Sv: Blue Hors Rush Hour
Vi har fött upp två hästar med detta blod..
En valack född 2006 e. Rubin Royal-Guinness och ett sto född 2008 e. BH Rush Hour-Akribori-Guinness. De kommer ur samma möderne och gemensamt för dem är att de är stora - valacken 175 cm idag och stoet knappt 170 cm 2,5 år gammal.
De är båda ädla med väldigt långa ben men det som framförallt präglar dem båda starkt är det absolut fantastiska temperamentet och lätthanterligheten.
Valacken är då han fortfarande växer inte pressad i sin utbildning men ägaren (svårklassryttare) fullkomligt öser lovord över temperamentet och ridbarheten och att han har så väldigt lätt för sig.
Stoet är under inridning och har precis ridits i alla gångarter. Utbildaren - Emmelie här på Buke - är också väldigt imponerad över hennes fantastiska temperament och hur otroligt lätt det varit att rida in henne.
Själva blev vi förvånade när hon skulle åka iväg för inridning. Alla våra unghästar brukar vara enkla att lasta men detta var någonting extra trots att hon ALDRIG åkt trailer eller lastats förut. Hon fullkomligen sprang på trailern, nyfiken och glad och stod sedan som ett ljus under den timslånga resan. Att en helt lastningsovan häst är enkel är vi vana vid men att vi knappt hinner med dem in i trailern tillhör inte vanligheterna - alldeles oavsett resvana.
Länk till extremt kort filmsnutt på stoet Molly Malone CML f 08 e. Rush Hour när hon rids lös för första gången ;
http://www.youtube.com/watch?v=Vkb10uIflyA
Man kanske inte ser så mycket men man hinner åtminstone se typen på hästen.
Vi skulle gärna använda BH Rush Hour igen då vi tycker att typen förbättrats alldeles väldigt. Tyvärr tror jag att det kan vara svårt att få hit sperma från Rubin Royal då jag vill minnas att jag läst att han idag finns i Schweiz men det kanske kan vara värt att undersöka även det.
Värt att notera är att både RR och Rush Hour har lagt på väldigt mycket på storleken på båda avkommorna..