11
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 607
Senast: MimmiNO
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar