Bockande unghäst

F

Fervour

Har en härlig hingst under inridning. Han har alltid bockat lite då man fattar galopp, små glädejesprång som kommit även då man longerat med eller utan sadel.
Dock har dom nu blivit värre och värre och nu är dom omöjliga att sitta kvar ! Någon som har någon ide på vad man gör då hålla i sig inte verkar funka ?

Har inte bestraffat honom förr då han småbockade, smackade bara på han framåt då jag inte vill skapa obehag i samband med galoppfattningen. Lagt till spöet på halsen och ridit på, men nu hinner man juh inte ens med det innan man trillar av.. så haha ja vad gör man. Han stannar snällt och fint varje gång man flugit men ojoj..

Sv: Bockande unghäst

Sätt på en rem mellan de små ringarna där man spänner fast föbygeln framför framvalvet och håll i dig. Sätt dig djupt och håll fast dig ner i sadeln mha en hand i remmen o dra upp huvudet med den andra handen o smacka på tills hästen går fram.

Jag tillåter alla bockningar på nghästar som inte innefattar att de börjar tänka bakåt o skjuta rygg/inte svara fram längre. Min bockar ofta o gärna vilket han får men enbart av den anledningen at hans bockningar enbart är som en överdriven ryggverksamhet, något annat tillåter jag inte och jag smackar alltid på lite snällt o han svarar fram.

Precis sånna gulliga bocksprång gjorde han förr, och jag smackade lite och drev så slutade han och galopperade fram. Trodde det skulle stanna där, men idag kom dom rejäla sakerna med ryggskjutning och rejäla fasoner.
Har haft egna hästar sen 20 år så jag trodde jag var duktig på att sitta kvar... men herregu som han skjuter iväg mig.

Har alltid rem runt halsen, men det kanske e bättre med något att hålla i där framme då? ... remmen glider juh bara med fram sen ligger man där.
Kan det ha någon betydelse att jag ridit med sto då jag trillat av ?
Har hänt utomhus då jag ofta galopperar där för att vinna framåtbjudning.
Och vad tror ni om att låna en westernsadel som jag blivit erbjuden, dom säger att man sitter så mkt bättre då. Men kommer det inte bara att göra betydligt mkt ondare att trilla över pinnen där framme, eller sitter man verkligen kvar ?? Jag känner mig bekvämast i mina hoppsadlar.. men det kanske e värt ett försök ?

Och sitta djupt ? jag står alltid upp då jag galopperar min jätte... för att han inte e galoppad så mkt och för att jag har fått för mig att man klarar bocksprången bättre då.. Blir man inte iväg skjuten som tusan om man sitter ?
Värt ett försök iaf.. tveklöst.

Alltså jag står oxå alltid upp i galoppen o rider enbart ute o låter dem rulla på. Men NÄR hästen börjar dra ned huvudet o försöka skjuta av mig då tar jag tag i remmen med ena handen o trycker till med rumpan samtidigt som jag drar upp huvudet med den andra handen och smackar på.

Det är alltså inte ett sätt att sitta kvar i bockningarna utan att direkt avbryta dem :)

Och ja, rem runt halsen har jag att ta tag i när de sätter fart framåt för att inte hamna efter, mot en bockning hjälper det inte mig det minsta :o Sittet ju på tok för långt fram, man är ju halvvägs av när man har tag i den om de drar ned huvdet.

Blev det klarare vad jag menade nu tro?

Jag skulle göra så här: Samma rem som the_connemara pratar om. Sen håller du i en hand, tygel plus rem, den andra ser till att huvudet hålls upprätt. Dra rakt upp och driv, bestämt.
Eftersom en häst måste köra ner huvudet för att bocka, se till att hästen inte ens har huvudet i "gå-på-tygeln-läge", utan ryck upp huvudet och fatta galopp.

Detta skulle jag göra i en uppförsbacke, med rejäl drivning, gärna med en kompis framför som din unghäst verkligen får lubba efter. Då brukar de bli så störda att de inte kan bocka samtidigt.

Jag röstar nog också på att stå upp i sadeln, så man inte blir ivägskickad till nån talltopp.

rem i sadeln verkar mest logiskt hittils..
o sant ja.. remmen kommer nog mest till nytta då man tar små skutt och flyger runt.. så man skonar munnen...
men just det med att skona munnen och balansen.. vill man vara och dra i tygeln på en unghäst så... stör jag inte hans balans om jag drar upp handen så ?

har vart speciellt då jag galopperat efter någon han bockat på ordentligt.. konstigt nog. I början funkade det som ganska bra morot att springa ikapp... Dock backar får nog bli en vana... där kan man ju tänkas sitta kvar :)
Brukar detta gå över på unghästar ? aldrig haft en unghäst som bockar så och alla vet juh hur roligt det är med hästar som bockar.. blääää.. Sånt ska inte min nya stjärna hålla på med !

Jag har legat i den härliga vinterkräksjukan en vecka nu så vi är båda redo för en ny rond.. ska köra med alla knep samtidigt.. o funkar inte det blir det nog bara till att köpa en säkerhetsväst och lära sig sitta kvar va :)

Vad säger fröken connemara om att höjja upp handen ? tror jag ska våga mig på att kasta ner rumpan nästa gång... för jaa.. det verkar ju ändå inte funka att stå :) O hjälper det så hjälper det.. borde ju rubba deras balans lite ?

Kapar lite tråd...

Hur funkar one-rein-stop som bockningshämmare?

Fick några rejäla luftfärder av min unga fröken i våras, och nu när jag ska börja rida igen (konvalecsent hela sommaren och hösten...) vill jag vara lite mer förberedd, sas.

Har tränat lite på one-rein-stop från marken, och planerar att överföra det till den uppsuttna verksamheten. Men kan det funka just vid bockningar, eller riskerar man att dra omkull hela ekipaget? Är det bättre att satsa framåt?

Jag skulle göra så här: Samma rem som the_connemara pratar om. Sen håller du i en hand, tygel plus rem, den andra ser till att huvudet hålls upprätt. Dra rakt upp och driv, bestämt.
Eftersom en häst måste köra ner huvudet för att bocka, se till att hästen inte ens har huvudet i "gå-på-tygeln-läge", utan ryck upp huvudet och fatta galopp.

Detta skulle jag göra i en uppförsbacke, med rejäl drivning, gärna med en kompis framför som din unghäst verkligen får lubba efter. Då brukar de bli så störda att de inte kan bocka samtidigt.

Jag röstar nog också på att stå upp i sadeln, så man inte blir ivägskickad till nån talltopp.

Typ så menar jag oxå, men jag är inte så värst bra på att förklara verkligheten :o

Stå upp eller sitta ned beror kanske på hur man själv rider? Jag tror jag har större risk åka över huvudet om jag står upp än om jag sitter ned (håller mig fast nere i sadeln mha remmen alltså) för jag har lite för lätt att trilla fram rent generellt på sådan hästar.

rem i sadeln verkar mest logiskt hittils..
o sant ja.. remmen kommer nog mest till nytta då man tar små skutt och flyger runt.. så man skonar munnen...
men just det med att skona munnen och balansen.. vill man vara och dra i tygeln på en unghäst så... stör jag inte hans balans om jag drar upp handen så ?

har vart speciellt då jag galopperat efter någon han bockat på ordentligt.. konstigt nog. I början funkade det som ganska bra morot att springa ikapp... Dock backar får nog bli en vana... där kan man ju tänkas sitta kvar :)
Brukar detta gå över på unghästar ? aldrig haft en unghäst som bockar så och alla vet juh hur roligt det är med hästar som bockar.. blääää.. Sånt ska inte min nya stjärna hålla på med !

Jag har legat i den härliga vinterkräksjukan en vecka nu så vi är båda redo för en ny rond.. ska köra med alla knep samtidigt.. o funkar inte det blir det nog bara till att köpa en säkerhetsväst och lära sig sitta kvar va :)

Meningen är just att du ska rubba hans balans! Du vill ju hindra honom från att bocka och det kan han inte när han har huvudet uppe :) Ang att skona deras munn så försöker jag såklart göra det så långt det går men just om de verkligen lärt sig ovanan att skjuta av sin ryttare, då är jag beredd att vara rätt tuff några gånger på raken för att ta ur dem den ovanan. Bättre det än att sitta i halvdra i huvudet varje gång o åka av varannan.

Min buse "håller på" o lär sig "bockavbrytande tygeltag" omedvetet. När han busar så låter jag honom hållas i de flesta fallen utom om han håller på o slå knut på sig själv o tappa framåttänket. Då höjer jag upp ena handen, håller den andra på vanligtvis och smackar på. Skulle han börja dra ned huvudet så tar jag bara en förhållning med den handen jag höjer och smackar på mer :) Men än så länge räcker det gott att höja ena handen lite o direkt lätta.

Vad säger fröken connemara om att höjja upp handen ? tror jag ska våga mig på att kasta ner rumpan nästa gång... för jaa.. det verkar ju ändå inte funka att stå :) O hjälper det så hjälper det.. borde ju rubba deras balans lite ?

Med att dra upp huvudet med den fria handen menade jag just att höja den (alt oxå ta den bakåt beroende på vilken tygellängd du har för att få upp huvudet).

Tänkte lite mer på det här med att stå/sitta ned. Vi kanske inte riktigt pratar om samma tillfälle de bockar i?

Om man galopperar i ett friskt tempo och hästen börjar visa tendenser att bocka så hade jag inte satt mig ner utan försökt avstyra mha samma viss som vi diskuterat men fortsätta stå upp. Om jag vet att hästen ger järnet i bockserien hade jag nog däremot direkt försökt avbryta både galopp o bockning med rätt kraftiga hjälper så att hästen "hajar till" och sedan omedelbart ridit vidare igen.

Blir hästen istadig/studsar på stället hade jag suttit ned och blivit av med bockningarna innan jag ridit fram i galopp.

Samma där så beror det lite på vilken typ av bockning. Vissa hästar satsar ju bara mer o mer ju snabbar de går (bockar alltså som satan utan att tappa fart). På de hade jag stannat upp. Här är det väl en kombination av att inte lyssna på förhållande hjälper och bocka - då kan man oftast avbryta utan att få för mycket istadighet.

Hästar som bockar av istadighet/står emot skänkeln är det framåt som gäller. Då vill man ju inte fämja beteendet att inte gå fram liksom. Oftast det som sker med unghästar i början.

Ett korrekt one rein stop innebär väl eg att hästen inte böjer så mkt på halsen utan stannar just för att man tar tag i enbart ena tygeln? Det är ju inget farligt alls, det farliga kommer ju om den signalen inte sitter så man ist får effekten att man drar runt hästen. Men har man lite egen känsla så märker man ju vart gränsen går för att få hästen ur balans så den saktar ned eller attt få den ur balans så den trillar.

Varför bockade pinky?

Meningen är just att du ska rubba hans balans! Du vill ju hindra honom från att bocka och det kan han inte när han har huvudet uppe :) Ang att skona deras munn så försöker jag såklart göra det så långt det går men just om de verkligen lärt sig ovanan att skjuta av sin ryttare, då är jag beredd att vara rätt tuff några gånger på raken för att ta ur dem den ovanan. Bättre det än att sitta i halvdra i huvudet varje gång o åka av varannan.

Exactemente...

Heldre en lite brutalare igångsättning än att man åker av.

Varför bockade pinky?
Pinky bockade aldrig, hon var en fin dam.;)
Det är min nuvarande 3,5-åriga snorkfröken som skickade av mig...:o

Hon hade ganska dålig framåtbjudning i våras när jag började rida henne, så jag försökte få henne lite mer alert genom att rida på utebanan.

Där fick hon dock sällskap av hästarna i hagen bredvid som kom rusande. Då tyckte hon "Jaaa, vad skoj, lekkamrater!" Och så småbrallade hon lite, men jag tror inte att hon var beredd på hur det skulle kännas med min tyngd ovanpå, så hon blev nog överraskad och tog i för kung och fosterland. Och där låg jag...:D

Nästa gång var det samma sak, men då började hon balanstrava (= noll framåtbjudning) och sedan skjuta rygg riktigt ordentligt när jag försökte "få tillbaka" henne.

Hon är väldigt rörlig och man får rejäla skjutsar i rumpan när hon sätter igång. Vill därför vara mer förberedd när jag sätter igång igen, även om jag inte tror att hon kommer göra så nu, hon har mognat mycket under sommaren och hösten.:)

Ohh! Jösses vilken bra tråd! Skönt med flera, håller precis på att lära mitt lilla monster att galoppera och hon tycker att det är jätteroligt, men att det ska ingå, studsa hoppa och fara i igång sättningen. :D
Bockning, bakutspark, jämfotastuds, sidledesstuds framåt bockning, bakusspark, sidledesstuds, å sen stannar hon och undar om jag sitter kvar. :angel: Ja så värst mycket framåt går det inte... :p Men nu fick vi jättebra tips på vägen, ska definitivt prova!
Hon gör det även i longeringen, kanske ska börja att försöka få bort det där? (skritten & traven går jättefint). Verkar så naturligt eftersom hon alltid studsar iväg när hon galopperar själv i hagen, så tror hon nog att det ska vara så (har aldrig sett henne galoppera utan att bralla). :p

Ojda :o Fick för mig dottern hette Pinky, vad heter hon?

I hennes (ynka 2 iofs ;)) fall så kan det ju både handla om unghäst-inte gå fram och unghäst-bus och båda borde ju eg lösas genom att rida framåt. Med är hon en sådan jäkel till att bocka redan så kanske man behöver lära henne avbryta innan det går för vilt till, om hon inte tappar/har dålig framåtbjuding i läget då hon börjar bocka. I vilket fall så är en rem mkt lättare att hölla sig kvar i :D

Någon kanske redan nämnt det, men har du kollat sadeln inte orsakar obehag? Oftast märks det just när man ska fatta galopp, att sadeln orsakar obehag. Kanske kan du prova någon annan för att se om det är det som orsakar problemen.

Ohh! Jösses vilken bra tråd! Skönt med flera, håller precis på att lära mitt lilla monster att galoppera och hon tycker att det är jätteroligt, men att det ska ingå, studsa hoppa och fara i igång sättningen. :D
Bockning, bakutspark, jämfotastuds, sidledesstuds framåt bockning, bakusspark, sidledesstuds, å sen stannar hon och undar om jag sitter kvar. :angel: Ja så värst mycket framåt går det inte... :p Men nu fick vi jättebra tips på vägen, ska definitivt prova!
Hon gör det även i longeringen, kanske ska börja att försöka få bort det där? (skritten & traven går jättefint). Verkar så naturligt eftersom hon alltid studsar iväg när hon galopperar själv i hagen, så tror hon nog att det ska vara så (har aldrig sett henne galoppera utan att bralla). :p

I ditt fall låter det faktiskt som bristande framåtbjuding. Eller ja, inte veta att framåtbjudingen ska användas till att gå framåt (mkt vanligt) :D

Jag hade def tagit ur henne det på linan om du tänker fortsätta lina henne. Förstår jag dig rätt om hon studsar på stället där oxå och behöver drivas fram till en normal galopp?

Under ryttare hade jag i samband med fattningen smackat på REJÄLT framåt. Hon får absolut inte ta steg åt sidan/bakåt när du vill fatta galopp - det övergår så lätt till istadighet om hästen blir mer pigg eller vill komma undan längre fram. Jag tillåter mjuka språng framåt, min börjar ofta galopp under ryttare med ett runt bocksprång, spec när han är lite pigg. Så länge de tar för sig framåt och viktigast bjuder framåt mot bettet så tycker jag det är ok. Men tappar de rörelsen framåt eller tappar bjudingen fram till bettet o handen då inverkar jag. Spec om hon stannar efter en stund (reagerar hon med skutt mm på galoppfattningen?) så har hon ju def ingen framåtbjuding.

Det låter lite hårt (läste igenom det nu), inte alls menat som ngt illa :idea: Ofta så försvinner det mer eller mindre ju mer riden hästen blir men jag tycker ändå man ska vara noga med att inte tillåta vad som helst redan från början. Många hästar tar sedan till samma ovanor när de tycker något är jobbigt eller så och då kommar man ju i framtiden tillrättavisa dem eftersom de är vuxna och ska bete sig bra. Det tycker jag är lite tvetydigt.

Dessutom så är ett rött snöre genom hela mitt umgänge med min unghäst att arbeta bort minsta tendenser till istadighet och istället plocka fram arbetsvilja. Att låta hästen tänka bakåt och gå emot drivning gör lätt att man ist lockar fram istadigheten tyvärr!

Hoppas du svarar o förklarar om jag fattat helt fel :bump:

Någon kanske redan nämnt det, men har du kollat sadeln inte orsakar obehag? Oftast märks det just när man ska fatta galopp, att sadeln orsakar obehag. Kanske kan du prova någon annan för att se om det är det som orsakar problemen.

Spec om sadlen har lätt att åka fram kan den orsaka mycket obehag! :bow:

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina? Jag står för tillfället...
2
Svar
35
· Visningar
4 290
Senast: Yrja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 054
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar