Sv: Bo i england
Jag bor i england på heltid sen lite mer än fyra år sen. Det är bara att packa väskan och flytta över - fria rörligheten i EU innebär att det är jättelätt att flytta. Efter 1 år måst du anmäla dig som utflyttad till fsk, och beställ ett (gratis) europeiskt sjukvårdskort innan du flyttar bara för att vara på den säkra sidan, men du har rätt till sjukvård på samma grund som britterna(dvs nästan gratis, vissa avgifter förekommer) om du planerar att bosätta dig i UK
http://www.nhs.uk/chq/Pages/1087.aspx?CategoryID=68&SubCategoryID=162
Vet inte riktigt hur det går till att starta bankkonto, jag var student vid ett universitet när jag flyttade, så mitt uni gav mig de papper jag behövde för att bevisa att jag hade boende och en sysselsättning i UK.
Dock går det definitvit att skaffa boende utan bankonto!
Jag har hittat både mina två londonboenden
www.spareroom.co.uk , och det är aldrig någon som bett om bankdetaljer i förväg. Dessutom skulle jag förvänta mig att de flesta är förstående om man som nyinflyttad inte har allt i ordning och godtar säkert första hyran kontant.
På grund av prisnivåer i Ldn är det vanligt att man bor tillsammans, ibaldn med vänner, ibland med främlingar, så du hyr i realiteten ett sovrum, och delar sedan oftast toa, kök och vardagsrum med 1-4 andra. Kvaliteen och hur väl dessa fungerar varierar stort, jag hamnade i ett riktigt mardrömsjus där räkningarna var oorganiserade och ett par bråkade jätteofta - lyckades dock hitta en fantastisk fin loftvåning när jg flyttade, så nu bor jag alldeles själv, vilket passar utmärkt!
Gällande områden, så bor jag själv i sydöstra London, som traditioinellt är väl den fattigaste delen av london, men det finns fina fläckar här med! Dock går inte tunnelbanan så långt, sista stoppet är brixton på victorialinjen, men där jag bor har jag istället två tågstationer som tar mig in till 4 olika stora centrala tågstationer på 9-15 minuter. Ingen tunnelbanan betyder också lägre hyra. Allt är en trade-off. En viktig faktor är e.g. Vilken zon du vill bo i. Elephant and castle är t.ex. Fortfarande ganska ruffigt, men det ligger i zon 1 och har två tunnelbanor +tågline, så det är betdligt dyrare där än om man bara går lite längre ut.
Områden här i närheten jag skulle rekommendera:
Brixton,
Herne hill
Dulwich
Clapham (vääääldigt populärt med 20somethings)
Wandsworth
Battersea (priserna är nog på stark uppgång då det byggs en jäkla massa, inklusive ny tunnelbana)
Kommer man sen in i zon 1 skulle jag säga att det mesta är ok ur "det-är-inte-ett-ghetto" synpunkt ( E&C möjligt undantag), men då går priserna upp också.
Min rekommendation är att du går in på spareroom och klickar runt gför att fö dig en bild av hur bostadsutbudet set ut i de olika prisnivåerna och områdena. Gör lite beslut om vad som är viktigast för dig - är det ok att ditt sovrum är i princip en mörk garderob om det betyder att du kan bo mer centralt, vill du ha en grönt och lugnare område, eller ett med mycket barer och klubbar och folk i rörelse?