Blött hösilage

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare dockan_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 4 239
D

dockan_

Hej
Jag fick hem ett väldigt blött hösilage, ts ligger runt 60%

Bonden sa att det inte är någon fara.
Det luktar som hösilage ska göra, men är vääääldigt väldigt vått..
Är det någon nackdel med detta?:smirk:

Sv: Blött hösilage

Kan inte svara för hur din häst kommer att reagera men min häst blev lös i magen av blött ensilage så att jag fick sluta med det.
Hon har alltid tålt silage innan.

Du kan väl prova och se hur det blir. :)

Kan inte svara för hur din häst kommer att reagera men min häst blev lös i magen av blött ensilage så att jag fick sluta med det.
Hon har alltid tålt silage innan.

Du kan väl prova och se hur det blir. :)

Blandade du med torrt hösilage i början då?
Det har jag gjort nu alla mål inför idag och imorgon, så det blir lite blandat. Kan ju alltid hoppas på att det funkar iallafall. =)

Borde inte va någon fara,Kan bli lite lös i magen men inge annat..

Å Vatten är ju bara nyttigt =)

60% är alldeles perfekt ts halt. Det bör INTE överstiga 60%. Optimal ts halt ligger mellan 45-60%. Så ditt ensilage är bra. Torrare bör du inte sträva efter.

Blandade du med torrt hösilage i början då?
Det har jag gjort nu alla mål inför idag och imorgon, så det blir lite blandat. Kan ju alltid hoppas på att det funkar iallafall. =)

Blandade med hö i början, men det hjälpte inte så mycket så jag slutade med hösilaget, hade inte möjlighet att hitta annat hösilage just nu!

Kan tillägga att mitt hösilage var förmodligen blötare än ditt, mer åt ensilage hållet?? har aldrig sett den typen av sk.hösilage innan, tidigare har det sett mer ut som hö

Senast ändrad:

60% är inte så blött. ;)

Rekommenderat TS-halt för häst är ca 55%, vi har haft uppemot 70% något år, och det känns nästan som hö.

Var noga med att vänja hästen långsamt, och ge tillräcklig mängd av silaget. Många lösa magar beror nog på att man inte ger tillräckligt mycket av silaget. Den ökade vikten jämfört med hö är ju bara vatten!

Jo, det är bra ts, men de var vääldigt blött.. På mitt förra ställe var de också jättebra, mkt protein i och rikt på mycket, men de var sådär som hösilage ska se ut alltså, inte skitvått, som mitt är nu.

Vi säger att en häst får 2 kg hösilage på morgonen, ju mer vatten de är i desto tyngre blir det ju. Hur mkt mer ska man då ge hästen? 2 kg lär väl visa 4 eller något. :P Hur räknar man ut de där?

Jo, det är bra ts, men de var vääldigt blött..
Om det är "vääldigt blött" så är det troligtvis inte 60% TS, kanske snarare ned mot 45-50%? Det kan variera mellan balar och analysresultatet är kanske inte 100% korrekt i detta avseende.

Provtorka lite av en bal som du upplever som väldigt blöt och se vilken TS-halt du själv får fram.:idea:

På mitt förra ställe var de också jättebra, mkt protein i och rikt på mycket, men de var sådär som hösilage ska se ut alltså, inte skitvått, som mitt är nu.
TS-halten har inget med näringsinnehållet att göra.

Vi säger att en häst får 2 kg hösilage på morgonen, ju mer vatten de är i desto tyngre blir det ju. Hur mkt mer ska man då ge hästen? 2 kg lär väl visa 4 eller något. :P Hur räknar man ut de där?
2 kg vad? 2 kg TS? 2 kg torrt hö? 2 kg av detta våta silage?

Beräkna hur mycket torrsubstans hästen behöver, och räkna sedan ut hur mycket det motsvarar av detta blöta silage.
En häst ska ha absolut minst 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt, gärna mer för att tillgodose tuggbehovet.

Exempel:

Hästen Putte behöver 8 kg torrsubstans, vilket motsvarar 9,5 kg vanligt hö där TS-halten är 84%.

Vill man istället fodra Putte med ett hösilage som har en TS-halt på 60% måste man väga upp drygt 13 kg av fodret för att Putte ska få tillräckligt mycket strå att äta.

Av de 13 kg som vågen visar är ju 5 kg vatten, och det kan man inte leva av...;)

Misstänker man att någon bal är blötare än de 60% som angetts i analysresutlatet får man lägga på något kg eller 2 de dagar man fodrar ur den balen.

Jag köper helst ensilage med 45 % ts. Årets ligger mellan 37-50% Fördelen är att man vet att hästen får i sig vätska även vintertid när det är som kallast. MIna dricker nästan ingenting varesig ute eller inne i box. Vid försök har vi lagt fram 4 olika grovfoder till hästarna och de väljer alltid det blötaste först. Sist tar mina vanligt hö och Horsehage om de kan välja.

60% är knappast blött. Du måste fått fel TS halt av bonden.

Även SLU har gjort en studie om TS-halten och den visade att djuren tyckte bättre om lägre TS-halt.
Den visade också att det inte fanns belägg för att hästar blev lösa i magen av lägre TS-halter. Om hästen var frisk för övrigt, finns ju hästar som reagerar på vanligt gräs också. Men däremot så hade hög FS-halt (fibersubstans) en klar inverkan på hästarnas magar. Högre FS-halt = lösare avföring.

Även mina väljer utan tvekan det blötare om de får välja. (Och jag har sett Welsh hösilage, och jag klurar fortfarande på hur jag ska kunna sno ett antal balar någon mörk natt... )

Sen håller jag med de som sagt att 60% TS är inte blött, tvärtom ganska torrt. Är det 'vått' har du fel TShalt från bonden, fel taget prov, eller ojämn TShalt över fältet. Man kan me dlite försiktighet kolla TS-halten själv i mikron.

Gott:d skulle mina hästar säga. De föredrar det blötare hösilaget framför det som är torrare.

1. I ett silage med TS under 50% ökar risken för boutulism. (Det går inte att ha fullständigt skydd även om man vaccinerar) 60% är alltså helt OK.
2. Bakterier sprids snabbare i ett blötare foder vilket kan medföra att fodret blir sämre fortare och att hästarna blir dåliga i magen om balarna är öppna flera dagar innan de tar slut.

1. I ett silage med TS under 50% ökar risken för boutulism. (Det går inte att ha fullständigt skydd även om man vaccinerar) 60% är alltså helt OK.

.

Ingen fullvaccinerad häst i Sverige har dött i botulism.

Och du har ännu mer hygienproblem/hygienrisker i det torrare. Så det är för och nackdelar med båda alternativen tyvärr. Men man brukar rek 55 - 60% just som idealiskt för häst, ur de flesta synpunkter, inkl hygienisk och riskmässig =)

Det är väldigt blött alltså, inte fuktigt nu utan BLÖTT! å mörkare än vad de är när det är torrt.
De är även mkt blad/löv i ..

I annonsen om hösilaget står det runt 60 % ts och han sa det själv. Vi öppnade balen på plats och han sa att "oj, den var lite blöt den..men det gör inget för de"

Den går ju naturligtvis att använda, men jag är inte bra på de här med hur mycket hästen ska ha..
Hon äter 13 kg hösilage om dagen nu.. Man kanske får tillsätta kraft och sådant då.. eller lucern, för jag tror inte helelr att det är 60 % ts i, eftersom de är så blött!

Om du ska tillsätta något beror ju helt på vad analysen visar. Och vad din häst har för behov, samt hur mycket den äter.

Kanske klarar sig din häst på fritt med hösilage, kanske behöver den kraftfoder, kanske behöver den proteintillskott, det beror helt på analysen.

Dock, om silaget är väldigt blött, så riskerar du nu den får för lite TS om det är en stor häst. 50% TS (och det kan ju vara blötare än så med) och 13 kg ger 6.5 kg TS, rek är 1.5 kg TS/100 kg häst. Dvs väger din häst över 400 kg så är det en bra ide att ge mer silage.

MINIMI för att magen övht ska fungera är 1 kg TS/100 kg häst, dvs 13 kg och 50% TS täcker MINIMIbehovet för 650 kg häst

Okej , jag ska öka det , för jag anser att det nog inte är 60 %. För de är såpass blött!

Vad betyder "mj", typ "ca 9,7mj "

Okej , jag ska öka det , för jag anser att det nog inte är 60 %. För de är såpass blött!

Vad betyder "mj", typ "ca 9,7mj "

Det står inte cirka i en analys, så jag skulle göra en ny analys om jag vore du.

Hursom, i analysen så MJ betyder MegaJoule, och är energi, alltså kalorier.

Sen anges också smältbart råprotein i gram, det är en lika viktig siffra.

Det man måste ha KOLL på är om värden anges per kg TS eller per kg foder. Men räknar alltid med per kg foder.

Ett foder som har 50% TS och 10 MJ/kg TS har bara 5 MJ/kg foder. Så det är jätteviktigt man räknar på rätt sätt.

Vill du h hjälp så skriv in analysen här så kan man förklara mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 009
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka