Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Om man tänker sig att avla fram en bluphingst,hur hög BLUP ska stoet ha då? Kokofråga men det är bara en fundering.Sedan betäcker man det stoet med en riktigt hög bluppad hingst.
Om nån förstår min fråga vinner den ett pris
Skämt åsido; Läser du Plan och Riktlinjer som finns under SIFs hemsida (avel) så står följande: 7:1 Hingstar från 2 till och med 4 års ålder
Hingst med avelsindex (BLUP) lägst exakt 115 kan från två års ålder erhålla betäckningstillstånd med totalt 10 ston fram till fullständig avelsbedömning vid 4 eller 5 års ålder.
Hingst med ett avelsindex 110 – 114 kan visas för bedömning från 3 års ålder och om den ges en exteriör på lägst 8.0 erhålla begränsat betäckningstillstånd med totalt 10 ston fram till fullständig avelsbedömning vid 4 eller 5 års ålder.
Här har du några gränser. Kollar du sen tillgängliga hingstar så ser du där vad DEN har för blup - vilket kommer att tala om minimi-nivån för stoet. Eftersom "födelseblupen" på fölet är 50/50 från föräldrarna så kommer ju båda att räknas.
Isar frá Keldudal har t ex 125, Prins från Wreta 126. Sen finns ett gäng till, men dessa är väl bland de högsta i Sverige.
Om man utgår ifrån de exempel på blup som ang har givit, Måste stoet ha minst 104 i blup eller högre för att ett ev hingstföl ska kunna kvalificera sig till en blup på 115 eller högre.
Hundavel & Ras
OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
Skola & Jobb Såhär har jag gjort:
Kolla läget med kamraten. Går det trögt för personen hade jag informerat läraren om situationen ett par dagar innan...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.