Bockande häst och träning?

Sv: Bockande häst och träning?

Tussemaja skrev:
Precis samma hände en hästägare här åxå. Så jag håller med: Att sitta på en bockande häst kan vara farligt. Jag testred hästen i helgen och hon bockade så jag orkade inte längre. Å när man blir trött blir man ju sämre på att hålla sig kvar. Å så blir man rädd för att ramla av. Jag ska kolla med lite folk vad man kan göra för här behövs nog radikala grepp.
Det vore kanonbra!!!:bump: om du ville kolla lite :)
 
Sv: Bockande häst och träning?

Bewildered skrev:
Hejsan :)

Nu tänkte jag lägga mig i här.. det bästa tipset du fått här var "driv på frammåt". Mer rätt kan det inte bli. Men.. och nu kanske jag verkar dum och elak.. ta inte galoppen ute! skulle han börja bocka och du trilla av så kan du få ett riktigt h*lvete. En häst som varit riden i ett halvår, med en bra grund, ska acceptera att bli galopperad. Att bryta av kan ge dig ännu mer problem, sitter du där till av där efter så lär han sig att han får en vilopaus, hur kort den än blir. Och alla vet hur lata hästar är innerst inne. Longera honom innan du sitter upp, så han får springa av sig innan du sitter upp. Bry dig inte om formen på honom, den kommer sedan. Du skrev att han tjabbade emot bettet, min första tanke blir: tömkör honom mer, och kolla hans tänder. Gör träningen till en rolig sak för både dig och honom, har han dålig respekt för dig (oavsett om det är när du sitter på eller står bredvid) så blir den inte bättre av att han tycker du är en tråkig "pain in the arse" :) Låter som han är en problemlösare, men om du är i en padock/ridhus när du tar galoppen på honom så kan du driva på ordentligt, blir det sken är det ingen större fara, han kommer ingenstanns eftersom det förhoppningsvis tar stopp vid väggarna/staketet. Förr eller senare tröttnar han på att springa runt. Visst kan du dra runt honom när han börjar bocka, men med tanke på att han "tjabbar" mot bettet kräver det att du har ett väldigt kallt huvud och därtill vet hur man låser en bog eftersom han lika gärna bara kan vrida lite på huvudet och ändå fortsätta framåt.

Man brukar räkna med att det tar ett par månader innan hormonerna lägger sig på en kastrat, men om de där till fått gå som hingst länge kan man räkna med åtminstone ett år innan "hingstfasonerna" lägger sig. :)

Det finns en kille som är otroligt duktig på att rida sådana hästar som din, men eftersom man inte få tipsa här så släng i väg ett privat mess till mig om det låter intressant. Han har gjort det i flera år och är förhållandevis billig. ;)


Kämpa på! En tränare jag var hos för många år sedan sa en väldigt bra sak "Det vill gärna bli bra, bara man låter det bli det" :)

Lycka till!




Men om jag inte ska galoppera ute, hur ska jag då göra (har ingen ridbana nu) kanske kommer till en bana en gång i veckan, ska jag bara träna det den gången i veckan då? När han "sätter igång" brukar jag bara försöka att återfå kontrollen på honom (vilket lyckas i ca. 50% av fallen) och sen prova igen med galopp (om jag sitter kvar) Har provat att longera innan jag ska rida men han hetsar nästan upp sig mer då, när han känner att jag inte har full kontroll över honom... (då får han istället extra träning i konsten att bocka) däremot saknar jag en ordentlig coral att jobba honom lös i för att "påminna" lite om hans tidiga utbildning... skulle gärna tömköra om jag hade en bana... men inte ute då han är lite bakrädd än så länge. Tänderna är raspade, däremot har han små vargtänder kvar. Men han slänger inte med huvudet och sånt så mycket, mest att han försöker "ta" bettet ibland när han blir korrigerad. Det var ett år sen han blev kastrerad (som tre och ett halvt åring) då har han även betäckt två av mina ston, så han vet vad "det handlar om" med uppvisningar och maktkamper mm.... :eek: men han börjar bli mycket bättre än innan... förutom att han ska bocka ibland. Det känns för mig som att det inte bara är rena glädjeskutt utan mer att "haha jag kan faktiskt slänga av dig om jag vill, om jag tycker du är tråkig eller jobbig..." så däså!! maktkamp... urk
 
Sv: Bockande häst och träning?

pitbull_lisen skrev:
Men om jag inte ska galoppera ute, hur ska jag då göra (har ingen ridbana nu) kanske kommer till en bana en gång i veckan, ska jag bara träna det den gången i veckan då? När han "sätter igång" brukar jag bara försöka att återfå kontrollen på honom (vilket lyckas i ca. 50% av fallen) och sen prova igen med galopp (om jag sitter kvar) Har provat att longera innan jag ska rida men han hetsar nästan upp sig mer då, när han känner att jag inte har full kontroll över honom... (då får han istället extra träning i konsten att bocka) däremot saknar jag en ordentlig coral att jobba honom lös i för att "påminna" lite om hans tidiga utbildning... skulle gärna tömköra om jag hade en bana... men inte ute då han är lite bakrädd än så länge. Tänderna är raspade, däremot har han små vargtänder kvar. Men han slänger inte med huvudet och sånt så mycket, mest att han försöker "ta" bettet ibland när han blir korrigerad. Det var ett år sen han blev kastrerad (som tre och ett halvt åring) då har han även betäckt två av mina ston, så han vet vad "det handlar om" med uppvisningar och maktkamper mm.... :eek: men han börjar bli mycket bättre än innan... förutom att han ska bocka ibland. Det känns för mig som att det inte bara är rena glädjeskutt utan mer att "haha jag kan faktiskt slänga av dig om jag vill, om jag tycker du är tråkig eller jobbig..." så däså!! maktkamp... urk


Om jag varit du så skulle jag nog faktiskt hållt galoppträningen till den där enda dagen i veckan på ridbana, och gärna ta hjälpa av en instruktör (eller någon annan duktig hästtok). Maktkamper är inte kul, och det där bråket när han blir longerad är faktiskt inget bra tecken. Longering ska ju egentligen vara lika kontrollerat som ridningen, eller för den delen all annan hantering av hästen. Så jobba den där longeringsbiten med, för säkerhetsskull. Du vet aldrig om du hamnar i en sits där longeringen måste klaffa. Om han bli stressad av longering så ta det bara lungt, ju knepigare han blir desto lugnare måste du bli.

Jag har själv en f.d. problemhäst i träning just nu, och han var lite som du beskriver din. En arab som var hingst till han fyllde 6, bockade och stack, sprang över folk och var allmänt okontrollerad. Om det är en tröst så går han kanon nu, så det är aldrig försent :)

Var finns du Lisa? Är du i närheten av Blekinge? Jag hade gärna kommit och kastat en kik på din häst, det är så mycket lättare att hjälpa till om man sett problemet själv..

Kämpa på och ge för tusan inte upp! :)
 
Sv: Bockande häst och träning?

Jag bor i töreboda, (fyra mil från skövde) Så det är nog tyvärr en bit... Hästen är ganska schysst för övrigt (springer inte över mig och så..jag är noga med att inte låta honom flytta mig när jag kommer med mat mm..) men när han ska jobba och det blir lite jobbigt och ansträngande så ifrågasätter han min roll och undrar om han verkligen MÅSTE göra det.. genom att få små "utbrott" studsa runt och bocka o hålla på.. Det är som om han har en poängskala, en för mig en för honom, så så fort han tycker att han kan snika åt sig några pluspoäng så¨provar han.... han känner mig helt och hållet också¨(jag har fött upp honom) så han vet precis vilka knappar han ska trycka på....:devil:
longerade honom igår, känns som vi behöver reda ut något från marken.. han studasade som vanligt runt efter uppvärmningen (när han vet att det jobbiga kommer) men jag begärde iongen galopp bara att han skulle lyssna! Eftger en stunds dragkamp så började han i alla fall lyssna lite och se likte mildare ut... alltid en början..
Tack för att ni bryr er! Ha en bra dag!
 
Sv: Bockande häst och träning?

Jag har pratat lite med en jätteduktig w-kille om det här med bockande hästar (vi har ju en i vårat stall åxå...) å han menar på att - såvitt det inte är nåt fel på hästen, ont eller så.... - så är det inte mycket annat att göra än att tröttköra. Om hästen säger "Jag vill bocka och bråka" så ska man svara "Ok, du vill bocka, men då får du lov att göra det på mina villkor å så länge jag vill." Alltså i praktiken se till att han bockar så att han inser hur jobbigt det faktiskt är och tröttnar. Efteråt ska han helst bönfalla dig "snälla kan jag få sluta att bocka nu...?!" Sluta träna när han slutat bocka och går i jämn fin galopp - nåt varv bara. Nu pratar jag om häst från marken. Funkar förståss likadant uppsuttet men vem orkar, vill å klarar sitta på en bockande häst nån längre stund...?
Vad tror du? kan det va värt att testa?
 
Sv: Bockande häst och träning?

Piraja skrev:
Ja, vi har väl olika erfarenheter. Jag har kommit till bra resultat genom att lägga bättre grund. Sen kanske andra inte lyckas med det.:cool:
jag h¨ller herlt med dig man ska inte kräva för mycke utav hästen man får bättre resultat om man lägger en bra grund.
Synd att folk inte förstår det.
Det va ett bra tips för på ditt vis så stärker man hästens självförtroende me.
 
Sv: Bockande häst och träning?

Lånar knapp

min tjej bockade och hade sig när de skulle till med galopp. jag visste att hon hade varit sne i bäckenet och en kiropraktor hade varit ute två ggr. andra gången blev hon däremot värre. men efter som hon hade varit ute så tog jag de för att hon bråkade med mig. sen börja hon va efter med ett bakben å sen blev de näste kiroptaktor och nu är hon kort pga musklerna som inte är ok ännu men hon galopperar och "orkar" göra de utan att de gör ont.

Så mitt tips är att kolla så hästen inte har ont innan man tvingar den att göra nåt.
 
Sv: Bockande häst och träning?

SVAR PÅ TUSSEMAJAS INLÄGG

Ja, man kan ju prova.. har gjort nått liknande förut, men då har resultatet blivit att han stressat upp sig, och börjat hänga innåt i volten och utåt med huvudet och bli VÄLDIGT spänd och uppjagad..., (vilket ´han iof.sig gör ganska ofta vid markträning) ska man fortsätta ändå? Han har gått omkull flera gånger när han bockat och fått "utbrott" under markträningen så han verkar lixom spänd och rädd att halka omkull också om det går snabbare än skritt.. vad han inte verkar fatta är att det är han själv som avgör om han ska ramla eller inte (eftersom det bara händer när han brallar iväg och ska "göra sig fri") så händer ju inget så länge han sköter sig... vet inte hur jag ska förmedla det till honom bara...
det blir en ond cirkel. Håller nu på att försöka fixa till en coral hemma så jag kan lösträna honom och så...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 664
Senast: Mabuse
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp