Blue Hors Rush Hour

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cesar
  • Startdatum Startdatum
Sv: Blue Hors Rush Hour

Jo jag läste att han gått 30-dagarstest 2006 men bland de siffror som anges från det testet framgår ingenting om extremiteterna.

Poängen på benstället är från 2005 respektive 2007.

Om han blev godkänd i Tyskland eller ej kan jag inte svara på. Han blev enligt BH hemsida nr 2 av 27 hingstar och då utgår jag ifrån att han blev godkänd....men det kanske är helt felaktigt.

Vilket tysktförbund blev han godkänd i tro?han borde ju ha föl i Tyskland nu i så fall.

/b

Jag vet inget om han verkat i aveln i Tyskland.
Av BH:s hemsida framgår också att Rush Hour köptes in som föl och är uppväxt på stuteriet i Danmark.

Måhända har han därför inte varit i avel i Tyskland...men jag vet inte

Jag vet inget om han verkat i aveln i Tyskland.
Av BH:s hemsida framgår också att Rush Hour köptes in som föl och är uppväxt på stuteriet i Danmark.

Måhända har han därför inte varit i avel i Tyskland...men jag vet inte

Eftersom han gjorde 30 dagars prov i Tyskland,som oxå refereras till i marknadsföringen,hade det varit av intresse att veta om han blev godkänd,eller hur?Om inte varför?

/b

Självklart vill jag veta det innan jag bestämmer mig för att använda honom....
Kanske är det enklast att ta kontakt med importören och höra efter....så det gör jag nu...

Ska bli intresant att höra vad du får för svar.

jag har frågat runt en del om den här hingsten och får bara höra lovord...är sugen på att använda honom...

Självklart vill jag veta det innan jag bestämmer mig för att använda honom....
Kanske är det enklast att ta kontakt med importören och höra efter....så det gör jag nu...

Problemet är väl att från importören får du inte höra något negativt, du ska nog vända dig någon annanstans för att få reda på sanningen. Gäller i princip alla importörer - inte riktat mot Rusch Hours importör!!
De vill sälja sin hingst så man kan få höra en rad mer eller mindre fantasifulla bortförklaringar till tex dåliga siffror på gång eller hopp.

Efter vad jag förstått har han i alla fall siffror från Tyskland, men vad jag vet är han inte använd i avel där (godkänd?). För varför tar man en hingst till Tyskland för godkännande och sedan inte använder honom där?

Det finns en annan mycket använd tysk hingst i Sverige som är visad och godkänd men har inte fått någon bedömning mm - utan är enbart uppvisad. Dvs han är inte godkänd för tysk avel. Men det låter kanske coolt att gå ut med att han är godkänd i Tyskland fast han i realiteten inte är det. Så som avelshingst blir han nog kvar i Sverige. Ett exempel på - mina ögon - falsk marknadsföring som otroligt många människor faller för.

M

Jag tror absolut att Du har rätt...alldeles oavsett goda intentioner är det nog svårt att vara absolut objektiv vad gäller en hingst man själv importerar på...

..och har man då i vissa fall inte ens intentionen att ge ett riktigt svar blir det kanske inte så bra..

Jag har hur som helst varit i kontakt med importören och fått veta att han godkändes i Tyskland men att han inte verkat i Tysk avel. Man hade inga extremitetspoäng från Tyskland att ge mig men uppgav att han idag har 7-7 beroende på en lindrig parallellförskjutning.

Vad gäller fertiliteten betäckte han tydligen naturligt förra säsongen men i år på semin. I Danmark hade det fungerat utmärkt på semin men här hemma visste man ännu inte tillräckligt mycket då man först om någon vecka kommer att kolla de första stona.
Vid okulär besiktning såg dock sperman mycket bra ut men man var också noga med att påpeka att man inte kan uttala något speciellt om fertiliteten med utgångspunkt bara i det.

Varför han inte betäckt i Tyskland har jag däremot inte lyckats få något svar på.

Jag frågade också om man sett några föl efter honom och fick svaret att man sett ett föl ue. Don Schufro som var av MYCKET god typ, ädel och med långa ben.
Rörelserna på fölet kunde man inte uttala sig om.

Det kändes hur som helst mycket bra att få en del svar OCH att också vad gäller vissa saker få svaret att man inte kans svara på det...
Jag har alldeles för många gånger tidigare fått stensäkra uttalanden från hingsthållare om saker som bevisligen inte stämt.

Jag tror absolut att Du har rätt...alldeles oavsett goda intentioner är det nog svårt att vara absolut objektiv vad gäller en hingst man själv importerar på...

..och har man då i vissa fall inte ens intentionen att ge ett riktigt svar blir det kanske inte så bra..

Jag har hur som helst varit i kontakt med importören och fått veta att han godkändes i Tyskland men att han inte verkat i Tysk avel. Man hade inga extremitetspoäng från Tyskland att ge mig men uppgav att han idag har 7-7 beroende på en lindrig parallellförskjutning.

Vad gäller fertiliteten betäckte han tydligen naturligt förra säsongen men i år på semin. I Danmark hade det fungerat utmärkt på semin men här hemma visste man ännu inte tillräckligt mycket då man först om någon vecka kommer att kolla de första stona.
Vid okulär besiktning såg dock sperman mycket bra ut men man var också noga med att påpeka att man inte kan uttala något speciellt om fertiliteten med utgångspunkt bara i det.

Varför han inte betäckt i Tyskland har jag däremot inte lyckats få något svar på.

Jag frågade också om man sett några föl efter honom och fick svaret att man sett ett föl ue. Don Schufro som var av MYCKET god typ, ädel och med långa ben.
Rörelserna på fölet kunde man inte uttala sig om.

Det kändes hur som helst mycket bra att få en del svar OCH att också vad gäller vissa saker få svaret att man inte kans svara på det...
Jag har alldeles för många gånger tidigare fått stensäkra uttalanden från hingsthållare om saker som bevisligen inte stämt.

man bör väl känna till i vilket förbund han blivit godkänd i,om han nu blev godkänd i Tyskland,tror inte det.Blev det 6 6 på benen där är jag tveksam till att RH fick tummen upp.kan väl känna att det finns många sk förädlare inom dressyraveln,med korrekt exteriör.Hingstar som är både gracila och icke korrekta i benen med mkt fullblod,måste marknadsföras därefter.

/b

Jag ställde i ärlighetens namn inte frågan i vilket förbund han blivit godkänd...så att man inte svarade på det kanske kan anses ursäktat.
Inte desto mindre är det intressant att veta...

Men..Du som importerar från tyska hingstar själv kanske kan hjälpa till med information om hur man får reda på det????

..eller hur jag annars kan få relevant information???

Jag ställde i ärlighetens namn inte frågan i vilket förbund han blivit godkänd...så att man inte svarade på det kanske kan anses ursäktat.
Inte desto mindre är det intressant att veta...

Men..Du som importerar från tyska hingstar själv kanske kan hjälpa till med information om hur man får reda på det????

..eller hur jag annars kan få relevant information???

Har sökt efter honom det året han gjorde bruksprov i Schliekau,
och där finns han inte.Det måste väl importören veta,om han inte vet borde ju intresset vara sådant att han tar reda på detta,en självklarhet.

/b

OK.....
Eftersom Du som vet hur man letar inte hittat honom finns det verkligen anledning för mig att söka vidare efter information...

Tack för infon hur som helst..

Tildelt bedækningstilladelse 2005-2006 på baggrund af bestået 30 dages test i Schlieckau 2006.
Hingsten opnåede endelig kåring i 2007 via placering ved Dansk Varmblods Unghestechampionat 2007.

Detta fann jag också på Danska varmblods hemsida....

Kan man med ledning av detta utgå ifrån att han godkändes vid 30-dagarsprovet??

förstår inte riktigt ordet "bestået"??

Någon??

Jag förstår inte riktigt vad det är ni frågar, men jag ska försöka mig på att förklara. Antagligen något ni alla vet, men jag yrslar väl lite.

Jag har nämligen jobbat häcken av mig för att försöka hitta poäng på benen på Herzensdieb åt en kund, och faktum är att Tyskarna inte sätter några sådana. Inte vad jag vet iaf. På Highness har danskarna satt poäng, så det var inte så svårt.

För att en häst ska kunna verka i avel i Tyskland finns det flera alternativ. Den kan visas på premiering som 2,5-åring, den kan visas på "nachkörung" lite senare, den kan visas på "sattelkörung" som också är senare. DESSUTOM så måste den göra 30- el 70-dagarstest varianten innan den är HELT godkänd. De får alltså betäcka efter bara premieringen men då begränsade antal. Det spelar inte heller någon roll vilken ordning de gör dessa test.

Många i Danmark väljer att låta sina hingstar göra dessa tester för att få en bedömning på sina hästar. Blue Hors samarbetar (äger många hästar tillsamans med) Schockemöhle så att han gör ett test där är inget konstigt, även om han kanske inte verkar i avel där än.

Att en svensk hingst marknadsför sig som godkänd i Tyskland utan att ha gjort alla delar är lite knas, men att en svensk hingst vinner ett sånt test där nere är stort, större än jag tror folk här förstår.

Jag tolkar det som att han godkändes 2005-2006 pga att han gjorde testet i Schlieckau.

Senast ändrad:

Dessutom så finns det spermaimportörer som är ärliga och säger till om det är ston som inte passar hingsten. Och som kan tipsa om helt andra hingstar om det inte verkar vara en helt ok matchning. Alla tänker inte på sin egen vinning i första hand...

Den vinningen är inte direkt något man blir rik på, man gör det för att det är kul, och då kan man lika gärna vara ärlig och hjälpa människor få en så bra avkomma som möjligt!

STORT Tack för hjälpen!!!

Jag hade inte ens tänkt att det kunde vara något konstigt innan...och inser dessutom efter Din beskrivning att jag inte heller visste hur det fungerar i Tyskland så den lektionen tackar jag för...:))

För mig räcker det ganska bra att veta att han har 7-7 på benen för i övrigt känner jag mig ganska säker i mitt val eftersom blodslinjerna på stoet jag tänker mig till honom tidigare hos mig lämnat mycket bra med Rubin Royal själv.
Att det då är intressant att pröva BH Rush Hour höll importören med mig om.

Jag har tidigare i år varit i kontakt med denna importör vad gäller hingstval till ett annat av mina ston och fått väldigt väl avvägda råd och tankar kring hingstar till henne. Råd som inte alls bara haft deras egna hingstar i fokus. Detta är jag riktigt tacksam för särskilt som man från deras sida MYCKET VÄL känner mitt stos fördelar respektive nackdelar.

Tack igen...nu känner jag mig lugn i mitt val..:))

Jag förstår inte riktigt vad det är ni frågar, men jag ska försöka mig på att förklara. Antagligen något ni alla vet, men jag yrslar väl lite.

Jag har nämligen jobbat häcken av mig för att försöka hitta poäng på benen på Herzensdieb åt en kund, och faktum är att Tyskarna inte sätter några sådana. Inte vad jag vet iaf. På Highness har danskarna satt poäng, så det var inte så svårt.

För att en häst ska kunna verka i avel i Tyskland finns det flera alternativ. Den kan visas på premiering som 2,5-åring, den kan visas på "nachkörung" lite senare, den kan visas på "sattelkörung" som också är senare. DESSUTOM så måste den göra 30- el 70-dagarstest varianten innan den är HELT godkänd. De får alltså betäcka efter bara premieringen men då begränsade antal. Det spelar inte heller någon roll vilken ordning de gör dessa test.

Många i Danmark väljer att låta sina hingstar göra dessa tester för att få en bedömning på sina hästar. Blue Hors samarbetar (äger många hästar tillsamans med) Schockemöhle så att han gör ett test där är inget konstigt, även om han kanske inte verkar i avel där än.

Att en svensk hingst marknadsför sig som godkänd i Tyskland utan att ha gjort alla delar är lite knas, men att en svensk hingst vinner ett sånt test där nere är stort, större än jag tror folk här förstår.

Jag tolkar det som att han godkändes 2005-2006 pga att han gjorde testet i Schlieckau.

Varför står han då inte med bland de godkända då?

/b

Detta hittade jag på dansk varmblods hemsida. Om man ser på poängen har det ju hänt en hel del från 2005 till 2007.

Avlsgodkendt: 13.03.2005, Stangmål: 170, Født: 24.03.2002
KÅRING: Passende stor hingst af særdeles god type. Udtryksfuldt hoved. Velansat, velformet, passende lang hals. Lang, skrå skulder. Velmarkeret, lang manke. Lidt stram lænd. Velformet, passende langt kryds. Lemmerne jævnt føre og tørre, fransk for og rette haser bag. Uens hove for, velformede hove bag. Bevægelsen særdeles god i skridt og galop, særdeles god i trav.
Type: 9, hoved/hals: 9, skuld./mank.: 8, ol./bagp.: 7, forl.: 6, bagl.: 6, skridt: 7, trav: 8, galop: 7, helhed: 8
Løsspringning teknik: 5, Kapacitet: 5

Bestået 30 dages test Schlieckau 2006 med karakterene: Opførsel: 9,0 - Trav: 8,31 - Galop: 8,56 - Skridt: 8,31 - Ridelighed: 8,88 - Springanlæg: 8,19.

Avlsgodkendt: 11.03.2007, Stangmål: 172, Født: 24.03.2002
KÅRING: Passende stor hingst af fremragende type. Udtryksfuldt hoved. Velansat, velformet, passende lang hals. Lang, skrå skulder. Velmarkeret, lang manke. God overlinie. Velformet, passende langt kryds. Lemmerne jævnt føre og tørre, fransk og
uens hove for, rette haser. Velformede hove bag. Bevægelsen særdeles god i skridt og trav. Særdeles god og rummelig i galop. Dressurfløj i holdet for 5-års og ældre hingste.
Type: 9, hoved/hals: 9, skuld./mank.: 8, ol./bagp.: 8, forl.: 7, bagl.: 7, skridt: 8, trav: 8, galop: 9, helhed: 9

Karakter fra Unghestechampionat 2007. Gangarter med egen rytter: 890,0 Testrytter: 925,0 Total 904,0

Här är ju benen bedömda i Tyskland-05.Vad är dina kommentarer till det Cyllene?

/b

Är inte 2005 danska poängen från deras premiering?

Det är väl bara Schlieckau-resultaten som är tyska resultat? Som jag kan se det...

Senast ändrad:

Han står med som godkänd på danska förbundets hemsida? Nu hänger jag inte med på hur du menar...

Precis så har jag också förstått det...

Han är visad i Danmark 2005 och 2007 och där finns poäng på extremiteter med...

men när han visades i Tyskland 2006 finns inga sådana poäng...(och jag köper förklaringen Du gav till det)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 776
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 315
Senast: Masse
·
R
Juridik & Ekonomi Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har...
2
Svar
26
· Visningar
3 966
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 864
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka