Fullblod i ridhästaveln

Sv: Fullblod i ridhästaveln

*knapplån*

Ett tillägg till debatten om fullblod i ridhästaveln:

En bekant till mig som råkat ut för ett par hästar med Kissing Spines blev av en veterinärklinik olyckligt upplyst om att det är betydligt vanligare med KS hos halvblod med fullblod inkorsat. Denna erfarenhet hade kliniken själva gjort, av de hästar som kom in dit. Detta låter ju väldigt obehagligt, nu när fullblod är är så vanligt att korsa in.

Frågan är om detta stämmer? Är fullbloden genetiskt sett svagare i ryggen, iom att de faktiskt är avlade på snabbhet, liksom travarna?
 
Sv: Fullblod i ridhästaveln

Intressant är de påstår att Cardento stamtavla inte riktigt stämmer

" On paper, Cardento is inbred 4 x 4 to Cottage Son TB, although it is known in Holsteiner breeding circles that there is a little doubt as to who actually sired Capitol's sire Capitano (the alternative being a grandson, as opposed to a son of Cottage Son TB). Either way, Cardento certainly is linebred to Cottage Son and to Manometer TB"
http://www.tbheritage.com/HistoricSires/JumpSires/Olympic2004.html

En annan bra fullblodshingst i Tyskland var Heraldik som dog förra våren.
 

Liknande trådar

Avel Blev väldigt glad idag när jag upptäckte att morfadern till mitt sto var det bästa fullblodet för halvblodsavel vi haft i avel i sverige...
Svar
9
· Visningar
1 415
Senast: Gabby_Ossi
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
40 605
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp