Sprang över en annons där man hyrde ut ett torp som saknade el och vatten men har öppen spis och började fundera.
Första tanken är "Gud vad mysigt!"
Nästa tanke: Hur gård vardagslivet ihop? - Mat, dusch, toabesök osv.
Ska väl tillägga att jag förstår att det går - men hur går det ihop med tex heltidsjobb?
Finns det någon här på buke som bor eller har bott så och kan berätta?! Sjukt nyfiken
Bodde så på somrarna när jag var liten. Fast vi hade el, drogs in väldigt tidigt 1930 eller så.
Det var väl tristast för folk med småbarn tror jag.
Torrdass fungerar ju (egentligen borde nog alla ha det på vissa orter i Sverige, vattenbrist)
Kissa bakom busken fungerar (för att torrdasset inte ska bli fullt)
Bada i havet funkar på sommaren (saltvattenschampo) +
en gång i veckan "åka till badhuset och duscha" självklart fick vi inte bada i bassängen
för dyrt tyckte farmor och badar gör man i havet.
Zinkbalja för de minsta.
Värma diskvatten på spisen, (när jag var riktigt liten på vedspisen, maten i skafferiet eller källaren)
Vi hade avlopp som väl var godkänt för typ diskvatten i hon. (diskhandskar för farmor hävdade att diskvatten ska vara 60 grader och det är ju lätt att få till med kokande vatten.).
Gissar att vi får försöka leva så i sommar för stället ligger på Gotland och vattenbristen lär ju vara helt förfärlig i år. (svårt att åtgärda vattentoaletterna dock, men diskmaskinen lär ju inte ta mer vatten än handdisk)
Skulle säga att de definitiva nackdelarna är bära vattnet från brunnen om man har ont i ryggen (men vårt var jättegott tills det blev fullt av bakterier)
Att man inte kan lyxpyxduscha varje dag en halvtimma.
Att man inte kan ha disk och tvättmaskin.
(Vi lämnade faktiskt allt tvätt till tvätteri när jag var liten. Tror det var billigare då och så fick ju folk ha de flesta kläder (inte underkläder) i en vecka i stöten.)
(fast jag hade ju inga barn, jag snarare var barn till 30 åring utan vatten, sedan drogs kommunalt fram och några år senare orkade vi dra in det i huset.)