Bockande häst....

Jempan

Trådstartare
vad ska ja göra? :(
Orkar snart inte me henne mer, hon bockar nästan av mig varje gång vi rider (trav o galopp) o ja vet inte va ja ska göra åt d. I skritten går hon jättebra likaså när man rider i ridhus, då sparkar hon bakut nångång ibland bara men ute....Funderar starkt på o sälja eller slakta tyvärr om d här fortsätter, men d vill ja ju inte heller eftersom hon e frisk o ung.

Nån som har nå förslag på va man kan göra me na för att hon ska sluta bocka/sparka bakut???? :confused:

Sv: Bockande häst....

passar sadeln?
Hästar bockar oftast av obehag..
Har du provat låta någon annan provrida och se ifall hästen beter sig likadant?

aaa allting passar, d e d som e så konstigt....

Mina kompisar rider henne lite då o då, o hon gör precis likadant me dom om ingen annan e i närheten, finns d andra där tex jag så e hon snäll o lugn som en filbunke...känns nästan som att hon gör d enbart för o jäklas för att man e själv eller nå... :crazy:

Antingen så är hon uttråkad eller så är det något fel på hästen. Kolla upp det!

kanske testar hästen?
Vad gör ni när hon bockar?

Men först och främst så kolla igenom hästen, om det händer varje gång vid ridning så är det nåt som inte stämmer.

D händer bara när man ska börja trava o när man rider själv...Hon är kollad o d ska inte va nå fel på na så ja vet lixom inte varför hon håller på så här, jättejobbigt

Hur länge har du haft hästen?
Hur gammal är h*n?

du skriver att hon bockar av dig. då tror jag att hon satt det i system när hon upptäckt att det lönar sig tyvärr...
har du testat att ha en stigläder rem runt hennes hals? den kan du ta tag i när hon börjar bocka, då sitter man kvar lite säkrare. sen är det ju allmänt med bockande att man måste vara extra noga med att inte glappa efter på tygeln så hästen får ner huvudet. var extra vaksam och om hon gör detta på rutin måste du nog tyvärr vara ganska sträng mot henne när hon uppför sig så. Du skriver att hon är ung och inte uppför sig konstigt när hon har sällskap etc, så jag måste anta att det inte är ngt fel på hästen utan att hon testat och kommit på att det lönar sig.
lycka till! Ta hjälp av någon erfaren om du inte reder ut det på egen hand, så du inte blir rädd för hästen och ni tappar kontakten helt med varann.

Försök att hitta någon som kan hjälpa dig!
Någon som håller på med NH eller har en massa hästvett och som kan lösa det åt dig...låter som om du får börja om med henne, ta det lungt osv...men ta hjälp!

Passar sadeln? Vad får hästen för mat?? För mycket havre? Rider du på den ofta eller låter den stå mycket? Behöver den röra sig mer?

Bockar den för att slänga av eller bara busa? Du skulle kunna göra ett par "grästyglar" Ta ett snöre, sätt fast i sadeln å dra det genom pannbanndshålet å ner till bettet... Då kan pollen inte bocka å dra ner huvudet iaf... :smirk:

Hon e en 5 år gammal travare o hur snäll o trevlig som helst annars.
Det jobbiga e att ja inte vill säga till henne för skarpt heller då hon blir "livrädd" o d e ju inte direkt va ja vill heller...
Men ja ska testa det där med rem runt halsen igen, hade så förut men nu har hon börjat me o hoppa åt sidan oxå så man vet inte riktigt vart man ska hålla i sig :crazy:

Låter som en kopia av min!!!
Hon är bara 6 år och har väl inte haft ett allt för roligt liv....Nu har hon förhoppninngsvis börjat tycka det känns bättre. Om inte annat så märks det, när vi rider ut.
Hon är värre när man är ensam, av nån konstig anledning. Är någon med, så tyr hon sig till dem/den.
Det kan kanske ha att göra med när vi red ut i början, vägrade hon att gå själv, men med träning har det blivit bra. Så hon kanske tycker att det är lite skräckblandad förtjusning med att vara själv(iaf min), å då blir man lite mer stökig än vanligt.
Senast idag var jag på väg i snödrivan, och då i skritt! Så idag avstod vi att galoppera utomhus. Skrittade och travade rätt mycket, med en häst som snorklade och pep om vart annat under mig.
Personligen så rider jag vidare, som om att ingent hänt för att inte göra bockningarna till en stor affär. Förhoppningsvis kommer dom att försvinna när hon mognar...
I galoppen är bockningarna mer en regel än ett undantag, men jag försöker att inte stanna av henne, och då brukar hon sluta när hon som kommer igång med galoppen. Fast ibland måste jag förstås stanna, om det är så att jag håller på att åka av...
Vet inte om jag med detta gett dig nått bra tips men då vet du att det iaf finns fler...som hoppar runt i skogarna i landet....Yihaaa!!!!

Jempan skrev:
Det jobbiga e att ja inte vill säga till henne för skarpt heller då hon blir "livrädd" o d e ju inte direkt va ja vill heller...
:crazy:

Å andra sidan får man inte va mesig heller, Lyssnar hon inte efter andra, tredje o fjärde gången har man antagligen inte sagt till nog skarpt..Så är det ju, kanske får du låta henne bli "livrädd" en gång så hon vet vad som gäller?

Ett tips är att varje gång hon bockar ta tag i ena tygeln, så hon måste snurra runt sej själv(böja halsen), då kan hon garanterat inte fortsätta bocka eftersom hon kommer ramla då.. När hon lugnat sej, klappa o beröm, o fortsätt som inget hänt. Kanske stå still en liten stund o fortsätt vad du höll på med. Tillslut behövs inte så mycket böjning för hon kommer lugna sej(antagligen), då hon vet att det inte hjälper att fortsätta.

Tycker mest det låter som testing eftersom hon vet att det funkar att bråka. eftersom det inte händer när det är fler med. Så ont verkar det ju inte va om det är problemfritt med sällskap.
Hoppas det ordnar sej!

Försök sitta djupt i sadeln och vänta tills hon ger sig.. när hon slutar så beröm! Fick rådet av min tränare när min häst bara sparkade bakut att sätta mig så tungt som en tegelsten. Det där med stigläder runt halsen är bra, hade det på min ponny när han stegra sig. Annars kan du sätta på en graman. Det brukar hjälpa! / Carro

Menar inte alls att du ska skrika och slå på hästen, men om det är så att hon testat dig och kommit på att det lönar sig,d vs hon kan bocka av dig, så måste du ta tillbaks övertaget och få henne att inse att trots att hon lyckades temporärt så är du starkare och det är du som bestämmer. Detta innebär inte att du ska tappa humöret och puckla på hästen, men att du är MYCKET tydlig när hon gör fel och framför allt att du går in i "striden" med "huvudet högt" och signalerar till henne att det finns anledning att lyssna på dig, för du är lugn, tydlig och vet vad du gör.
Hälften av problemet uppstår/fortskrider när man som ryttare tappar kontrollen och känner att man inte kan hantera situationen.
Eftersom hon kommit en bit i sin trots och att ta över från dig, så skulle det nog vara jätte bra om du har rutinerad hjälp av någon som kan finnas vid sidan och "guida" samt stötta dig när du börjar reda ut det här. Det säger jag inte för att jag tror du att du inte kan själv, utan för att vem som helst kan gynnas av stöttning och en coach i en liknande situation, och för att det aldrig skadar att ha extra assistens i fråga om råd etc.
Önskar dig lycka till. Är du bara tydlig och konsekvent och får hästen att inse att "då var då" men nu får hon inte av dig mer (ta stiglädret, vad som än hjälper dig att sitta kvar i princip!), utan nu är det du som bestämmer etc, så går det bra för er :p

Ja, fast sätter du en graman kan du ge dig fan på att hästen bockar då den inte har den på...

Det är INTE så lätt att bara sitta tungt i sadeln och vänta på att bockande ska sluta... Varför tror du att proffsen i USA inte ens klarar 7 sekunder??? Jag tror vi snackar om en ordentligt bockandes häst... Inga små pluttistuds... Jag har en själv... Börjar hon bocka, då är det kört... Det finns INGEN som kan sitta kvar på henne.
Själv vet jag av erfarenhet att öka farten är bra... men på denna typ av bockningar funkar inte det heller...
Livrem runt hals... Ja, det kanske underlättar... Om man får tag i den...
På min häst kan man inte ge för lång tygel... Det är då hon går igång. Känner hon minsta frihet (tyvärr) så blir det extrema glädje bockningar... Så, till trådskaparen: Jag har INGET tips... Det brukar ge sig med tiden. Förhoppningsvis. Skyddsväst...
Bockar hon i longering/tömkörning osv? Min gör det... Värsta larviga märren... :p

/cj

hej.

vi hade precis samma problem, våran häst bockade ordentligt och mycket. speciellt i övergångar till andra gångarter.

men nu efter att ha lagat tänderna hos tandläkaren så har han slutat , eller något bock kan komma men mest på bus. inte som förut.

Så kolla tänderna oavsett vad veterinären säger! våran vet. sa att tänderna var jätte fina....hrmm...visst. det var massa skit enbart orsakat av bettet.

lycka till.

OJ, tänderna hade ja inte ens tänkt på :o
Ska låta "tandis" komma ut o kika på en gång! Tack

anledningen till att en häst bockar brukar vara smärta, irritation, glädje eller ryttaren...

när det gäller det första så ska du kolla ALL utrustning du har när du rider... Opassande sadlar och tvådelade tränsbett är ett rent h*lvete

det andra kan bero på att hästen har tråkigt... Står den inne mycket eller har den ordentligt med utrymme och kompisar att bralla av sig med??

Om hästen bockar av total glädje så är det ju egentligen bra men en stor risk för dig själv... Tänk i sånna fall på att en bockande häst har ingen framåtbjudning, driv på mer! Kan vara svårt när man samtidigt försöker hålla sig kvar men testa!

När jag säger att det kan vara ditt fel så menar jag inte att du rider dåligt, men din ridstil kanske inte passar hästen...

Lycka till!!! :D

jag säjer bara western sadel med horn!
perfekt att hålla i sej i när dom bockar ..:smirk:

Liknande trådar

Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
4 152
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 089
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter