Blue Talk xx 917

Zuzzi

Trådstartare
Satt och funderade över en liten favorithingst jag har, nämligen Blue Talk....

Han har sprungit in 905,900 kr och det är ju rätt bra.
Men han har endast 15 rena eng.fullblodsavkommor.

Varför?
Borde han inte vara mer attraktiv inom fullblodsaveln?

Han är ju godkänd för halvblodsavel också, hur går det för honom på den fronten? Har läst lite om att han ska ha haft någon son som blivit placerad på 4-års championatet i fälttävlan eller nått sånt.

Vacker National Zenith avkomma säger jag bara :love:
 
Sv: Blue Talk xx 917

Hans son Blitz Teemer blev trea i fyraårschampionatet i fälttävlan 2002.

Enligt hingstkatalogen ska Blue Talk xx tävlas av Anna Hassö f r o m 2003, men jag har ingen aning om hur det gått.

Du vet väl att fullblodsaveln används inte semin utan endast naturlig betäckning? Det är därför Eighty Eight Keys xx inte längre används i fullblodsaveln, och det är kanske därför Blue Talk xx inte använts så mycket?
 
Sv: Blue Talk xx 917

Okej!

Gör man inte?? Hade jag ingen aning om! Det förklarar ju saken lite bättre :)
Varför använder man inte semin på fullblod?
 
Sv: Blue Talk xx 917

Själv tycker jag att han är ett riktigt vidrigt exemplar på fullblodshästen som sådan,
och att inte skall användas i aveln alls , men det är jag det.
Att han löpt väl väger inte upp resten av hans icke kvaliteter, han är snygg men det är nästan alla National Zenith xx avkommor men därefter kommer riktigt usla beteende mönster på tävling etc. Om han vore eftertraktad inom fullblodsaveln så skulle ägarna tjäna mer på att ha honom i den verksamheten och ändå har han stått på semin i halvblodsavel.
 
Sv: Blue Talk xx 917

Engelska stamboken är huvudbok för de engelska fullbloden och de tillåter inte semin inom rasen. Det finns många fördelar med det och det är ju bland annat att det är svårt att så att säga överanvända en oprövad hingst, det finns ju gränser för hur mkt de orkar hålla på ;-)

Nackdelen är att smittor och annat kan få fäste.
 
Sv: Blue Talk xx 917

roslagen skrev:
Själv tycker jag att han är ett riktigt vidrigt exemplar på fullblodshästen som sådan,
och att inte skall användas i aveln alls , men det är jag det.
Att han löpt väl väger inte upp resten av hans icke kvaliteter, han är snygg men det är nästan alla National Zenith xx avkommor men därefter kommer riktigt usla beteende mönster på tävling etc. Om han vore eftertraktad inom fullblodsaveln så skulle ägarna tjäna mer på att ha honom i den verksamheten och ändå har han stått på semin i halvblodsavel.


Kan hålla med om att han är snygg att se på men tycker han har en usel hoppteknik speciellt fram, och traven är mkt kort och låst i bogarna. Skulle inte heller kunna tänka mig att använda honom.
Däremot gillade jag hans far. :)
 
Sv: Blue Talk xx 917

Pooh skrev:
Kan hålla med om att han är snygg att se på men tycker han har en usel hoppteknik speciellt fram, och traven är mkt kort och låst i bogarna. Skulle inte heller kunna tänka mig att använda honom.
Däremot gillade jag hans far. :)

Aha okej!


Samma här :love:
 
Sv: Blue Talk xx 917

roslagen skrev:
Själv tycker jag att han är ett riktigt vidrigt exemplar på fullblodshästen som sådan,
och att inte skall användas i aveln alls

Varför? *nyfiken* :D
 
Sv: Blue Talk xx 917

roslagen skrev:
Engelska stamboken är huvudbok för de engelska fullbloden och de tillåter inte semin inom rasen. Det finns många fördelar med det och det är ju bland annat att det är svårt att så att säga överanvända en oprövad hingst, det finns ju gränser för hur mkt de orkar hålla på ;-)

Nackdelen är att smittor och annat kan få fäste.


Okej tack :bow: :bow:

Nu blev jag snäppet klokare :p
 
Sv: Blue Talk xx 917

Tekniken har jag inte studerat så ingående har bara sett hur han betett sig på tävlingar, burr. Det i kombination med den symaskinstrav han visade upp då han godkändes, och fick hör och häpna en sjua( var knappt en femma ), gör att han för mig helt går bort som hingstämne.

Hans pappa var en jättevacker häst som lämnat många minst lika vackra avkommor men jag kan inte se meningen med vackra hästar "utan hjärna" för de är de enda avkommor jag stött på.
 
Sv: Blue Talk xx 917

ps, kollade lite på de andra fullblodshingstarna
Blue Talk ordinär trav betyg 7
San Quintero lätt taktmässig trav betyg 7
Malvernico lätt taktmässig trav med dåligt påskjut betyg 7
88.an mycket bra trav betyg 8

det verkar lite lustigt att man skall få samma poäng för en ordinär trav som man får en lätt och taktmässig dito
 
Sv: Blue Talk xx 917

Blue Talk xx har bara stått på semin ett några få år...innan dess betäckte han inte mkt.Svenskavlat inom galoppen är nästan tabu-belaggt,det är väl därför han inte verkat så mkt på den fronten. :smirk:

Blue Talk xx har haft en hård och framgångsrik löpkarriär bakom sej och skulle väl egentligen knappast behöva göra något mer och att skola om en löphäst är inte det lättaste.Jag tycker det är ganska vanligt med galoppörer som "trippar" med korta travsteg. :smirk:

De flesta omskolade galoppörer behöver oftast flera år för att skolas om för att kunna hoppa hyfsade hinder och vad jag har förstått så har han mest varit riden av en JUNIOR ryttare och först förra året kommit till Anna Hassö...så att ösa skit över Blue Talk xx utan fakta i handen tycker jag är förkastligt. :mad:

Blue Talks xx möderne har gett flera bra hästar.En syster till Blue Talk har med hbl hingst lämnat avkomma bedömd med 9/9 i hopp.Blue Talk xx ser ut som ett fullblod SKA göra.Rörelserna kunde vara bättre,men hur många fullblod rör sej vettigt över huvudtaget-nej inte många.De används mest i ett förädlingssyfte och inget annat. ;)

Att han på sina få avkommor redan lyckats få en avkomma med i Breeders förvånar mej. :) Jag trodde de skulle börja dyka upp som först om några år...med tanke på hur få ston han har betäckt.Det är ju först nu sista åren det börjat röra sej om lite flera betäckta ston än innan. ;)

Jag undrar hur mkt negativt här som egentligen handlar om hingsten i sej och hur mkt som påverkas av andra faktorer? :confused:

Jag kan mycket väl tänka mej att använda Blue Talk xx...till ett utav mina ston som alltid oavsett hingst har gett rörliga och elastiska avkommor...just för att få en lite mera högrest och ädel individ.Men visst då utgår jag från vad jag har för stomaterial och jag vet i princip vad hon ger. ;)

Nåväl premierings domarna ansåg i allafall att han nedärvde stora och rörliga avkommor av god typ...så de måste vara rätt nöjda med de få avkommor de kan ha fått sett uppvisade. ;) :cool:

Smaken är som baken... :p
 
Sv: Blue Talk xx 917

Med vilken rätt kan du sitta och säga att jag inte har fakta i handen?

Eftersom jag själv är en fullblodsmänniska så kan jag lova dig att jag vet vad som krävs av dem både på bana, omskolning och som ridhäst.
 
Sv: Blue Talk xx 917

Kan väl säga att jag också är fullblods människa. Men att sitta och snacka skit om en hingst anser jag också förkastligt. Var har du för erfarenheter av honom efter som att du skickar ner honom så? Skulle vara mkt intressant att veta det.

Själv såg jag under ett antal år hingsten ifråga löpa/tränas m.m. och jag kan faktiskt inte hålla med dig i det du skriver. Själv har jag också haft funderingar på att betäka med honom. Dock ej mitt gammel sto utan en av hennes avkommor.
 
Sv: Blue Talk xx 917

jag har varit på den gården där han står.. och han är inte en av d trevligaste individerna som finns precis.... uäch.... skulle aldrig använda honom....
 
Sv: Blue Talk xx 917

shady skrev:
Kan väl säga att jag också är fullblods människa. Men att sitta och snacka skit om en hingst anser jag också förkastligt. Var har du för erfarenheter av honom efter som att du skickar ner honom så? Skulle vara mkt intressant att veta det.
shady skrev:
OM du läste mitt första inlägg så skulle du sett att jag skrev att det var mina åsikter, egna åsikter eller skitsnack, vart går gränsen?

Om han nu är så himskans bra varför används han då inte mer. Det finns faktiskt ett flertal svenskfödda hingstar som löpt väl och sedan använts i aveln och lyckats men Blue Talk xx har man valt att inte ha i fullblodsaveln....

Dessutom så har han ridits av den ryttare du nämnde redan 1997-98 någon gång. Så att han precis skall ha kommit dit kan ju inte riktigt stämma.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blue Talk xx 917

Jag tycker han är snygg! :o Men man hör ju bara negativt om honom...skulle vara intressant att få reda på mer om vad han nedärver istället...hur hans avkommor är och vilken kapacitet de har! :idea:
 
Sv: Blue Talk xx 917

Francess skrev:
Jag tycker han är snygg! :o Men man hör ju bara negativt om honom...skulle vara intressant att få reda på mer om vad han nedärver istället...hur hans avkommor är och vilken kapacitet de har! :idea:

Det tycker jag också! :love:

Kunde nästan inte ha sagt det bättre själv, det var därför jag startade den här tråden för att få veta lite mer av hans avkommor :rofl:
 
Sv: Blue Talk xx 917

Bild på avkomma efter Blue Talk xx;

06.jpg


Lite info finns på www.bostallet.se
eller på; http://minigarden.hedhman.org


Visst Blue Talk xx var en kort period hos Anna Hassö för länge sedan,men det var väl i samma veva som han såldes om jag minns rätt....och dessutom om han vore en "skithingst" så tror jag knappast att de skulle vara så ledsna över att de själva inte fick köpa honom och dessutom köpte loss hans syster istället-vilket de tydligen var mkt tacksamma över! :D ;)

Under tiden blev han riden av en junior, ja 14 år var hon när jag pratatde med dem om jag minns rätt.Hur många fullblodshingstar kan ridas av så unga personer utan problem-bara detta talar ju för vilket otroligt bra temperament han måste ha.

Däremot ska Blue Talk vara där i 3 år enligt kontrakt och det var väl från och med förra året väl 2003.Den korta tid han var där innan var obetydlig....eftersom det inte var länge.

Jag är verkligen sugen på att få se vad som sker med de avkommor som kommer att dyka upp sen om det redan har dykt upp häst tävlande i Breeders efter honom trots det fåtalet ston som har betäckts! :d ;)

Svenskfödda fullblodshingstar har det extremt tufft inom fullblodsavel-säga något annat vore lögn.Fd ägaren själv tyckte ju det var synd...sedan ska man ju ändå tänka på att National Zenith existerade sida vid sida med Blue Talk i flera år också...även detta har ju säkert tagit ston ifrån honom.

Kan ju bara påpeka att jag mailade en vän i Tyskland och sände bilder på Blue Talk xx och hon blev helt exalterad över hans högresta lätta typ! Hon hade dessutom visat dessa bilder för flera utav sina goda vänner och de hade sagt samma sak.Så inte tycks jag vara ensam om att gilla hans utseende i allafall. ;) :D
 
Sv: Blue Talk xx 917

Blitz Teemer blev 3:a i 4 årschampionatet i fälttävlan med den högst poängen i hopp och terrängmomentet (8,7)

Tyvärr är det så få avkommor att det inte finns mkt att gå på än....förutom ovan samt att hans helsyster lämnat avkomma efter Cockpit bedömd med 9/9 i hopp(man kan se lite vad själva blodet har gett ihop med hbl bara).

Resten får framtiden utvisa...och jag är nyfiken...
 

Liknande trådar

Avel Det verkar vara många som är intresserade av fullblod i halvblodsaveln. Jag är intresserad av vilka hingstar som kan vara gångbara i...
2
Svar
21
· Visningar
2 474
Senast: KickiH
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
40 604
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp