Bockande häst och träning?

pitbull_lisen

Trådstartare
Jag har en fyraårig quartervalack. (blev kastrerad för bara ett år sen) Han har varit riden ett halvår ungefär men tyvär inte så mycket på bana eftersom jag inte har någon. Han är oftast snäll ute och vi gör skänkelvikningar, flyttar fram och bakdel mm. :banana: Problemet är egentligen galoppen, han ska bara lattja och börja busa (eller bråka?) :devil: speciellt om man råkar vara på en ridbana, han kan ta grusskvätt, eller nå¨gon fånig liten tunna mm som en förevändning att dra iväg och "bli rädd" och försöka slänga av mig (jag kan tillägga att jag har flygit av fyra gånger redan, när han lekt den värsta rodeohäst för det är inga små bockar han gör precis....) Ibland börjar bockandet också med att jag ställer krav och han käftar emot bettet och blir arg... Jag tränar mycket följsamhet för bettet har marktränat honom sen han var ett år mm... Vad ska man göra?? Har någon bra träningstips som vart med om liknande saker? Hur ofta brukar ni rida era hästar på en vecka och ungefär hur länge varje pass? Jag rider nu ca. 3-4 dagar i veckan (när vädret tillåter) Och brukar vara ute mellen en halvtimme och en och en halv timme. Snälla hjälp förvirrade mig någon :confused: Eller har någon någon bra hemsida med tips på eller något?? Maila< den till mig isf. på djur_lisa@hotmail.com
 
Sv: Bockande häst och träning?

Kanske begär lite för mycket? Vänta med galoppen, nöj dig med själva fattningen. Jobba mycket med öppna och sluta som förberedande för fattningarna, det stärker hästen så att han orkar mer. Ta inga hela varv i galopp, bryt av snabbt. Skulle en fattning bli bockning så avbryt och ta om. Öka sen galoppen från några steg - till ett halv varv och sen till slut ett helt varv. Belöna lugnet;)
 
Sv: Bockande häst och träning?

Helt fel svar Piraja. Hästen är dominant och det är väldigt vanligt speciellt hos en så hård ras som quarter. Du måste nog ta hjälp av någon som vågar "rida ut" honom. Om du stannar varje gång han bockar eller fånar sig så får han ju belöning varje gång. Dvs, beter jag mig illa så behöver jag inte jobba. Hästen behöver respektera dig och det gör han inte så länge han beter sig som du beskriver. Du behöver hitta någon som vågar sitta upp inte "tar skit" från din häst.
 
Sv: Bockande häst och träning?

kenneth skrev:
Helt fel svar Piraja. Hästen är dominant och det är väldigt vanligt speciellt hos en så hård ras som quarter. Du måste nog ta hjälp av någon som vågar "rida ut" honom. Om du stannar varje gång han bockar eller fånar sig så får han ju belöning varje gång. Dvs, beter jag mig illa så behöver jag inte jobba. Hästen behöver respektera dig och det gör han inte så länge han beter sig som du beskriver. Du behöver hitta någon som vågar sitta upp inte "tar skit" från din häst.

Ja, vi har väl olika erfarenheter. Jag har kommit till bra resultat genom att lägga bättre grund. Sen kanske andra inte lyckas med det.:cool:
 
Sv: Bockande häst och träning?

Jag brukar rida en häst som bockar väldigt mycket i galoppen, han är nu 6år och det har blivit betydligt bättre, men ibland helt plötsligt så åker man på en seire bockssprång och hålla sig kvar är i det närmsta omöjligt. Men han reds in som 3-åring och har varit så här sedan dess- fast det har blivit MYCKET bättre! Många gånger kan han numera galoppera utan att bocka en enda gång :D Det vi gjort med honom är att helt enkelt driva honom framåt... visst ibörjan blev den sken galopp, men han bockade inte iaf. När han sedan blev äldre och starkare och man märkte tydligare och tydligare att han började göra det i trotts eller ren bushet så fick han 1-2 slag av spöt på bogen. samtidigt som man rier framåt med skänkeln. Bara man sitter kvar och kan hålla i sig så brukar det alltid så att reda ut bara han lyssnar framåt. vet inte om det var till någon hjälp, men det krävs en tuff ryttare för att lära bort en sån här sak... vet mycket väl att det inte är speciellt trevlig när huvudet på hästen förvinner mellan frambenen och man skjuts framåt som en kanon av bocksprången. Kanske inte var till så mycket hjälp, men det är så vi fått uckt på vårat problem :)
 
Sv: Bockande häst och träning?

Till Piraja: Jag vill inte gå in på hårklyverier men med en ordentlig grund så finns inte problemet som beskrivs här ovan.
 
Sv: Bockande häst och träning?

Jag håller med kenneth.

En häst vi har bockde o tjafsade i början av utbildningen, o av profissionell tränare fick jag sagt att jag skulle strunta i det o bara rida ordentligt framåt. Inte bli arg o slå eller något, bara "hälarna i magen o FRAM", grymt sagt :smirk:, bara rid vidare. Han slutade upp. Det handlar nog om brist i respekt samt lathet. Stannar du upp lär han ju sig att om han bockar får han vila!
 
Sv: Bockande häst och träning?

sasucatu skrev:
Jag håller med kenneth.

En häst vi har bockde o tjafsade i början av utbildningen, o av profissionell tränare fick jag sagt att jag skulle strunta i det o bara rida ordentligt framåt. Inte bli arg o slå eller något, bara "hälarna i magen o FRAM", grymt sagt :smirk:, bara rid vidare. Han slutade upp. Det handlar nog om brist i respekt samt lathet. Stannar du upp lär han ju sig att om han bockar får han vila!

Ser det inte som en belöning att bryta av ett dåligt beteende och göra ny fattning tills hästen går lugnt iväg. Ett annat knep är att genast vända håll om hästen drar iväg men det kräver en hel del av ryttaren;)
 
Sv: Bockande häst och träning?

Mitt tips är att öva galoppen nån annanstans, bra är att rida i skogen o i uppförsbacke, då är man säkrare. Men rid inte ensam om du har en opålitlig häst. En fråga, får hästen möjlighet att "ladda ur" nån gång? riktigt springa av sig?
Som tidigare sagt, låt någon tränare som inte känner hästen rida den och ta itu med dumheterna, låter som hingsttag han har kvar. Och dom är sju attans bra på att hålla koll på sitt poängsystem.. Han testar bara dig o hur långt han kan gå.
 
Sv: Bockande häst och träning?

Ja det är ju det han gör (testar mig) det känner jag... Jobbar ändå ganska mycket med ledarskap och sånt... hoppas man gör rätt. Har försökt att driva honom fram men det är som att man bara driver honom uppåt lixom. Han hopp-studsar lixom på styva ben frammåt och driver man så går det bara fortare fast han gör samma sak... plus att det börjar skvätta grus mm. så han hoppar i sidled också.. Hästen är väldigt testig i sig (vissa dagar, andra jättesnäll) och jag känner inte riktigt att jag klarar en "fight" med honom jämt :eek: (att jag flyger av när han blir fööör besvärlig, dom har ju lite kraft där bak de rackarna)
Ska jag fortsätta med lite lugnare grundarbete tills någon som är riktigt duktig kan "plocka ner" honom? :confused:
Tack för era svar!!
 
Sv: Bockande häst och träning?

Du menar då en proffesionell tränare? Tror du att det skulle lösa något för MIG som ryttare på den hästen eller bara att han är snäll med honom? hur gör man för att inte "ta skit" Jag försöker fortsätta med det vi gör och driva på när dumheterna kommer och han drar emot eller dansar iväg, men eftersom han fått av mig förut så vet han att det går till slut, bara man inte slutar bocka förens jag tappar balensen (vilket man gör efter ett tag)
 
Sv: Bockande häst och träning?

Rider du med sporrar? så dom stör honom el. nåt?
Det är svårt när dom väl börjat med nåt sånt där, å andra sidan så kan man inte gå på för hårt heller för du ska ju vara hans bästis samtidigt. Att nån annan får rida som är kunnig med sånna här hästar är bättre, men de räcker nog inte med en gång.. vet inte om du är liten o späd o hästen jätte stor.. då kan de ju vara bra om nån större o tyngre rider honom så han vet att han inte kommer undan. Det finns faktiskt en sak att göra.. sätt en rem/rep ifrån nacken på huvudlaget och fast i sadelhornet.. då gör de ont i munnen om man stoppar ner huvet för långt ned.. =/
Det är svårt att säga utan att sett er, men de brukar va en ondcirkel.. du blir förbannad på hästen.. tappar respekten och går på honom för hårt.. vilket i sin tur ger att han tappar respekten för dig och blir jävligare el./och kanske rädd etc.
Att ta en tränare kostar ju givetvis mycket pengar.. men finns det ingen duktig ryttare i din westernklubb ? som du vågar fråga.. o kanske kan ge en mindre penning..
 
Sv: Bockande häst och träning?

Mitt råd är också att lämna hästen till en proffstränare.Visst kostar det en del,men det kan det är det värt.Under träningstiden så har du ju möjlighet att följa hästens utveckling och lära dig hur du ska reda ut fighterna med din häst. Jag red min häst minst 1g/v under träningsperioden för tränaren,vilket var mycket bra.Lärde mig bla att ibland måste man vara mycket tuffare än jag någonsin trodde.Lärde mig också att försöka ha en röd tråd i träningen.
OM man inte är duktig nog att träna hästen själv så lönar det sig i längden att ta hjälp av proffs.Det blir i längden både bättre resultat och billigare.
Lycka till :)
 
Sv: Bockande häst och träning?

Tack för era svar! :bow: Det bekräftar lite vad jag själv vart inne på....
det är Skönt med tips från andra med samma intresse! Jag ska fortsätta kämpa på... Idag var jag ute och galopperade på grusväg det gick bra! :bump: Han började rulla lite i galoppen men idag var han bara lat så det hjälpte att driva på och "dra" upp huvudet...
Jag vill precis som ni skrivit inte heller förstöra relationen mellan oss genom otaliga fighter, så det är en fin balansgång, när man ska och hur hårt man ska korrigera... Hoppas det löser sig innan jag flyger av och bryter nacken.... ska försöka börja åka till Tommy Bäcklund och träna (han "red in" ;) honom de tre första veckorna)
 
Sv: Bockande häst och träning?

Ville bara säga att du ska ta det där med bockning på stort allvar!!!!
När vi började galoppträning för några veckor sedan så bockade min häst oxå. Tyckte att det var lite kul att hon var pigg å fräsch å glad... Sitter nu med ridförbud från läkaren i minst fyra veckor p.g.a att en kota i ryggen är hoptryckt sju mm. Ta hjälp av någon proffessionell och lycka till med din kuse!
 
Sv: Bockande häst och träning?

Vera skrev:
Ville bara säga att du ska ta det där med bockning på stort allvar!!!!
När vi började galoppträning för några veckor sedan så bockade min häst oxå. Tyckte att det var lite kul att hon var pigg å fräsch å glad... Sitter nu med ridförbud från läkaren i minst fyra veckor p.g.a att en kota i ryggen är hoptryckt sju mm. Ta hjälp av någon proffessionell och lycka till med din kuse!

Precis samma hände en hästägare här åxå. Så jag håller med: Att sitta på en bockande häst kan vara farligt. Jag testred hästen i helgen och hon bockade så jag orkade inte längre. Å när man blir trött blir man ju sämre på att hålla sig kvar. Å så blir man rädd för att ramla av. Jag ska kolla med lite folk vad man kan göra för här behövs nog radikala grepp.
 
Sv: Bockande häst och träning?

Hejsan :)

Nu tänkte jag lägga mig i här.. det bästa tipset du fått här var "driv på frammåt". Mer rätt kan det inte bli. Men.. och nu kanske jag verkar dum och elak.. ta inte galoppen ute! skulle han börja bocka och du trilla av så kan du få ett riktigt h*lvete. En häst som varit riden i ett halvår, med en bra grund, ska acceptera att bli galopperad. Att bryta av kan ge dig ännu mer problem, sitter du där till av där efter så lär han sig att han får en vilopaus, hur kort den än blir. Och alla vet hur lata hästar är innerst inne. Longera honom innan du sitter upp, så han får springa av sig innan du sitter upp. Bry dig inte om formen på honom, den kommer sedan. Du skrev att han tjabbade emot bettet, min första tanke blir: tömkör honom mer, och kolla hans tänder. Gör träningen till en rolig sak för både dig och honom, har han dålig respekt för dig (oavsett om det är när du sitter på eller står bredvid) så blir den inte bättre av att han tycker du är en tråkig "pain in the arse" :) Låter som han är en problemlösare, men om du är i en padock/ridhus när du tar galoppen på honom så kan du driva på ordentligt, blir det sken är det ingen större fara, han kommer ingenstanns eftersom det förhoppningsvis tar stopp vid väggarna/staketet. Förr eller senare tröttnar han på att springa runt. Visst kan du dra runt honom när han börjar bocka, men med tanke på att han "tjabbar" mot bettet kräver det att du har ett väldigt kallt huvud och därtill vet hur man låser en bog eftersom han lika gärna bara kan vrida lite på huvudet och ändå fortsätta framåt.

Man brukar räkna med att det tar ett par månader innan hormonerna lägger sig på en kastrat, men om de där till fått gå som hingst länge kan man räkna med åtminstone ett år innan "hingstfasonerna" lägger sig. :)

Det finns en kille som är otroligt duktig på att rida sådana hästar som din, men eftersom man inte få tipsa här så släng i väg ett privat mess till mig om det låter intressant. Han har gjort det i flera år och är förhållandevis billig. ;)


Kämpa på! En tränare jag var hos för många år sedan sa en väldigt bra sak "Det vill gärna bli bra, bara man låter det bli det" :)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 664
Senast: Mabuse
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp