Bo intill vindkraftverk?

Uppdatering: Vindkraften tänkte man knappt på. Det var inget vi hängde upp oss på:)

Men det var andra saker som gjorde att detta inte var huset för oss:p

Vi har vindkraftverk i närheten av bostaden, och ännu närmare fritidshuset. Ljudet upplevs som störande ibland, vilket i sig är en besvärande faktor.

Det finns en mängd variabler som inverkar på hur den typen av ljud påverkar oss människor. Till att börja med behöver vi skilja på störning/obehag och skada. Skada av rent bullertrauma är inte aktuellt vid dessa bullernivåer, men både hörbart ljud och infraljud kan som bekant skapa påtagliga besvär långt under hörselskadliga ljudtryck.
Obehag och upplevd störning å andra sidan, är ännu mer komplext att både kvantifiera och värdera. En viktig bit är hur pass kontinuerligt kontra intermittent ljudet är, och ifråga om intermittensen spelar regelbundenhet/slumpmässighet också roll. Ett slumpvis intermittent buller upplevs som regel mer störande än ett regelbundet. Ett vindkraftverk avger flera olika bullerkomponenter, den mest påtagliga är swoschandet när varje blad passerar masten. Det är ett regelbundet pulserande ljud vilket i sig är "bättre" än ett slumpmässigt pulserande, men intensiteten varierar samtidigt ner till i stort sett noll beroende på vindriktning. Finns dessutom fler än ett vindkraftverk inom hörbart avstånd kombineras ljuden ibland till en än mer oregelbunden ljudbild. Och som lök på laxen är variationen ganska stor bland oss människor, ifråga om vad vi medvetet uppfattar som störande ljud.

Själv störs jag bara i rätt liten utsträckning, jag brukar försöka tänka på nyttan med verken när de nu trots allt står där. Ett normalstort vindkraftverk lämnar ca 2 MW, om rotorn har tre blad och snurrar med ett varv på tre sekunder betyder det att varje swooosch ger drygt en halv kilowattimme som inte behöver komma från ett kol- eller kärnkraftverk. :)

Vi letar nytt boende. Har stött på några lovande objekt, MEN, i vissa fall har det legat vindkraft i närheten. 500-700 meter därifrån.

Vad har ni för erfarenhet av att bo nära vindkraft?

Vilka är de största nackdelarna?

Inte vindkraftverk, men jag bor precis vid arlanda och precis vid motorvägen (Ni som åker E4 norrut ser mitt hus). Vi bor så nära så vi tom hör de stora propellerplanen när de står på på startplattan ;) Men läget är helt underbart, och nu efter 6-7 månader har vi vant oss och störs inte ens när vi är utomhus.

Jag hade definitivt åkt på visningen, och hade de vart superintressant bett om att få komma dit igen när de är lugnare (eller åk dit och ta en promenad på vägen)

Jag har 700 meter till närmast vindkraftverk. Har inte några problem alls med det. Det svischar lite vid viss vindriktning, men det låter mer i träden när det blåser mycket. Fördelen med vindkraftverken är att man kan titta ut och snabbt se om det blåser väldigt mycket ;) Ingen av mina hästar har haft några problem med vindkraftverk heller. Jag brukar rida förbi några stycken då och då.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 974
Senast: kma
·
Kropp & Själ Jag behöver älta lite. Hoppas att det är okej och jag kan få lite nya infallsvinklar? Eller så får jag bara bekräftat det jag redan vet...
Svar
0
· Visningar
862
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Avstå jobbresor
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur