Blue Hors Rush Hour

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cesar
  • Startdatum Startdatum
Sv: Blue Hors Rush Hour

Precis så har jag också förstått det...

Han är visad i Danmark 2005 och 2007 och där finns poäng på extremiteter med...

men när han visades i Tyskland 2006 finns inga sådana poäng...(och jag köper förklaringen Du gav till det)

han verkar onekligen ha mkt hög ridbarhet,skall återkomma med fakta i nästa inlägg.

/b

Hihi, kanske lite sent att svara nu (a)
men, han är jätte fin! har sett honom live i falsterbo där han van 7-års championatet :D
Vi har även ett föl som vi har köpt som är efter honom ;) och hon är super fin och ganska snäll.. hon är lugn i all hantering, hon är pigg och busig! snabb som en liten vessla är hon också :D inga problem med ben eller något :p
och hon har vunnit 3 utställnings tävlingar, kan inte poängen direkt eftersom jag inte håller reda på dte så jag kanske säger fel men jag vet att hon har fått väldigt höga poäng framför allt i traven ;) nu är hon efter en väldigt fin mamma med bra stamm och allt också ju

**KL**
Någon som har bilder på honom att dela med sig av? Är fertliliteten lika svag som det ser ut som på blup-sidan eller finns det någon klok förklaring på siffrorna på blup.se?
Hingsten i sig ser ju kanontrevlig ut, gör avkommorna också det?
/U

RH själv är enligt båda sina ryttare Andreas Helgstrand och Sune Hansen mycket lättlärd och ridbar. Han är helcool på tävlingarna när det gäller andra hästar och inte hingstig, däremot mycket vaken för ryttarens hjälper. Jag känner hans uppfödare och jag har träffat hans mor samt flera syskon på mödernet, och alla har ett mycket gott temperament.

Här är han från en seger i St George på ett ärevarv i Verden i augusti http://www.dropshots.com/Horses2#date/2010-08-07/14:54:37
Planen är att han ska starta GP i år.

Några goda vänner till mig som föder upp danskt varmblod har en två åring efter honom, som för övrigt är "min" hästs halvbror. Han är riktigt stor ligger runt 170 nu som två åring och har ett helt underbart temperament är som en stor nallebjörn. Vet att när han som föl kom med till finalen på Blue Hors, men inte hur det gick där. Men riktigt, riktigt trevlig häst är det iallafall :D

Har precis sålt en ett-åring e.Blue Hors Rush Hour - Bellini. Han var väldigt trevlig i temperamentet och snygg att se på. Hade bilder på honom när annonsen låg ute, men tycker att det är svårt att lägga in här. Kanske elle 12 kan hjälpa mig att lägga in dessa här, eftersom jag tror att hon mailade iväg dem till RH uppfödare. Annars kan jag maila några till dig Pastejja, om du är nyfiken på hur en avkomma ser ut. Det året jag använde honom så hade jag tänkt att lägga honom på två ston, men just då lämnade han väldigt lite i tappningarna, så det fanns inget att tillgå när mitt andra sto skulle betäckas. Däremot tog sig Bellini-stoet, efter litet krångel som dock låg på stoet.

Såg att du frågade om fertiliteten hos Rush Hour. Om jag inte har helt fel, så tålde inte sperman att "lagras" för länge, utan stona skulle semineras rätt så direkt efter tappning. Tror att Gränsbo som tog in på R H beslöt sig att seminera ston bara på deras station, för att inte det skulle bli tidsödande transporter. Tror att några stationer till här i Skåne också seminerade med honom. Ska bli intressant att se om det är bättre dräktighetsprocent nu 2010.

Jag har funderat på att köra ner mitt sto till Danmark nästa år så hon har de största möjligheterna till att ta sig på färsk sperma med en hingst jag vill ha .

Eftersom det varit struligt iår ,men vet inte hur det går till och vilka stationer man rent av törs lämna stoet på eftersom man inte har någon koll.

Är det någon som kan detta är jag glad att få kontakt per Pm :)

Känner mig så osäker på om jag törs och kostnader osv .

Mia

Just Rush Hour har man bara kunnat seminera med på Gränsbo - precis som Tullstorp gjorde med Rosevelt;)

Vet ikke så mye om BH Rush Hour, men hører generelt om Rubin-Royal at de kan være sent utviklet. De har ofte best skritt og galopp fra naturens side, men travet kommer etterhvert. Jeg hadde en Rubin-Royal før, og også de Rubin-Royal'ene jeg kjenner fra Norge har vært tilsvarende. Jeg har også hørt at Andreas har bekreftet dette også for BH Rush Hour.

Mitt inntrykk av Rubin-Royal er at det er hester som er litt vare og har nerve. De er ofte flotte, men husk også at BH Rush Hour har fullblods på morsiden. Jeg ville tenkt over dette, og undersøkt nærmere, da jeg vil tro at BH Rush Hour kan være en ganske edel og varm hest å bruke i avl i forhold til det.

PS: Rubin-Royal som er BH Rush Hour's far, er helbror til BH Romanov, som sikkert for mange er mer kjent enn Rubin-Royal selv. Iallfall om man har bedre kjennskap til dansk avl, enn tysk. Rubin-Royal står vel i Tyskland.

Senast ändrad:

Vi har fött upp två hästar med detta blod..
En valack född 2006 e. Rubin Royal-Guinness och ett sto född 2008 e. BH Rush Hour-Akribori-Guinness. De kommer ur samma möderne och gemensamt för dem är att de är stora - valacken 175 cm idag och stoet knappt 170 cm 2,5 år gammal.
De är båda ädla med väldigt långa ben men det som framförallt präglar dem båda starkt är det absolut fantastiska temperamentet och lätthanterligheten.

Valacken är då han fortfarande växer inte pressad i sin utbildning men ägaren (svårklassryttare) fullkomligt öser lovord över temperamentet och ridbarheten och att han har så väldigt lätt för sig.

Stoet är under inridning och har precis ridits i alla gångarter. Utbildaren - Emmelie här på Buke - är också väldigt imponerad över hennes fantastiska temperament och hur otroligt lätt det varit att rida in henne.

Själva blev vi förvånade när hon skulle åka iväg för inridning. Alla våra unghästar brukar vara enkla att lasta men detta var någonting extra trots att hon ALDRIG åkt trailer eller lastats förut. Hon fullkomligen sprang på trailern, nyfiken och glad och stod sedan som ett ljus under den timslånga resan. Att en helt lastningsovan häst är enkel är vi vana vid men att vi knappt hinner med dem in i trailern tillhör inte vanligheterna - alldeles oavsett resvana.

Länk till extremt kort filmsnutt på stoet Molly Malone CML f 08 e. Rush Hour när hon rids lös för första gången ;

http://www.youtube.com/watch?v=Vkb10uIflyA

Man kanske inte ser så mycket men man hinner åtminstone se typen på hästen.

Vi skulle gärna använda BH Rush Hour igen då vi tycker att typen förbättrats alldeles väldigt. Tyvärr tror jag att det kan vara svårt att få hit sperma från Rubin Royal då jag vill minnas att jag läst att han idag finns i Schweiz men det kanske kan vara värt att undersöka även det.

Värt att notera är att både RR och Rush Hour har lagt på väldigt mycket på storleken på båda avkommorna..

Nu tror jag att jag lyckas med att få in bilder på Rohirim f.09 E.Blue Hors Rush Hour - Bellini - Chapman
photo.php

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 776
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 315
Senast: Masse
·
R
Juridik & Ekonomi Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har...
2
Svar
26
· Visningar
3 966
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 864
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka