Bo i england

Sparrisen123

Trådstartare
Några här gör säkert det/har gjort det. Jag har börjat fundera lite på att flytta dit en period i framtiden, men vad behöver jag tänka på?
Finns det regler för vad jag som svensk får jobba med och hur länge jag får stanna? Och hur är det där med bankkonto och boende, jag har hört att det är lite krångligt där. Man behöver tydligen en adress för att få öppna bankkonto, men för att få hyra boende behöver man ett bankkonto...?

Och om någon har erfarenheter av London, som är min favoritstad i hela världen (typ områden där det är vettiga priser att bo men inte helt ghetto), eller någon annan trevlig stad i södra England får ni gärna dela med er av lite erfarenheter.

Sv: Bo i england

Jag har själv funderat på att ta och jobba ett tag i England och då i antingen Brighton eller Norwich. Jag gillar verkligen London men tror inte att jag skulle vilja bo där permanent och både Brighton och Norwich ligger inom bra avstånd och man kan enkelt ta tåget in till centrala London när man vill.

Londonsvenskar är en hemsida jag skulle rekommendera.
När det gäller lagar och regler så, om jag förstått det rätt, kan man som Svensk åka över och bosätta sig, skaffa jobb etc helt fritt och stanna så länge man vill då England tillhör EU, men jag kan ha fått något om bakfoten :)

Jag har även hört att det kan vara lite knepigt att skaffa bank då man oftast behöver både intyg från sin förra bank här i Sverige och ibland även bli rekommenderad av en annan engelsk privatperson, :crazy:, men det kan lika gärna vara en myt eller hörsägen :cautious:

Jag bor i england på heltid sen lite mer än fyra år sen. Det är bara att packa väskan och flytta över - fria rörligheten i EU innebär att det är jättelätt att flytta. Efter 1 år måst du anmäla dig som utflyttad till fsk, och beställ ett (gratis) europeiskt sjukvårdskort innan du flyttar bara för att vara på den säkra sidan, men du har rätt till sjukvård på samma grund som britterna(dvs nästan gratis, vissa avgifter förekommer) om du planerar att bosätta dig i UK
http://www.nhs.uk/chq/Pages/1087.aspx?CategoryID=68&SubCategoryID=162

Vet inte riktigt hur det går till att starta bankkonto, jag var student vid ett universitet när jag flyttade, så mitt uni gav mig de papper jag behövde för att bevisa att jag hade boende och en sysselsättning i UK.

Dock går det definitvit att skaffa boende utan bankonto!
Jag har hittat både mina två londonboenden www.spareroom.co.uk , och det är aldrig någon som bett om bankdetaljer i förväg. Dessutom skulle jag förvänta mig att de flesta är förstående om man som nyinflyttad inte har allt i ordning och godtar säkert första hyran kontant.
På grund av prisnivåer i Ldn är det vanligt att man bor tillsammans, ibaldn med vänner, ibland med främlingar, så du hyr i realiteten ett sovrum, och delar sedan oftast toa, kök och vardagsrum med 1-4 andra. Kvaliteen och hur väl dessa fungerar varierar stort, jag hamnade i ett riktigt mardrömsjus där räkningarna var oorganiserade och ett par bråkade jätteofta - lyckades dock hitta en fantastisk fin loftvåning när jg flyttade, så nu bor jag alldeles själv, vilket passar utmärkt!

Gällande områden, så bor jag själv i sydöstra London, som traditioinellt är väl den fattigaste delen av london, men det finns fina fläckar här med! Dock går inte tunnelbanan så långt, sista stoppet är brixton på victorialinjen, men där jag bor har jag istället två tågstationer som tar mig in till 4 olika stora centrala tågstationer på 9-15 minuter. Ingen tunnelbanan betyder också lägre hyra. Allt är en trade-off. En viktig faktor är e.g. Vilken zon du vill bo i. Elephant and castle är t.ex. Fortfarande ganska ruffigt, men det ligger i zon 1 och har två tunnelbanor +tågline, så det är betdligt dyrare där än om man bara går lite längre ut.

Områden här i närheten jag skulle rekommendera:
Brixton,
Herne hill
Dulwich
Clapham (vääääldigt populärt med 20somethings)
Wandsworth
Battersea (priserna är nog på stark uppgång då det byggs en jäkla massa, inklusive ny tunnelbana)

Kommer man sen in i zon 1 skulle jag säga att det mesta är ok ur "det-är-inte-ett-ghetto" synpunkt ( E&C möjligt undantag), men då går priserna upp också.

Min rekommendation är att du går in på spareroom och klickar runt gför att fö dig en bild av hur bostadsutbudet set ut i de olika prisnivåerna och områdena. Gör lite beslut om vad som är viktigast för dig - är det ok att ditt sovrum är i princip en mörk garderob om det betyder att du kan bo mer centralt, vill du ha en grönt och lugnare område, eller ett med mycket barer och klubbar och folk i rörelse?

Jag bodde i London i knappt tio år, så jag har nog lite att tillföra i alla fall :)

Jag behövde aldrig ha något bevis på att jag hade bankkonto när jag bodde där - och då bodde jag ändå på åtta olika ställen under åren. Hittade boende på lite olika vis, Svenska Kyrkan, live-in pubjobb (som jag kan rekommendera om det är något sådant du skulle vilja jobba med - gratis boende, mat, inga övriga räkningar förutom sin egen mobil och sådär förstås och ändå en vettig lön), http://www.gumtree.co.uk, personliga kontakter och så vidare.

Vill gärna tillägga på Stefffies lista att Brockley i sydöst är ett underbart område! Jag bodde på Brockley Road i ett par år och det var perfekt läge, två bra mataffärer runt hörnet, flera take-aways, två jättetrevliga pubar och någon kvarts tågresa in till Blackfriars eller London Bridge.

Jag bodde i Whitechapel i drygt fyra år - anses lite ghettoaktigt men jag trivdes jättebra där. Gångavstånd till fem tunnelbanestationer, den närmaste tillhörande zon 1. Delade med fem andra, ett sådant där typiskt smalt men högt hus och betalade knappa £400 i månaden. Icke att förakta när man är student!

Masqueradee - både Brighton och Norwich är trevliga städer, men inte helt lätta att hitta jobb i och det blir väldigt dyrt att pendla till London om det är där man får jobb. Du kanske vill kika på de trevligare städerna i Essex? Typ Manningtree, Saffron Walden, Chigwell, Colchester? Brighton är dessutom väldigt dyrt, både vad gäller boende och allmän konsumtion.

*delvis KL*

Tack för era svar :)
Helst av allt skulle jag vilja bo i Earls Court/Shepherd's Bush, men det är ju orealistiskt om jag inte råkar trilla över ett jobb typ som live in-nanny där, och det är inte alls mitt intresseområde :p Så alla förslag tas tacksamt emot!

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: seahawk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 062
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: kolblakkur
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama