Bo utan vatten & el?

När vi bodde på föboden med korna så hadde vi varken el eller rinnande vatten utan den fick hämtas från en källa i hinkar .Elvärk hade vi för att driva mjölkmaskinen och vattenpumpen för att fylla på badkaren som korna drack ur .Var där tills jag var 27 år var sommar från början på juni till september och det var inga större problem men tvättade kläder och sådant hemma i byn .

Det jag har emot att leva så i längden är att det tar så mycket ork, energi och planering. Vi värmde upp vårt hus med bara vedeldad kamin från oktober till för ungefär en vecka sedan. Ibland gick det bra, men ofta var det inte tillräckligt varmt i stora delar av huset samt att det var rätt jobbigt att behöva börja eld varje morgon kl 5. Jag älskar min luftvärmepump.... :bow:

Svenskar är bortskämda.
Ja, mycket bortskämda. Jag är sommartid uppväxt utan el, vatten eller avlopp och i den sommarstugan bodde mamma och jag från tidig vår till senhöst. Värmen var först fotogenelement för att sen moderniseras till gasol, spisen gick på gasol men hade ingen ugn, det var fö. en ombyggd gasspis där bara 2 brännare var ombyggda till gasol, utedass i en bod och "jordkällare" som bestod av ett cementrör nedgrävt i en norrsluttning. Dricksvatten hämtades hos bonden i en plastdunk där plasten sakta läckte ut mjukgörare och annat i vattnet och vattnet smakade plast, det var så på den tiden innan alla larm om mjukgörare kom. Annat vatten fanns i bäcken en bit bort så tvätten sköljdes antingen där eller vid bryggan i sjön.

Bo så permanent skulle aldrig funkat vintertid iom. att det var just en sommarstuga hopspikad av div. material och oisolerad.

Det jag har emot att leva så i längden är att det tar så mycket ork, energi och planering. Vi värmde upp vårt hus med bara vedeldad kamin från oktober till för ungefär en vecka sedan. Ibland gick det bra, men ofta var det inte tillräckligt varmt i stora delar av huset samt att det var rätt jobbigt att behöva börja eld varje morgon kl 5. Jag älskar min luftvärmepump.... :bow:
Jag kan bara hålla med och det är inget kul att kliva upp varenda morgon och konstatera att det är 13 grader inomhus :wtf: men man hinner mycket utan el för då är det lite svårt att fastna framför fejjan eller ett forum eller tv-n, då hugger man ved istället. :p

Ja, mycket bortskämda. Jag är sommartid uppväxt utan el, vatten eller avlopp och i den sommarstugan bodde mamma och jag från tidig vår till senhöst. Värmen var först fotogenelement för att sen moderniseras till gasol, spisen gick på gasol men hade ingen ugn, det var fö. en ombyggd gasspis där bara 2 brännare var ombyggda till gasol, utedass i en bod och "jordkällare" som bestod av ett cementrör nedgrävt i en norrsluttning. Dricksvatten hämtades hos bonden i en plastdunk där plasten sakta läckte ut mjukgörare och annat i vattnet och vattnet smakade plast, det var så på den tiden innan alla larm om mjukgörare kom. Annat vatten fanns i bäcken en bit bort så tvätten sköljdes antingen där eller vid bryggan i sjön.

Bo så permanent skulle aldrig funkat vintertid iom. att det var just en sommarstuga hopspikad av div. material och oisolerad.
Bortskämda? Nej, jag skulle säga privilegierade. Jag har aldrig hört någon äldre släkting eller bekant önska sig tillbaka till boende med utedass och brunn på gården (som många hushåll långt in i "modern" tid), eller mena att livet var bättre förr utan el och telefon, att det är bortklemande att tvätta i maskin istället för utomhus i kar, o s v. Och jag ser inte riktigt självändamålet med att ägna tid åt att hugga ved för uppvärmningen, även om att fastna vid fb eller tv inte nödvändigtvis är särskilt uppbyggligt heller. :grin:
Nej, visst kan man bo utan el och rinnande vatten, om man måste. Men jag ser själv ingen anledning att välja det.

Min mammas stuga är utan vatten och el och saknar Mobil mottagning. Vi brukar vara där nån vecka över jul och då är egentligen elbekymret som minst.
Frys är ute och kyl under trappen mot ytterväggen. På sommaren är det just kyl och frys som blir jobbigt om man ska vara där längre tid.

det går att hämta vatten på tex en mack i närheten.
Sen är ju dom allra flesta svenska sjöars vatten drickbara, antingen direkt eller också får man koka dricksvattnet.

Någonting jag absolut inte hade velat vara utan är en ordentlig järnspis. Både för uppvärmning, matlagning och för uppvärmning av tex varmvatten till bad/disk. En öppen eld blir det meckigare med.
Järnspis borde vara ett krav i nybyggda hus, ingen kokspis inget bygglov skulle kravet vara.

Bortskämda? Nej, jag skulle säga privilegierade. Jag har aldrig hört någon äldre släkting eller bekant önska sig tillbaka till boende med utedass och brunn på gården (som många hushåll långt in i "modern" tid), eller mena att livet var bättre förr utan el och telefon, att det är bortklemande att tvätta i maskin istället för utomhus i kar, o s v. Och jag ser inte riktigt självändamålet med att ägna tid åt att hugga ved för uppvärmningen, även om att fastna vid fb eller tv inte nödvändigtvis är särskilt uppbyggligt heller. :grin:
Nej, visst kan man bo utan el och rinnande vatten, om man måste. Men jag ser själv ingen anledning att välja det.
Hahahaha, du kan inte tänka dig att jag skrev det där med glimten i ögat? :p

Naturligtvis ska utedasset ligga i skogsbrynet 100 meter bort och källaren 100 meter i motsvarande riktning, källan ska det vara minst en km till och bilväg ska saknas. :D

Sprang över en annons där man hyrde ut ett torp som saknade el och vatten men har öppen spis och började fundera.
Första tanken är "Gud vad mysigt!"
Nästa tanke: Hur gård vardagslivet ihop? - Mat, dusch, toabesök osv.
Ska väl tillägga att jag förstår att det går - men hur går det ihop med tex heltidsjobb?

Finns det någon här på buke som bor eller har bott så och kan berätta?! Sjukt nyfiken :D
Bodde så på somrarna när jag var liten. Fast vi hade el, drogs in väldigt tidigt 1930 eller så.
Det var väl tristast för folk med småbarn tror jag.

Torrdass fungerar ju (egentligen borde nog alla ha det på vissa orter i Sverige, vattenbrist)
Kissa bakom busken fungerar (för att torrdasset inte ska bli fullt)
Bada i havet funkar på sommaren (saltvattenschampo) +
en gång i veckan "åka till badhuset och duscha" självklart fick vi inte bada i bassängen :D för dyrt tyckte farmor och badar gör man i havet.
Zinkbalja för de minsta.

Värma diskvatten på spisen, (när jag var riktigt liten på vedspisen, maten i skafferiet eller källaren)
Vi hade avlopp som väl var godkänt för typ diskvatten i hon. (diskhandskar för farmor hävdade att diskvatten ska vara 60 grader och det är ju lätt att få till med kokande vatten.).

Gissar att vi får försöka leva så i sommar för stället ligger på Gotland och vattenbristen lär ju vara helt förfärlig i år. (svårt att åtgärda vattentoaletterna dock, men diskmaskinen lär ju inte ta mer vatten än handdisk)

Skulle säga att de definitiva nackdelarna är bära vattnet från brunnen om man har ont i ryggen (men vårt var jättegott tills det blev fullt av bakterier)
Att man inte kan lyxpyxduscha varje dag en halvtimma.
Att man inte kan ha disk och tvättmaskin.

(Vi lämnade faktiskt allt tvätt till tvätteri när jag var liten. Tror det var billigare då och så fick ju folk ha de flesta kläder (inte underkläder) i en vecka i stöten.)

(fast jag hade ju inga barn, jag snarare var barn till 30 åring utan vatten, sedan drogs kommunalt fram och några år senare orkade vi dra in det i huset.)

Senast ändrad:
Utan vatten har jag bott. I köket är det inget större problem. Vi hinkade vatten och det fanns avlopp. Att tvätta sig i bastun var meckigt, men det gick. Men nu bor vi på sommaren utan vatten och utan avlopp och det är totalt omöjligt. Jag blir helt galen av att inte bara kunna tvätta händerna på ett enkelt sätt.

I en annan stuga saknar vi el. Det är roligt veckan vi är där, men det fungerar ju inte med värme och så om man ska jobba på dagarna..

Torrdass gäller och jag tycker det måste vara mycket fräscht, annars är det jobbigt alla de gånger under dagen man bara ska kissa om det luktar.
Åh men köp ett tvättställ på loppis och ha i köket. Det hade vi! Du vet en stålställning med en metallskål uppe och hållare för tvål och en stor kanna vatten som sitter nedtill.
https://www.google.se/search?q=tvättställ&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjpn9nwkeDTAhVDFCwKHTwaDTIQ_AUIBigB&biw=1376&bih=871#tbm=isch&q=tvättställ+kanna

Och två hinkar med vatten på ett bord och en skopa så att man alltid kunde hälla upp vatten i ett glas, och vattnet var jättegott. Diskvattnet fick bo i en gigantisk metalltunna med tappkran.

Sådan där kalk och mull till dasset att strö och inte kissa på det.

(Potta under sängen körde farmor med också. Slaskhink till uhm slaskhögen bakom dasset med potatisskal och sådant=avlopp.)

För många år sedan hade jag en toa från Husqvarna, den hade dubbla plattor där urinen samlades o dunstade bort medans bajset centrifugerades ner till behållare, den var helt luktfri o fanns inomhus.
Huset jag bor i nu hade en Separett när jag flyttade in, fy f''''n vilket skit. Numera har jag en Cinderella frysförbränningstoalett o är skitnöjd.

Vi hade en sommarstuga utan vatten och el när jag var liten.
Låg på en udde med vatten runt.
Väldigt kul för oss barn men vi var aldrig där mer än tre dagar, sen stod inte mamma ut längre med att hämta vatten i sjön för att diska, torrdass och inte få duscha varmt.

Liknande trådar

Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
14 313
Senast: _Taggis_
·
Hemmet Mina föräldrar har ett litet torp på gårdens marker som de håller på att försöka få hyfs på. Torpet har indragen el men inget vatten...
Svar
7
· Visningar
1 224
Senast: NinisE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama