Bockande häst....

Sv: Bockande häst....

En bra ide det där att kolla tänderna.
Hade ett sto som sparkade bakut hela tiden när man red. Fick rådet att rida med graman eller tideman tygel. Först fattade jag inget alls, för jag har alltid lärt mig (från ponny tiden, russ:angel: ) att man skulle se till att dom inte fick ner huvudet.
Men grejen var den att det fungerade:) . Hon slutade att slå bakut helt:) . Vi red ett tag med tideman sen började vi att ta bort den ungefär varannan gång man red, sen mer och mer... Det funkade för oss i alla fall, hon slutade. Visst kunde det komma en bock i glädje, men det är ju en helt annan sak än när dom slår hela tiden.

Hoppas att det går bra för dig:banana:

Ett litet ps. jag är uppvuxen i Vallentuna...

Sv: Bockande häst....

Jag har en häst som är precis likadan fast kanske värre. Hon stegrar å bockar så fort man ska trava när man rider ut. mitt tips till dig är att ha ett stigläderunt halsen och när du börjar trava så travar du några meter sen skrittar du, trav igen några meter. skritta, trav skritta. gör så tills hon lugnar sig. och beröm mycket med att klappa henne med innertygeln och prata. Kolla också om hon te.x har en vargtand. sen kan man också köpa en chabong, det hjälper ibland.
Men ge hästen mycket beröm.

Liknande trådar

Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
4 152
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 089
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V