8

89madde89

Vi har en bock på ca 7 månader. Han har bara tänder på den undre käken,alltså inget där uppe. Är det normalt?
Och vad kan bockar äta och inte äta?

Sv: Bock?!

Vi har en bock på ca 7 månader. Han har bara tänder på den undre käken,alltså inget där uppe. Är det normalt?
Och vad kan bockar äta och inte äta?

de har bara framtänder i underkäken. kika lite längre in munnen på kindtänderna så ser du att de har tänder både där uppe och nere.
de kan äta allt. Se upp bara om det är en dvärgget för de blir mycket lätt feta.

Inga idisslare har tänder i överkäken. Däremot har dom kraftingt med brosk i överkäken. Längre bak i munnen så har dom tänder i både över och underkäke. Där maler dom maten! :D

Men, hur betar dom kort gräs då egentligen? :confused: :p

De klämmer fast det mellan brosket i överkäken och tänderna i underkäken och sliter av det. De är rätt bra på att komma åt även kort gräs, fast jag antar att det kommer med en del rötter och sådant också.

hur kan man ha ett djur som man inte vet nånting om?? tar man inte reda på sånt inan man skaffar ett djur? :confused:

Liknande trådar

Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
588
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 853
Senast: sorbifolia
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 065
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar