BM sa "han"...

kisse

Trådstartare
vid ultraljudet och vi hade tydligt sagt att vi inget ville veta... :(

Jag drömmer ju om en flicka till, vore så roligt och det tycker alla i familjen som består av 2 pojkar o 1 flicka hittills.

Så klart får man inte bestämma det själv, men man kan ju få drömma. Nu känns det som om hon tog ifrån oss den drömmen lite grann. Varför kan inte alla BM och läkare bara säga DEN/barnet/bebisen även om det är opersonligt.

Tala om för mig nu alla gånger BM sagt fel kön vid UL så jag kan ha något att se fram emot... (Nu låter jag skittrist, jag lovar att jag inte adopterar bort bebisen om det är en pojke ;))

Sv: BM sa "han"...

MIn tjej kallades hela tiden för 'han', inte för att någon visste vad det var för kön, utan jag fick mer intrycket att de sa så istället för 'den'. Tyckte också det var ganska irriterande.

när jag var på UL med mitt andra barn så sa BM till sonen (som inte var tänkt att han skulle förja med men det hände saker hos dagmamman som gjorde att vi var tvugna) att hon trodde det var en lillebror där inne... han var ganska besviken först när han fick reda på att han fått en lillasyster:angel:

och en bekant var på könsbestämmande UL och fick höra att hon skulle få en flicka... och shoppade loss på tjejgrejjer (hon hade en son innan) och blev nog liiiite besviken i alla fall när det ploppade ut en kille till...

När min första dotter föddes, sade barnmorskan då hon kom ut: -Alla fingrar och tår har han. -Är det en pojke? Frågade jag. -Det har jag inte kollat sade hon då.
Det var som sagt en flicka, och hon sade han utan att kolla.
Så, känns det bättre nu?:D

Vid mitt tillväxt-UL sa barnmorskan också "han", trots att jag bett om att få veta könet om hon kunde se det, vilket hon INTE kunde;)

Är nog bara så man säger, tror jag!

Till oss sa de hon han. Hon sa det precis i början av ULet innan det ens fanns en chans att hon hunnit se vad det var. Hon sa direkt att hon inte menat något med att säga "han" utan att hon sa så. Sen kollade hon urinblåsa osv och frågade då om vi ville veta, men det ville vi inte, så hon gick snabbt vidare. Ut kom dock en pojke.

Jag tycker att vet man inte vad det är i magen så blir det en han. Vi tog inte reda på könet men Rasmus kallades han i magen. Tror det bara är så man säger. Ta prästens lilla kråka t.ex. Vem vet om det är en han-kråka? Man kan ju lika gärna sjunga ingen hade hon som körde...

Helt sant om prästens lilla kråka:D.

Jag säger oftast den om hästar/hundar/katter även om jag vet vad det är egentligen. Men det låter ju lite trist och opersonligt.

Jag har iaf återfått hoppet lite. Vi får se i mars...;)

Ta prästens lilla kråka t.ex. Vem vet om det är en han-kråka? Man kan ju lika gärna sjunga ingen hade hon som körde...
Va? Men det är ju det man gör :D Inte sjunger ni väl "han" i den sången?? Jag har i alla fall bara hört "hon".

Finns ju de som sjunger mormors lilla kråka också, därför man kanske då sjunger hon?

När man inte vet vad det är, brukar man väl säg han? Tycker jag uppfattat de t.ex. om man varit på träning med hästen och tränaren inte vet vad man sitter på så är "han lite stel i högersidan" osv osv.

Jag minns inte vad BM på UL kallade Rasmus, men jag tror hon sa bebisen.

Jag såg själv på ultraljudet att det var en pojke därinne. Syntes hur tydligt som helst. Min man såg det också. Antar att det är lättare att se om det är en pojke. jag sade - Åh titta det är en liten pojke.
Då sa Bm att de inte berättar vilket kön det är men det var så tydligt så det gick inte att missa.

Nä nu var jag tvungen att googla "Prästens lilla kråka" (och detta gör jag på jobbet :angel:) och jag fick bara resultat med "hon" i texten vad jag kunde se.

Däremot har vi i en sångbok en annan, gammal variant som lyder "Gossen skulle åka, spände för en kråka, ingen hade han som körde". (det kan ju vara en förklaring till att en kråka är inblandad över huvud taget liksom).

Nähäpp, om man skulle jobba vidare med lite andra viktiga saker då ;)

(ursäkta att jag svamlar barnsånger i din UL-tråd, TS!)

Min dotter var också en han vid ultraljudet, eller genom hela graviditeten egentligen. Min BM så att det var en typisk kille :p

Jag tycker många säger 'han' när man inte vet, för att det känns bättre än 'den' kanske? Å andra sidan fick jag veta att jag hade en pojk i magen men det var en flicka :D Så man vet aldrig!

Hihi! Hon är nu 9 månader. Kommer att vara 14 mån då hon blir storasyster. Åt en FLICKA ;). Nära, det får gärna vara en pojke om det vill sig så, men vi hoppas på en liten flicka. (jag beställde ju en snäll tjej när jag väntade Lina och det gick ju bra. Har försökt göra likadant nu också. Du kan väl hålla en tumme:angel:).

(OT, hur mår du nu? Får du köra igen?)

Hihi, jag lovar att jag ska hålla tummarna att ni får en till tjej :)

(OT jodå, jag mår bra och får köra igen sedan ett drygt halvår tillbaks, jätteskönt! Dock var jag med om en ridolycka i maj så den satte lite käppar i hjulen igen, men nu är vi helt på banan *peppar, peppar*)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 389
Gravid - 1år Jag är gravid med fjärde barnet som väntas i månadsskiftet juni-juli. Det känns underbart och fantastiskt och hela familjen längtar...
Svar
14
· Visningar
6 235
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 242
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Jag har läst, följt, försökt stötta och vara där för andra här på buke som skrivit om sina problem. Tänkte aldrig att jag en dag...
Svar
9
· Visningar
2 943
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka