Bockande 6 åring

S

stala

Hej!
Har just börjat rida en 6 årig valack som har ganska mycket egen vilja. & är väldigd domiant av sig. Han är endast tränad i western & NH tidigare & nu skall jag skola om honom så han även skall kunna gå lättare dressyr & hoppning.

Till vårat lilla problem då, han är ganska snäll i ridhus & så kan göra ngr små bocksprång med då driver man bara på han så lägger han av.
Men i skogen direkt man skall galoppera då göra han serier av bocksprång efter varandra. Mest glädje för han piper av lycka & men öronen rätt fram.
Det är ju bra för all del men jag som pilot vill inte tugga grus. & det är väldigt nära varje gång. men det är som att han slutar när man hamnar i obalans.
Jag har testat släppa tygeln & bara smacka på han & driva på han så han lägger energin framåt istället för uppåt, men bockarna blir bara större & större.
& ger man han en dask i rumpan blir han ARG. Han är i trotsåldern alla tvåtusen ;D

Ngn som har ngt förslag om vad man kan hitta på för att få han att sluta?

Sv: Bockande 6 åring

Försök hitta tecken på att han tänker börja och säg både till på skarpen med rösten och försök driva framåt som du säger. Se till att han inte får ner huvudet mellan benen, för då får han ingen kraft och måste gå framåt om du manar på.
Jag red en rodeoprinsessa förut, hon gjorde samma sak och när jag lärde mig att se på hennes klippande öron att det var på gång och såg till att ha vikten bakåt och inte ge tygeln framåt så började hon inleda varje serie med en hög spark, så man helt enkelt fick framåtvikt och hon fick tyglarna. Det gick inte att få henne att sluta helt, men om man kunde få henne att komma av sig precis innan hon började så avstyrde man det hela.
Ibland är det svårt, för tar man upp kampen (och daskar till dem med spöt) och de svarar emot så måste man nästan fullfölja, annars vinner de, därför är det ibland bättre att överlista än sätta hårt mot hårt.

Min häst var alldeles omöjlig i galoppen ute en tid. Att driva mer funkade inte alls, det slutade alltid med att jag hamnade runt halsen på honom totalt utan kontroll.

Jag gjorde så till slut att varje gång han drog igång med dessa serier så drog jag tvärnit och snurrade honom runt-runt sitt eget bakben. Detta var jag stenhårt konsekvent med och det hjälpte. Numer behöver jag oftast bara "påminna" honom genom att ta ett ledande tygeltag när han drar på, då ger han sig för det mesta. Att daska till med spö funkar inte alls på min häst, då får jag tredubbelt tillbaka :p

Visst skall de få vara glad och dra av en brall här & där, men det får inte bli på bekostnad av all säkerhet.

Tack för svar:
Krusmynta: har testat det där med att hålla upp huvudet på honom & driva honom framåt, men grejen är den att han tar inte skänkeln när han är på det humöret. & tar jag upp huvudet på honom gör han luftsprång istället. det är ju lättare att sitta kvar i dom, men jag vill få bor dumheterna!
& daskar jag till han med spöt då får jag 10gånger så mycket tillbaka.:(

Catherine: jag är nog mer inne på ditt spår det testade jag med honom sist vi var ut, men vi fick vara ute i 2½timme i skogen tills han gav sig, men tillslut skrittade, travade & galopperade han jätte snällt :P utan att härja som en tok :P

Men nu har han tyvärr börjat med ngt annat & det är att han slår mot bilar, det har han aldriug gjort tidigare. Han har aldrig reagerat på varken bilar eller ngt annat fordon, men nu vägrar han skritta lugnt på kanten av vägen nu skall han skritta/takta mitt på vägen & slå när dom kommer. Inte lite irriterande! även bilar som står still vid vägkanten vill han inte gå förbi. Har ni ngt försla om vad man kan hitta på? ps. jag måste gå på vägen för att ta mig till ridbana/ridhus eller ridvägarna. Har inget annat val. tyvärr. ds.

Det låter som en påhittig pålle du fått, på gott och ont :)
Skönt att det verkar ordna sig med bockningarna, var konsekvent så ger det sig nog nästan helt skall du se.

Däremot var det ju tråkigt att höra att han bytte ut bokningarna på att slå mot bilar, det är mkt otrevligt :(
Vad hände om du vänder hästen så att han får möta bilarna istället för att han blir omkörd av dem? Kan du avleda hans uppmärksamhet från bilarna genom att sätta honom i arbete med ngn uppgift istället? Göra en svag öppna till exempel? Försöka samla honom rejält så att du har lite koll på hela ekipaget?
Om du petar in baken med hjälp av ett spö (inte daska utan bara peta), går han undan för det då?

Fast varför tror du att din häst bockar eller sparkar mot bilar?

Du ber om råd för att ta bort en symptom, men på vad?

Är den dåligt inriden? Börja om
Sitter utrustning som den ska? Kolla detta med en erfaren sadelutprovare.
Kan det vara något fysiskt fel på hästen?

Hästar reagerar, punkt slut, de tänker inte logiskt.

Och vad menar du med att han är dominant? Styr han i hagen? Vad har det med bockningarna/sparkarna att göra?

hejsan ;)
min fullblods valack gjorde så med mig när jag började skola om honom och kan ju lova att det är inte kul att ramla av när dom håller på så där :/

men har du testat att enabart galoppera i uppförsbackar? fatta galoppen i uppförsbacken för då blir det svårare att bocka och dom tröttnar fort, och i ridhuset gör du så att du först sysselsätter honom så han är riktigt koncenterad hela tiden då fungerar det super bra jag brukar ha travbommar liggande på backen och endel på socerbitar. det fungerade super bra på min lilla kille :) Men Lycka till önskar er all lycka MvH Ida och Wonkan

Innan du börjar klaga på allt som är fel på hästen kan du ju fråga ifall jag kollat upp han först. eller hur?

Hon som äger honom har tränat väldigt mycket NH med honom även trickträning & så. För instruktör! Han är väldigt DOMINANT även mot människan, inte direkt så att han är rolig att ta i en "konflikt".

Han är igenomkollad, från topptilltå. så det är INGET fel på honom.

Han har en utprovad sadel av sadelutprovare, men om det skulle ha vart sadeln varför skulle han då reagera på bilar? det är ju inte logiskt.

Just nu har det hela vänt så nu är han lugn i galopp & trav, men tänker inte gå i skritt. Vänder hemåt, sparkar mot skänkeln osv.

Tycker att man känner sig jävligt påhoppad här bara för att man har ett problem. det betyder inte alltid att hästen är skadad!
För han är kollad.

Kan hålla med om att han inte är så jätte väl inriden. då han först när han var 2 år börjades hanteras av människa! innan dess har han vart med sin mamma!

Jo verkligen!
Just nu har han så himla dålig framåt bjudning! så han tar inte skänkeln eller spöt! :(

rent spontant känns det som att han är dåligt aktiverad och gör av med sin överskottsenergi på att hitta på bus med dig.

mer utetid/bättre kompis/mindre intag av energi kanske hjälper honom?

Hans busbeteeden låte lite som min när han är orastad. Får din häst tillräcklig stimulans under dagarna? Går han i stor hage? Har han kompisar?

Jag skulle börja med att motionera regelbundet - utan vilodag. Istället lägga upp träningen så att den blir jämn och regelbunden. Alltså inte ta ut sig en dag, eller slappa en dag. Det får iaf min buspelle att lugna ner sig rejält.

Har du inte någon god tränare som du kan hjälpa dig? Jag tror inte att dina problem går att lösa på kortare tid, sen har du precis börjat rida honom så du måste räkna med att det kommer att fortsätta ett tag framöver, men förhoppningsvis avta med tiden.

Bästa sättet att få en häst att sluta med dumheter är att förekomma dom. Du behöver veta innan han hittar på något och få hans uppmärksamhet då. Har han väl satt igång är det helt lönlöst för dig att gå in i hans beteende. Håll balansen och bara vänta ut. Börjar du bråka med honom kommer han garanterat att börja bråka med dig. Du anses alltså av honom vara för sen med din vägledning, men om du förekommer honom har du korrigerat honom, innan han begår misstagen och han lär sig då vad som gäller.

Kom ihåg, om du är arg kommer han att bli lika arg - kanske tom argare... Så håll balansen i både kropp och själ.

Lycka till

Hej!

stimulansen om dagarna bör det inte vara ngt fel på då han går i en stor skogs hage & med en äng som är 70*40, han har en fullblodskompis som han busar med ibland.
Eftersom jag bara rider honom 3-4ggr i veckan så har jag ju svårt att veta vad dom andra gör med han.
För dom är ganska rädd för honom & far mest på skritt promenader :/

Men varje gång jag rider han får han gå så han är trött slutar med bus. Jag är som tur är den tjurigare i sällskapet så han får inte fara hem försen han lagt ner med sina dumheter ;D
& hittills har han lagt ner med busandet :D & sträckan blir bara kortare & kortare då han busar, så jag tror han börjar förstå mig :D

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 554
Senast: akleja
·
Ridning När ryttaren själv är konvalicent? Jag drog på mig en ordentligt ryggskott i förrgår & kan knappt röra mig, går hos kiropraktiker inkl...
2
Svar
29
· Visningar
3 062
Senast: Spirit
·
K
Hästhantering Hejsan! Jag behöver hjälp. Det är så att jag rider på ridskola, ca. 3 gånger i veckan. Hästen jag rider där ärungponny, 7 år. Jag...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: anyberg
·
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka