Hejsan
Nu tänkte jag lägga mig i här.. det bästa tipset du fått här var "driv på frammåt". Mer rätt kan det inte bli. Men.. och nu kanske jag verkar dum och elak.. ta inte galoppen ute! skulle han börja bocka och du trilla av så kan du få ett riktigt h*lvete. En häst som varit riden i ett halvår, med en bra grund, ska acceptera att bli galopperad. Att bryta av kan ge dig ännu mer problem, sitter du där till av där efter så lär han sig att han får en vilopaus, hur kort den än blir. Och alla vet hur lata hästar är innerst inne. Longera honom innan du sitter upp, så han får springa av sig innan du sitter upp. Bry dig inte om formen på honom, den kommer sedan. Du skrev att han tjabbade emot bettet, min första tanke blir: tömkör honom mer, och kolla hans tänder. Gör träningen till en rolig sak för både dig och honom, har han dålig respekt för dig (oavsett om det är när du sitter på eller står bredvid) så blir den inte bättre av att han tycker du är en tråkig "pain in the arse"
Låter som han är en problemlösare, men om du är i en padock/ridhus när du tar galoppen på honom så kan du driva på ordentligt, blir det sken är det ingen större fara, han kommer ingenstanns eftersom det förhoppningsvis tar stopp vid väggarna/staketet. Förr eller senare tröttnar han på att springa runt. Visst kan du dra runt honom när han börjar bocka, men med tanke på att han "tjabbar" mot bettet kräver det att du har ett väldigt kallt huvud och därtill vet hur man låser en bog eftersom han lika gärna bara kan vrida lite på huvudet och ändå fortsätta framåt.
Man brukar räkna med att det tar ett par månader innan hormonerna lägger sig på en kastrat, men om de där till fått gå som hingst länge kan man räkna med åtminstone ett år innan "hingstfasonerna" lägger sig.
Det finns en kille som är otroligt duktig på att rida sådana hästar som din, men eftersom man inte få tipsa här så släng i väg ett privat mess till mig om det låter intressant. Han har gjort det i flera år och är förhållandevis billig.
Kämpa på! En tränare jag var hos för många år sedan sa en väldigt bra sak "Det vill gärna bli bra, bara man låter det bli det"
Lycka till!