Blup Och LÄmplig Till Avel ??

token

Trådstartare
Jag har köpt ett sto som jag tänkt ha till avel. Jag är helt nollad när det gäller blup. Hon har 125 i BLUP -hoppning. Är det bra??

4 årigt sto E: Quite Easy o irländskt på mammans sida med bra prestationer.

TYVÄRR visade det sig nu när jag fick hem henne att hon hade grå papper. Jag köpte henne för 4 månader sedan men hon har precis blivit avvande från sitt föl så därför kom hon inte först nu. Dum som man är förutsatte jag att hästen hade gröna papper då hon såldes till avel och av en ganska känd och framgångsrik uppfödare.

Avkommorna kan ju inte gå Breeders eller kvaliten eller nåt annat alls... Skittråkigt. Går det att sälja sådana föl lika dyrt ändå???

Ni som håller på med avel, vad anser ni??

Enda möjligheten känns det som är att se till att hon får gula papper o det får hon ju genom prestation...

Hon har lös benbit i ena kotan, jag ska in o kolla upp detta om det kanske går att ha henne som tävlingshäst i alla fall. Hon hoppar super !!
 
Sv: Blup Och LÄmplig Till Avel ??

Även om hon själv har grå papper behöver inte avkommorna få det. Är det morfar eller mormorsfar som inte uppfyller kraven?

125 i blup på hoppning är bra!
 
Sv: Blup Och LÄmplig Till Avel ??

Benbitar i kotorna anses inte vara OCD, så den delen ska inte påverka hennes avelsvärde i alla fall.

Sen är det ju så att även om hennes avkommor får annan färg på pappren än grönt, så kan hon ha ett avelsvärde - för att föda upp sporthästar. Det viktigaste är ju att de kan hoppa och har ridbarhet, färgen på pappren är ju kanske inte lika viktigt.

Hur säljbara fölen blir och till vilka priser beror på flera saker. Går det att tävlingsmeritera stoet litegrann innan hon får fler föl så är det nog lättare att sälja avkommorna. Annars tror jag att du gör bäst i att rikta in dig på att spara avkommorna tills de är inridna och kan visa vad de själva kan.
 
Sv: Blup Och Lämplig Till Avel ??

Tack för era svar.
Det är mormor som har okänd stam hela vägen bakåt.
Morfar heter Diamond Lad.
Jag hade ju helst velat få fram ett hingstföl för att försöka få godkänd. men det verkar ju kört nu. Då måste ju mamman vara stamboksförd vilket inte går med detta sto...:(
Har inte så många boxplatser att jag kan ha avkommorna kvar så länge att dom visar vad dom går för. Hade nog tänkt sälja dom vid 6-7 månaders ålder.
 
Sv: Blup Och LÄmplig Till Avel ??

Jag antar att Diamond Lad är Irish Draught e King of Diamonds och det är ju inte en av ASVH godkänd ras så du har helt rätt i att även avkommorna får grå papper och att stoet inte är stamboksberättigat.
 
Sv: Blup Och LÄmplig Till Avel ??

Hur kan man räkna ut blup om man inte har helt godkända föräldrar i leden ??

En dum fråga kanske men .:o

Mia
 
Sv: Blup Och LÄmplig Till Avel ??

Båda föräldrarnas stam och prestationer + pappans avelsvärde ger ett förväntat avelsvärde i avkomman = Blup
 
Sv: Blup Och LÄmplig Till Avel ??

Tråkig sits du har hamnat i, speciellt eftersom det verkar vara ett fint sto! Tyvärr så tror jag att det finns risk att dpriset på fölen kan påvekas lite grann av att de inte är berättigade att delta i tex breeders.. JAg kan bara tala för mig själv att köper jag en yngre häst med ganska dyr prislapp så vill jag kunna delta i alla årgångstävlingar mm. Men när jag tex köpte en häst som var 7 år, så struntade jag i att han hade grå papper (hade också Irlänsk välmeriterad mamma´men med okänd stam) för han hade gjort så bra resultat i vanliga tävlingar.

Mvh Maria
 
Sv: Blup Och Lämplig Till Avel ??

Tråkig sits du har hamnat i, speciellt eftersom det verkar vara ett fint sto! Tyvärr så tror jag att det finns risk att dpriset på fölen kan påvekas lite grann av att de inte är berättigade att delta i tex breeders.. JAg kan bara tala för mig själv att köper jag en yngre häst med ganska dyr prislapp så vill jag kunna delta i alla årgångstävlingar mm. Men när jag tex köpte en häst som var 7 år, så struntade jag i att han hade grå papper (hade också Irlänsk välmeriterad mamma´men med okänd stam) för han hade gjort så bra resultat i vanliga tävlingar.

Mvh Maria

Jo, det är jätte tråkigt. Och som nån annan frågade: Det är Irish draught på mammans sida. Jättebra stam på min häst men detta känns ändå tråkigt. Jag tycker själv det är superkul med unghästar just för kvalitets visning, 4 års championat, Breeders osv. Visst, det finns ju Falsterbo men det är mycket tuffare då det går tidigare på året. Så för mig är inte det ett alternativ till Breeders.

Och ska man föda upp hästar vill man ju få igen det man lagt ut + lite till. Ska man behålla fölen så lägger man ju ut så mycket att det verkligen vill till att allt klaffar för att man ska ha en susning till att få igen pengarna när dom är 4-5 år och har visat åtminstone lite!!

Jag tappade lusten nu måste jag säga. Eller rättare sagt när jag fick passet o såg att det var grå papper... Allt man planerat gick i stöpet.

Funderar nu på att rida in hästen och tävla upp henne i 1,20 till sommaren o sälja henne då i stället....

Är väl inte så många som vill köpa ett sto till enbart avel om stoet i fråga har grå papper??? Visserligen högt BLUP tydligen men sen då??
 
Sv: Blup Och LÄmplig Till Avel ??

Ja du kan jju rida henne o tävla henne o vänta med beslutet om avel. Om du ändå själv är tävlingsryttare och du tyäcker att hästen har kapacitet, så kan du ju tävla henne och natingen sälja henne som sporthäst, eller få lite meriter och därefter ta föl. Gör vad som känns bäst. Det är tråkigt när man köper en häst för ett visst ändamål och det inte blir som man tänkt, men vad tur att hon inte tex är triangelmärkt.

Mvh Maria
 
Sv: Blup Och Lämplig Till Avel ??

De öppna championaten får alla vara med i.


Jo, det var det jag skrev i ett inlägg innan. Men jag tycker t.e.x. Falsterbo är för tidigt på året. Breeders är snällare. Och sen är det kvaliten o 3 årsvisningar, fölvisningar osv som man inte kan delta i....
Sånt som jag tycker är jättekul.
 
Sv: Blup Och LÄmplig Till Avel ??

Ja du kan jju rida henne o tävla henne o vänta med beslutet om avel. Om du ändå själv är tävlingsryttare och du tyäcker att hästen har kapacitet, så kan du ju tävla henne och natingen sälja henne som sporthäst, eller få lite meriter och därefter ta föl. Gör vad som känns bäst. Det är tråkigt när man köper en häst för ett visst ändamål och det inte blir som man tänkt, men vad tur att hon inte tex är triangelmärkt.

Mvh Maria


Jo, jag gör nog så...Jag börjar rida henne nu. Hon är inriden men inget mer eftersom hon betäcktes som 3 åring. Hoppas man hinner starta henne i 0,90 i april o sakta gå uppåt i klasserna. Kanske går hon då 1,20 i Aug-sept. Det är ju bra för en 5 åring i såfall och då är hon ju i kapp dom andra...;)

Som hon hoppar kommer det nog inte vara nåt problem..:)
 
Sv: Blup Och Lämplig Till Avel ??

Jo, det var det jag skrev i ett inlägg innan. Men jag tycker t.e.x. Falsterbo är för tidigt på året. Breeders är snällare. Och sen är det kvaliten o 3 årsvisningar, fölvisningar osv som man inte kan delta i....
Sånt som jag tycker är jättekul.
Breeders är numer inbyggt i klasser som är öppna championat. Dvs en häst kan teoretiskt sett vara placerad som 5a i öppna championatet och samtidigt vinna Breeders, om de som är placerade före inte är Breedersanslutna.
 
Sv: Blup Och Lämplig Till Avel ??

Breeders är numer inbyggt i klasser som är öppna championat. Dvs en häst kan teoretiskt sett vara placerad som 5a i öppna championatet och samtidigt vinna Breeders, om de som är placerade före inte är Breedersanslutna.

Tack för upplysningen:) Har inte tävlat unghäst på ett tag o detta var nåt nytt för mig !
Men det hjälper tyvärr inte när det gäller fölvisningar, kvaliten osv.
OCH hon går inte att stamboksföra. Så jag har bestämt mig nu: Hon kommer få tävla o sen får vi se om hon säljs med meriter eller blir kvar som tävlingshäst hos mig
 
Sv: Blup Och LÄmplig Till Avel ??

Undrar om det är så enkelt med avel?
Att börja avla på ett ungsto och förvänta sig att hon lämnar en gdk hingst?
 
Sv: Blup Och LÄmplig Till Avel ??

Undrar om det är så enkelt med avel?
Att börja avla på ett ungsto och förvänta sig att hon lämnar en gdk hingst?


Nja, enkelt är det nog inte....Mycket som spelar in.
Detta sto har en enormt stor hoppkapacitet och rör sig mycket trevligt ( 8-9 mässig både skritt, trav o galopp) MKT bra psyke. Mamman har gått 1,50, likaså pappan. Hon har bra storlek, mycket bra exteriör.

Tror inte man kan ha så mycket bättre förutsättningar för att få fram en topphäst ! Jo hon kunde haft gröna papper men det påverkar ju inte avkommans kapacitet, däremot kommer den ju inte få visas på saker jag nämnt ovan.

Naturligtvis är det svårt (ska vara svårt) att få fram en hingst som sen också blir godkänd. Mycket hänger ju också på valet av hingst till mitt sto.

MEN jag vill ha förutsättningarna från början OM det skulle visa sig att allt annat klaffar...
 
Sv: Blup Och LÄmplig Till Avel ??

Det är lätt att vara efterklok, men om du nu var ute efter ett avelssto, (och dessutom ville få fram en godkänd hingst) VARFÖR kollade du inte stammen innan köpet??
 
Sv: Blup Och LÄmplig Till Avel ??

Det är lätt att vara efterklok, men om du nu var ute efter ett avelssto, (och dessutom ville få fram en godkänd hingst) VARFÖR kollade du inte stammen innan köpet??

Jag frågade efter stammen. Pappan är ju Quite Easy och mamman är E: Diamond Lad. Jag hade bestämt för mig att Diamond Lad var godkänd men tydligen inte.

Hon som sålde hästen till mig sa att det var toppstam och hon är en ganska känd uppfödare. Trodde hon bara hade hästar med gröna papper att avla på men.......

Lätt att vara efterklok, jag borde ju kollat men nu är det som det är....

Får göra det bästa av det hela.
 
Sv: Blup Och Lämplig Till Avel ??

Jo, det är jätte tråkigt. Och som nån annan frågade: Det är Irish draught på mammans sida. Jättebra stam på min häst men detta känns ändå tråkigt. Jag tycker själv det är superkul med unghästar just för kvalitets visning, 4 års championat, Breeders osv. Visst, det finns ju Falsterbo men det är mycket tuffare då det går tidigare på året. Så för mig är inte det ett alternativ till Breeders.

Och ska man föda upp hästar vill man ju få igen det man lagt ut + lite till. Ska man behålla fölen så lägger man ju ut så mycket att det verkligen vill till att allt klaffar för att man ska ha en susning till att få igen pengarna när dom är 4-5 år och har visat åtminstone lite!!

Jag tappade lusten nu måste jag säga. Eller rättare sagt när jag fick passet o såg att det var grå papper... Allt man planerat gick i stöpet.

Funderar nu på att rida in hästen och tävla upp henne i 1,20 till sommaren o sälja henne då i stället....

Är väl inte så många som vill köpa ett sto till enbart avel om stoet i fråga har grå papper??? Visserligen högt BLUP tydligen men sen då??

Men jösses är folk inte ett dugg insatta i hoppavel???

Ursäkta mig men du har ett sto med jättebra stam som säkert är hur attraktivt som helst tävlingsmässigt.

INGEN irländsk häst är godkänd i Sverige oavsett hur bra de än är!

Seriösa och kunniga köpare bryr sig inte ett dugg om papprena och det är ju bara att lösa championat deltagarbevis så får man rida finalerna i Flyinge på blanka papper om man vill.

Blir så ledsen när man läser en del av inläggen här eftersom de irländska hästarna är så väldigt attraktiva i övriga världen, men Sverige har man inte tagit förnuftet till fånga och godkänt den än. Trots enorma framgångar!!

Jag kan köpa den direkt :d
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 735
Senast: supercassie
·
N
Avel Hejsan, Jag har en 06:a (sto) och en 07:a (hingst) med samma stam men olika papper. Bada ar efter Quite Easy - Littlie Boy - Ej...
2
Svar
38
· Visningar
2 917
Senast: shady
·
Avel Förhoppningsvis kan någon ge mig svaret på frågorna i följande historier (obs, detta är inte verklighet på något sätt) Nr 1 Jag har...
Svar
5
· Visningar
725
Senast: Görel
·
Avel Mitt gamla sto (e. godkänd hingst mamman travare) har fått 7 föl. Av dem så har 4 fått vita papper som börjar med 04, 2 stycken börjar...
Svar
6
· Visningar
1 357
Senast: poloplayer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp