Bockande häst!

L

LindavCindy

Jag har en häst vid namn Cindy som för 2 veckor sän när jag red lektion för en duktig dressyr-ryttare gorde värsta skuttet på slutet när hon blev trött. Sen var det inge mer med det. Efter några dagar började hon bocka igen och det blir värre och värre. När jag rycker upp huvudet på henne och smäller till henne lite o blir arg så hotar hon med att stegra, och en stegrande häst är farlig!
Uppför sej lika dumt både på ridbanan och ute i naturen. Hästen har alltid tidigare varit världens snällaste och inte bockat så förut förutom något glädjeskutt!
Hoppas någon van ryttare av bockande hästar har något tips till mej, ser ganska hopplöst ut nu.. :(

p.s Jag försökte få tråden att hammna på ett bra ämne. Inga klagomål om det, tack! :banana:
 
Sv: Bockande häst!

Det verkar som din häst försöker fly från något (ont/obehag) och det kan resulterar i bockningar.
Du borde kolla upp hästen så att hon inte har problem någonstans. Hör med någon duktig massör/terapeut/veterinär.
 
Sv: Bockande häst!

Tack för tipset!
Har någona annan åckså något råd att dela med sej?
 
Sv: Bockande häst!

Håller med föregånde inlägg om att det låter som om din häst har ont någonstans, (såvida det inte handlar om unghästfasoner, hur gammal är hon?). Låter dock som att det blir värre när du tar tag i henne, kan vara kopplat till tänderna som behöver raspas, vargtand etc.

Behöver inte heller handla om att det är något fel på hästen, se över utrusningen oxå...tex. kanske sadeln inte ligger bra längre.

Bråkar hon även när du tömkör eller är det bara när hon har ryttare på ryggen?
 
Sv: Bockande häst!

Min medryttarhäst är ungefär lika, har inte ridit henne ute nu på ett tag men vi rider i paddocken.
Ibland när jag ber henne galoppera så vägrar hon att göra det. Hon blir lite ilsken och om jag visar henne spöt lägger hon öronen bakåt och typ tvärnitar. När hon vill in i stallet igen så lägger hon av att lyssna på mig, om jag skänklar på henne, försöker få henne att gå mot ett håll eller öka farten lägger hon öronen bakåt och hoppar
upp som om att hon ska stegra sig.
Så när jag ska fatta galopp brukar hon tvärnita och försöka byta varv, det är som om att hon försöker slänga av mig! :crazy: Hon vill alltid gå in i stallet och bryr sig typ inte om att mitt ben mosas i grinden när hon försöker trycka sig förbi, även om den är stängd..?
Hon ca 5-7 år.. :/ Inte helt inriden, men hon har ju liksom lärt sig grunderna.. Hon bockar ibland också, men bara ute..
 
Sv: Bockande häst!

låter lite som min häst gjorde ett tag..när ja kom åt honom eller ville samla honom, eller helt enkelt göra nåt han inte ville blev han jättearg och börja hota med att resa sig, vilket han aldrig gjort, bara hot som tur är.

när han gjorde så och ja la till spöt blev han ännu argare, men tillslut när ja inte gav mig och helt enkelt krävde att han skulle göra de ja ville, ville jag ha en galoppfattning så skulle han fatta galopp, slutade aldrig innan ja fick igenom de ja ville..även om han höll på att backa in i saker osv..
ja blev lite orolig där ett tag efterom de kändes som om han höll på att gå omkull i sina försök att komma undan ibland.

givetvis så måste man kolla så att allt är okej med hästen, att all utrustning passar innan man kräver så av hästen.

helt plötsligt så gav sig min häst, han bara accepterade spö, skänkel, sporrar, tygel..allt helt plötsligt..ena dan förjävlig, nästa dag va han underbar..
den perioden höll endå på i nån månad, hade tillome funderingar på att sälja, men nu är ja väldigt glad att ja inte gav upp, för nu är han världens underbaraste häst att rida som gör allting ja ber om.

så de är bara att vara envis, inte ge sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 768
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp