Blupfråga

FannyN

Trådstartare
Om man tänker sig att avla fram en bluphingst,hur hög BLUP ska stoet ha då? Kokofråga men det är bara en fundering.Sedan betäcker man det stoet med en riktigt hög bluppad hingst.
Om nån förstår min fråga vinner den ett pris:D

Sv: Blupfråga

Så högt som möjligt ;) :cool:

Skämt åsido; Läser du Plan och Riktlinjer som finns under SIFs hemsida (avel) så står följande:
7:1 Hingstar från 2 till och med 4 års ålder
Hingst med avelsindex (BLUP) lägst exakt 115 kan från två års ålder erhålla betäckningstillstånd med totalt 10 ston fram till fullständig avelsbedömning vid 4 eller 5 års ålder.

Hingst med ett avelsindex 110 – 114 kan visas för bedömning från 3 års ålder och om den ges en exteriör på lägst 8.0 erhålla begränsat betäckningstillstånd med totalt 10 ston fram till fullständig avelsbedömning vid 4 eller 5 års ålder.

Här har du några gränser. Kollar du sen tillgängliga hingstar så ser du där vad DEN har för blup - vilket kommer att tala om minimi-nivån för stoet. Eftersom "födelseblupen" på fölet är 50/50 från föräldrarna så kommer ju båda att räknas.

Isar frá Keldudal har t ex 125, Prins från Wreta 126. Sen finns ett gäng till, men dessa är väl bland de högsta i Sverige.

Om man utgår ifrån de exempel på blup som ang har givit, Måste stoet ha minst 104 i blup eller högre för att ett ev hingstföl ska kunna kvalificera sig till en blup på 115 eller högre.

:bow:
Då var det inte helt oförklarligt!

... sen är en tidig och BRA visning av avkomman också viktig för framtida blup.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 004
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka