Sv: Blundar när de e galopp...
Jag upplever att det är tvärtom, att när det händer olyckor på svenska banor är TV väldigt diskreta. Jag såg för övrigt att travsporten drabbats av 4 dödsfall den sista tiden.
Kanske inte tv, sändningen försöker ofta att inte visa så tragiska bilder. Däremot så älskar kvällstidningarna när det händer olyckor.. Galoppen har väl sällan fått så mycket tidningsutrymme som när Annika gjorde illa sig i år… Jag har fått det beskrivet för mig att det skrevs en hel del om min fars olycka också redan i början av 80-talet…
Tyvärr så tror jag inte att det är vanliggare med olyckor/skador på trav hästar, snarast tvärt om. Jag har fått det beskrivet för mig att det är väldigt svårt att göra statistik på travare efter som det är så mycket träning utan för träningslistorna. Avfall från dessa travare syns inte och går därför inte att göra statistik på.
Jag har träffat mycket travfolk, och de flesta påpekar massor med trav-skador som vi inte får på fullbloden, så skadefritt är det i varje fall tyvärr inte där heller. En stor skillnad som de ofta påpekar är att de tyvärr oftast leder till slakt med en skadad travare, medan fullbloden oftast har en större chans att omsättas som ridhästar. Tex behöver en galopprelaterad senskada inte betyda något för en framtida hopphäst. Men en travare med pålagringar kanske aldrig kan bli annat än hagsälskap….
Det finns alltid två vinklar att se allt ifrån, vill man vara negativ så kommer man att hitta fel. Trav är jätte kul när det utförs professionellt (har bland annat praoat hoss Stig H och kört en del på Jägersro), men bakom kulisserna har jag sätt det ena och det andra, usch….
Galoppen är inte prickfri, men tack vare den omfattande ”tracktraining-en” så hålls galoppen under en lupp av veterinärer knutna både till banorna under träningsdagar (Täby G och Jägersro har ATG-kliniker, vilka har anmälnigsskyldighet om de skulle se något galet) och löpdagar. En häst som inte är i löpnigsskick skulle tas ur loppet redan i ledvolten (där de skrittar innan de ”defilerar” till start) eller innan de lastas i startboxarna.
Men olyckan kan vara framme, speciellt nu när det är så okynnigt väder och banorna blir svåra att ha i bra skick.
Tinafinis: om du har vägarna förbu Stockholm, vet ej vart Älmhult ligger, så kasta i väg ett mail till mig så skall jag ta med dig till Täby Galopp, tränings eller tvävlingsdag. Ett tips är också att du tar dig en titt på www.unggalopp.nu och www.isolaracing.se
Hoppas att vi ses!!
/Ninni Westerlund