Bo intill vindkraftverk?

MagicaDeHex

Trådstartare
Vi letar nytt boende. Har stött på några lovande objekt, MEN, i vissa fall har det legat vindkraft i närheten. 500-700 meter därifrån.

Vad har ni för erfarenhet av att bo nära vindkraft?

Vilka är de största nackdelarna?

Vi har ett berg nära vårt hus, och där står det 3 verk.
Det är nog bara ett par hundra meter ifrån, men en viss höjdskillnad.
Vi ser dom inte från huset, men kan höra vingarnas "svorsande" ibland. och enstaka gånger smäller det till. Det är när bromsarna slår på.
Dom stör oss inte ett dugg.
De andra som bor i byn kan se vingarna också, men det är inget som stör. Även om det pratas mycket om "reflexer" från dom.

Jag skulle inte se det som ett hinder för att köpa ett hus jag vill ha!
Lycka till !

* Jenny *

Besök platsen för avgöra. Jag skulle dock inte bosätta mig i närheten, men jag är extremt ljudkänslig och dessutom när dessa skuggningar kommer och jag är ute i skog/mark så tror jag varenda gång det är träd som faller ;)

@kamomillo , kul att höra positivt:) Har ofta endast hört negativt nämligen och det gör ju att vi tvekar.

@Fraggel_Tess , jo det är väl nästan så. Men är det allt för mkt negativt så är det ju knappt ngn idé att öda tid på att åka och titta

Är de inte så att alla är olika känsliga för olika sorters störningar. Somliga bor granne med en motorväg utan att bry sig och andra behöver knäpptyst. Själv har jag bott i närheten av ett ställe där de brände kadaver, men var tvungen, verkligen tvungen, att flytta efter 6 månader för jag stod inte ut med lukten när vinden låg på från det hållet. Jag hade sjukt dåligt samvete när vi skulle sälja och blev väldigt lättad när ett par, som redan bodde i området köpte vår bostadsrätt.

Du måste helt enkelt ut och kolla själv hur det ser ut och fundera på om det stör dig eller inte! :)

@MagicaDeHex det luktar inte död, som när man glömt tömma musfällor under vasken. Det är en stickande, märklig lukt. Och jag tålde den inte, men det bor ett par tusen personer i närområdet och det övergår mitt förstånd hur de kan stå ut...O_o

Åk ut och kolla! Har ingen erfarenhet av just oväsen från vindkraftverk, men bor granne med en stor motorväg som man ständigt hör muller ifrån. Men man vänjer sig snabbt så jag påverkas inte av detta ljud. :-)

Åk ut och kolla, och ring även länsstyrelsen i det länet och begär ut tillståndshandlingarna (och ansökan om tillstånd) för vindkraftverken. Där finns skuggberäkningar, mätning av buller, hur det påverkas av vindeffekten, grannars yttranden etc.

Vi letar nytt boende. Har stött på några lovande objekt, MEN, i vissa fall har det legat vindkraft i närheten. 500-700 meter därifrån.

Är uppvuxen med två verk som låg nära. Vi har aldrig varit störda av dom. Det kastas skuggor från vingarna ibland när vind och sol ligger rätt och det kan susa lite från vingarna.

Enda nackdelen jag kan komma på var när jag som liten b- ponnyryttare red förbi och det kastades skuggor på asfalten och ponnyn prompt skulle hoppa över varje skugga som kom mot honom. Hann ju knappt röra marken med hovarna innan vi var i luften igen :p

Nä för min del skulle det inte vara något negativt vid husköp!

Har ett vindkraftverk ca 500 meter från bostaden och det är rena skiten! När det är tyst ute så hör man svich svich svich... Beroende på hur vinden ligger på. Hörs även när man skall sova. Sitter man på altanen ser man surreverket och det speglar sig i fönstret och inne på väggen. Så jag tror att det är väldigt beroende hur det är placerat i förhållande till bostaden hur mycket störningarar det blir.
Mvh
Pudlan

När jag letade hus var jag och tittade på ett som låg nära vindsnurror. Själv stördes jag inte alls av ljudet och några reflexer märkte jag inte av.

Men en av de saker som gjorde att jag inte budade var att ingen annan var intresserad av det. Det var hur mycket folk som helst på båda visningarna men så fort de såg vindkraftverken gav de sig av.

Vågade inte chansa på att stå med osäljbart hus, ifall det skulle behövas.

Kolla på huset vid sol uppgång o solnedgång. Då når skuggorna som längst.

Bodde en vecka på ett gästgiveri där sovrummet alternerade i ljust o mörkt beroende på hu skuggorna tog.
Blev rätt jobbigt den timme det tog för solen att gå ner.

@kamomillo , kul att höra positivt:) Har ofta endast hört negativt nämligen och det gör ju att vi tvekar.

@Fraggel_Tess , jo det är väl nästan så. Men är det allt för mkt negativt så är det ju knappt ngn idé att öda tid på att åka och titta

Jag är lättstörd :) Klarar inte ens av sk mus-skrämmare. Och som Landsbygdsbo skriver så kan det vara bra att kolla hur skuggorna rör sig. I min umgängeskrets är det som stör mer än själva ljudet f
När jag letade hus var jag och tittade på ett som låg nära vindsnurror. Själv stördes jag inte alls av ljudet och några reflexer märkte jag inte av.

Men en av de saker som gjorde att jag inte budade var att ingen annan var intresserad av det. Det var hur mycket folk som helst på båda visningarna men så fort de såg vindkraftverken gav de sig av.

Vågade inte chansa på att stå med osäljbart hus, ifall det skulle behövas.

Och så säger de att det inte blir någon värdeminskning på fastigheter i närheten av vindkraft. Som sagt jag hade åkt dit och spanat i alla fall om det nu i övrigt är ett trevligt hus.

Jag bor med tre små vindkraftverk bakom lagårn. De susar en del när det är måttlig vind, men störs inte av det. En dag som denna när det är kraftig blåst låter det mer från träden är vindkraftverken. Vissa årstider kan det bli lite blinkande skuggor i vardagsrummet om det är kvällssol (verken står åt väster). Störs inte av dem och när det är vindstilla står de ju still och låter ingenting.

Det är väl en del forskning gjord på "vindkraftssjukan", dvs sjukdomar till följd av lågfrekventa ljud, men vet inte vad man kommit fram till. Kanske värt att googla på!

Förutom detta och att jag är livrädd att få ett föremål i huvudet när jag vistas nära vindkraftverk :angel: så hade jag inte haft något emot att bo där. Dock tror jag hus blir mer svårsålda när de ligger nära, det kan ju vara värt att tänka på om man inte tänkt bo där så länge :up:

Husen som ligger i närheten av vindkraftverken är MARKANT mycket billigare än andra. Man får otroligt mycket mer för pengarna...+ då ett vindkraftverk :p:grin:

Vi ska iaf inte rata det helt, utan som många föreslår åka och titta.
Nu är dte ju svårt att vara där i alla väderlekar och både vis solupp och nedgång.

Helst skulle jag ju velat det , men får se hur det känna när vi varit och tittat.

Är det någon som köpt hus i närheten av vindkraft men sen ångrat sig?

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 974
Senast: kma
·
Kropp & Själ Jag behöver älta lite. Hoppas att det är okej och jag kan få lite nya infallsvinklar? Eller så får jag bara bekräftat det jag redan vet...
Svar
0
· Visningar
862
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama