E

evaliz

Vad räknas som bra blup? Läste att om ett sto har över 108 i blup så får ev hingstavkomma efter 1 klasshingst betäckningstillstånd - stämmer det?

Sv: Blup

Blup är ungefär nedärvningsförmåga, har alltså inte alltid med bedömningen att göra, men oftast. Personligen tycker jag att ett bra avelssto har minst ca. 110, och en bra hingst minst 115-120... Utanpå det så tycker jag att man ska avla på de ston som är snälla och lugna också- majoriteten av islandshästarna är ju faktiskt familjehästar, eller liknande.

Ett sto men 108 o BLUP som betäcks med en 1:a klass hingst har inte alltid hingstavkomman betäckningsrätt. Tror att det är 110 i BLUP för 5 ston och 115 för 10 ston. Minns jag rätt?

Bedömningen spelar alltså ingen roll om man bara går på BLUP. :banana:

evaliz skrev:
Vad räknas som bra blup? Läste att om ett sto har över 108 i blup så får ev hingstavkomma efter 1 klasshingst betäckningstillstånd - stämmer det?

Detta är taget från SIFs "Plan och Riktlinjer" (länk finns under "Avel" på hemsidan):

Hingst med avelsindex (BLUP) lägst exakt 115 kan från två års ålder erhålla betäckningstillstånd med totalt 10 ston fram till fullständig avelsbedömning vid 4 eller 5 års ålder.

Hingst med ett avelsindex 110 – 114 kan visas för bedömning från 3 års ålder och om den ges en exteriör på lägst 8.0 erhålla begränsat betäckningstillstånd med totalt 10 ston fram till fullständig avelsbedömning vid 4 eller 5 års ålder.
Dessa hingstar måste även genomgå hälsoundersökning enligt de äldre hingstarna men utan krav på spattröntgen.

Så ifall stoet med 108 i BLUP ger en hingstavkomma med betäckningstillstånd beror helt på hingstens BLUP. Såvitt jag har förstått utgörs avkommans BLUP av föräldrarnas medel. Om stoet i detta exempel betäcks med en hingst med BLUP minst 122 så får avkomman automatiskt betäckningstillstånd ja (108+122=230, 230/2=115).

Men BLUP och bedömning är lite separata grejer. Bedömningen räknas in i BLUP:en, men när det gäller betäckningstillstånd för ev hingstavkommor ska man titta endast på BLUP och inte på hingstens bedömning. Det finns "1:a klass hingstar" (betäckningen finns formellt inte kvar, men man menar oftast med uttrycket hingstar som har över 8,0 i totalbedömning) som har över 122 i BLUP, men det finns också många 1:a klass hingstar som har under denna siffra i BLUP. BLUP:en beror på bedömning av hästen själv, dess föräldrar och släktingar bakåt i ledet och även dess avkommors bedömning. Så BLUP:en kan förändras under en hästs liv. Här är några exempel på kända 1:a klass hingstars BLUP (taget från hemsidan www.islandshingstar.se)

Askur från Håkansgården - BLUP 123
Atli fra Sydra-Skördugili - BLUP 113 (ELIT-premierad)
Dugur fra Minni-Borg - BLUP 110
Fakur fra Saudarkroki - BLUP 111 (ELIT-premierad)
Flipi från Österåker - BLUP 122
Hraunar fra Efri-Raudalaek - BLUP 122
Isar fra Keldudal - BLUP 126
Mökkur fra Varmalaek - BLUP 122 (ELIT-premierad)
Mjölnir fra Dalbae - BLUP 111
Oddur från Mörtö - BLUP 123
Solfari från Oviksfjällen - BLUP 109
Segull fra Skardi - BLUP 111
Thor från Kalvsvik - BLUP 107

Om vi tar Oddur från Mörtö som exempel på hur BLUP:en utvecklas och förändras så har han Askur från Håkansgården (BLUP 123) som pappa och mamma heter Osk från Mörtö (enligt World Fengur har hon BLUP 113) morfar är Atli fra Sydra-skördugili (BLUP 113), så när Oddur föddes hade han antagligen BLUP 118 (förutsatt att ingen av föräldrarnas BLUP förändrats från då till nu...), men BLUP:en har förmodligen stigit till nuvarande 123 för honom efter att han visats på Avelsbedömning och fått fina 8,17 totalt. När hans avkommor börjar bli tillräckligt gamla för att visas kan hans BLUP förändras igen!

Vad som räknas som "bra BLUP"? Ja här är några tumregler tagna från SIFs hemsida:

Några tumregler är bra att ha:
• Använd endast de hingstar, som står främst på den rangordnade listan (totalindex).
• Hingstar, som ligger långt ner på listan med lågt avelsindex bör helst inte användas.
• För fyrgångshingstar är en miniminivå för totalindex 105
• För femgångshingstar är en miniminivå för totalindex 110

Det är lätt att bara fokusera på hingstarna men stona är minst lika viktiga.
• Ston med totalindex över 110 är potentiella hingstmödrar och man bör välja
de bästa hingstarna till dessa ston.
• Ston med totalindex under 100 är knappast lämpliga för avel.

Hoppas allt detta gör dig lite klokare. BLUP är ett utmärkt instrument när man väljer hingst till sitt sto (i synnerhet om stoet är BLUP-värderat förstås), men innan man går helt på BLUP:en bör man kanske fundera på om ens egna avelsmål stämmer överens med avelsmålen hos dem som har infört och administrerar BLUP-systemet...

Om jag tex har för avsikt att avla fram en passkanon kanske jag föredrar att använda Thor från Kalvsvik även om han är en 5-gångare med BLUP under 110. Samma sak med andra egenskaper som man kanske önskar betona i sin avel som tex färg, lynne, storlek osv

Riktigt bra blup får endast de kända blodslinjerna! Det har också blivit en ond spiral av detta då man väljer att enbart satsa på hingstar och ston med bra blup till bedömning. Det innebär att de välkända blodslinjernas blup blir än högre medan de med mer udda stam får en alltmer sjunkande blup! Eftersom endast ett fåtal % visas av islandshästarna så är det också missvisande.

För min del är det mer intressant att bevara den genetiska bredden och spara på både bra ston och hingstar med udda stam. Men det innebär att de då har en dålig blup, oavssett hur bra individen är och hur bra avkommor den lämnar! Det kommer ta generationer att bygga upp en sådan blodslinjes blup! Blupen är alltså styrd av att man väljer att bara satsa på hästar med bra blup. Jag har hört ett antal fall där tränare sagt åt någon att hellre satsa på en häst med högre blup när man stått i valet mellan några individer och där man faktiskt haft ett bättre ämne i minst en av de individer som stod som alternativ, sett till individen, men den hästen har haft "för låg blup"!!!

Det är också extremt trist att SIF i sina riktlinjer uppmanar till en smal avelsbas genom att "kassera" hingstar och ston med låg blup. Man går så långt så man hänvisar till att se till blupen före bedömningsresultatet på hingsten tom! Det innebär att en alddrig så högt bedömd hingst med udda stam och låg blup, skall kasseras enligt SIFs riktlinjer och särskilt om man har ett sto med hög blup!

Men eftersom högbluparna kommer ur ett fåtal blodslinjer kommer detta att innebära att inavelsgraden ökar förr varje generation! Det kommer att leda till problem av olika slag förr eller senare. Med ökad inavelsgrad minskar stammens totala fertilitet, ökar antalet missbildningar, ökar risken för lynnesfel, ökar risken för att vissa nedärvda defekter slår igenom osv. Det här har man sett inom all annan husdjursavel och mig veterligt är det bara just hästaveln som genom att uppmana till att endast använda ett begränsat avelsmaterial även uppmanar till ökad inavel!

Inom all annan husdjursavel är man rädd för inavel och försöker hela tiden tillföra nytt och udda blod och tex uppmanar man inom hundaveln till begränsad användning av hanhundarna. Det borde man göra med hingstarna också och istället för dessa riktlinjer uppmana till en bred avel som bevarar islandshässtens mångfald och minskar inaveln!

Sedan bygger blup på värderandet av vissa egenskaper och en viss bedömning av hur dessa egenskaper skall vara. Och det är dessutom dagens mode på hur islandshästen skall se ut och röra sig. I vissa avseenden är dessa ideal motsatta mot de som var satta för 20 år sedan!!! Vi förändrar alltså rasen och på några få generationer kommer vi att tappa större delen av den genetiska variationen och därmed egenskapsvariationen. De flesta islandshästar kommer att vara stöpta i samma form; smäckra, högbenta, höga lyft, mycket vilja och passa erfarna ryttare men inte nybörjare. Redan idag importeras de flesta familjehästar från Island och Danmark. Och eftersom de flesta faktiskt söker efter familjehäst så undrar jag hur de svenskavlade hästarna skall finna avsättning på marknaden?! Det kommer bli dumpade priser på allt utom toppskiktet vilket bara är några % av aveln som når till!

Så när nu inte SIF har förstånd att uppmana till bredd i aveln så måste vi själva ta det ansvaret. Men givetvis skall vi avla på hästar med bra kvalité! Bra kvalité är en häst som har gott lynne och är lätthanterlig i alla situationer oavsett kön, är samarbetsvillig och lätt att rida in, kan ridas av alla, även nybörjare och tyngre ryttare, har lätt för klockrena gångarter, har bra gångarter men inte behöver ha extrema lyft, är mjuk och vägvinnande i sina gångarter och bekväm och hållbar för långritter, är godmodig och följsam och anpassar sig efter ryttaren, är framåt men lyhörd, lätt i handen och lätt för skänkeln, har starka ben, hjärta och lungor, är uthållig, fri från defekter och har hög fertilitet, är goda sociala medlemmar i flocken och utan problem klarar fribetäckning (gäller både hingst och sto), är ärlig mot sin ryttare och fungerar både som ridhäst och i avel högt upp i åldern.

Tack för intressanta svar. Man kanske skulle finna ett annat epitet än familjehäst för de egenskaper som du beskriver och som vi gärna vill ha fler av, Nu tänker man sig lätt en grisepassande skogsmulle när man ser en häst annonseras ut som familjehäst.

För att återkomma till blup som ju tydligen inte säger allt, hur påverkar olika faktorer blupen efter födseln? Om ett stoföl har blup 108 hur påverkar en första resp andraklass bedömning blupen? ev syskons bedömning? Hur kan blupen sjunka?

evaliz skrev:
Man kanske skulle finna ett annat epitet än familjehäst för de egenskaper som du beskriver och som vi gärna vill ha fler av, Nu tänker man sig lätt en grisepassande skogsmulle när man ser en häst annonseras ut som familjehäst.

Jag skulle vilja kalla det okomplicerad allroundhäst som alla kan rida. För jag skulle då inte tycka att en grisepassande skogsmulle var behaglig att rida eller vilja ha en sådan i mitt stall...

Just nu skulle jag behöva en naturtöltare som var 100% säker i skog och mark och gick framåt i klockren, mjuk tölt utan drivning och som lätt stoppades med en lätt förhållning. Har skitont i ländryggen och ischias och det finns inget effektivare än att åka med på en klockren, mjuk, snabbtöltande naturtöltare för att rätta till ryggen! Så många som har ryggproblem letar efter just en sådan häst och de är perfekta rehab-hästar för de är mjuka i båda sidor, välbalanserade och ryttaren kan slappna av, följa med och låta sig mjukas upp av hästens rörelser. Just därför är islandshästen så populär för rehabridning, men det måste vara lyhörda hästar som bara behöver nuddas med skänkeln och kan ridas med en sytråd till tygel eftersom man annars spänner sig och får mer ont. Jag var dum nog att sälja min töltmaskin med supermjuk, klockren naturtölt för 7 år sedan. Lyssnade för mycket på elittänket... Men jag har lärt av mina misstag! När jag blir gammal vill jag bara ha sådan mjukisar att rida på!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 230
Senast: Palermo
·
IT & mobiler Någon som är bra på Access och SQL? Jag föesöker räkna ord i ett fält i en rad och ska jämföra antalet ord/tecken i alla rader med...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: ascha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka