Sv: BLUP för ponny
Nu tillhör inte "min" ras (haflinger) SPAF, men de håller ofta ponnymått, så jag kastar mig in i den här tråden.
När jag läste "hästkursen" (5 poäng = 5 veckors heltidsstudier på den tiden) på SLU för många år sedan fick vi som läste på A-nivå lära oss att BLUP finns, lite ytligt om att det räknas ut med hjälp av olika släktingars resultat, att de viktas beroende på "hur mycket släkt" hästen är med en viss släkting o.s.v. De som läste på C-nivå fick (om jag minns rätt) lära sig att använda/räkna ut BLUP. Skillnaden var bl.a. att de hade kunskaper i matematik och statistik som inte vi "A-nivåare" hade.
Jag tror att anledningen till att BLUP inte införts på ponnyraser är att populationerna är för små. Det blir helt enkelt inte tillräckligt tillförlitliga siffror om man räknar på för få hästar. På mindre populationer kan man i stället räkna på genetiska index - för haflinger görs detta i Italien, när en hingst har minst 6 bedömda avkommor.
I Italien har de två olika bedömningar som används parallellt - dels en "värderande" bedömning, där hästarna bedöms på några olika punkter ungefär som i Sverige, och tilldelas en klass (Ia, Ib, IIa o.s.v.), dels använder de ett linjärt system, där en egenskap
beskrivs, inte
bedöms genom poängen. T.ex. kan halsen få 0-10 poäng, där 0 betyder "extremt kort" och 10 "extremt lång". Har man då exempelvis ett sto med väldigt kort hals kan man leta efter en hingst som har ett genetiskt index som ligger över snittet för rasen för just den egenskapen. Det är inte säkert att en hög siffra i den linjära bedömningen är bäst, när det gäller korsets lutning t.ex. betyder 0 "mycket stupande" och 10 "mycket platt", medan 5 är ganska så idealiskt. Det här ger ju ungefär samma "arbetsmetod" som att jämföra poäng i det svenska systemet, MEN med den skillnaden att man inte bara tittar på hingsten, utan även på hans avkommor, vilket ju ger ett betydligt bättre underlag för att bedöma vilka egenskaper han faktiskt nedärver. Plus att siffrorna alltså inte är värderande, utan beskrivande.
Så, det var det linjära systemet. Men italienarna använder sig även av BLUP, för den "värderande" delen av bedömningen. Det började på 1990-talet med att de räknade ut BLUP för mankhöjden, och nu har de lagt till övriga bedömningspunkter, samt ett "totalindex". Varje år räknas dessa index om, och ges ut i en bok (Haflindex). Alltihop finns tillgängligt på nätet (senaste Haflindex finns här:
http://www.haflinger.it/test/images/stories/Documenti/indici/haflindex_2012-ANACRHAI.pdf ) inklusive genetiska index för de hingstar som har tillräckligt antal avkommor för detta och en hel del information om hur alla siffror räknats ut och hur man kan använda dem i avelsarbetet - dock står allt enbart på tyska och italienska, så det gäller att behärska åtminstone ett av de språken för att kunna läsa allt det intressanta.
Även i Tyskland används BLUP för haflinger, men på andra egenskaper (främst används resultaten från stationstest för hingstar och ston, alltså bruksprovsresultat) och indexen ser annorlunda ut jämfört med de italienska. De tyska indexen har 100 som genomsnitt med en normalvariation (heter det så?) på 20. Alltså, under 80 eller över 120 är statistiskt klart under respektive över snittet. Tyskarna räknar ut ett skattat avelsvärde för exteriör, ett för ridning och ett för körning, samt ett totalt. Dessutom redovisas det skattade avelsvärdet för alla enskilda bedömningspunkter vid bruksproven, t.ex. ridbarhet, temperament, arbetsvilja o.s.v.
Så här ser den nyaste tyska BLUP:en ut:
http://www.lfl.bayern.de/itz/pferd/05800/linkurl_0_38_0_0.pdf. Det bör komma en ny, med alla resultat från 2012, vilken dag som helst. Det finns lite fel i den här listan, det ser man om man läser noga (även här gäller det att behärska tyska, annars blir förkortningarna troligen rätt så obegripliga) och alla tyska haflingerhingstar finns inte med, däremot några "utländska", alltså icke-tyska hingstar, som har så många testade avkommor i Tyskland att det går att räkna på deras avelsvärde enbart utifrån avkommornas och andra släktingars resultat.
Den svenska haflingerpopulationen/aveln är på tok för liten för att man ska kunna använda sig av BLUP, men som uppfödare känner jag ändå att jag har nytta av de här utländska BLUP-indexen. Även om jag tillhör dem som tycker att man inte ska stirra sig blind på siffror så kan man ju se en del tydliga tendenser i de här dokumenten, och det kan vara till stor hjälp med tanke på att det fortfarande importeras många haflinger till Sverige, och att många av de svenska haflingerna antingen är importer själva eller avkommor till importer. De utländska hingstarna och stona ligger alltså fortfarande så pass nära i stammen att det kan vara relevant att fundera över vilka gener de bär på.
Dock känner jag som TS att det är oerhört segt att få folk att tänka i de här banorna. Det är väl helt enkelt mycket lättare och roligare att rabbla utställningsframgångar för pappan än att fundera över stammen i stort och vilka egenskaper som finns där bakom på ett mer vetenskapligt sätt. (Närå, "ja' ä inte bitter"
)