Blötläggning av betfor

heland68

Trådstartare
Skulle behöva råd i denna fråga;

Behöver ca 3 ggr i veckan blötlägga betforet i ett dygn innan utfordringen. Har inte själv märkt något konstigt på betforet då, och hästarna verkar gilla det lika mycket som om det varit blötlagt i nån timme. Men kan det vara skadligt/ge sämre foderkvalitet om man blötlägger det så länge som ett dygn?

Hoppas på hjälp gör Heland
 
Sv: Blötläggning av betfor

betfor ska inte ligga i blöt längre än 12 timmar...kanske ännu kortare på sommaren, för sedan börjar det jäsa..så det kanske är bättre att du blötlägger i varmt vatten så att det löser upp sig snabbt och du kan ge det efter bara nån timme..skulle nog själv inte våga låta det stå så länge, men man känner väl på lukten när det inte är fräscht längre..:smirk:
 
Sv: Blötläggning av betfor

sedan börjar det jäsa

Långt innan det börjar jäsa har de skett en bakterietillväxt i fodret som inte är hälsosam.

Till TS: Måste hästarna äta betfor? Har du ingen möjlighet att blöta det närmare inpå fodringen? Det räcker med typ 20-30 minuter för att det ska vara tillräckligt svällt.
 
Sv: Blötläggning av betfor

hur långt innan då:confused:
det visste jag inte..men varför är längsta tiden så lång? borde man inte ta hänsyn till bakterietillväxten också när man sätter ut sån maxtid???
 
Sv: Blötläggning av betfor

pinky skrev:
Långt innan det börjar jäsa har de skett en bakterietillväxt i fodret som inte är hälsosam.

Till TS: Måste hästarna äta betfor? Har du ingen möjlighet att blöta det närmare inpå fodringen? Det räcker med typ 20-30 minuter för att det ska vara tillräckligt svällt.
det där beror helt på betforformat och hur varmt vattnet är!

Här är exakta tider på när olika betforformat sväller klart i kallt, varmt och kokande vatten

Hela bildserien på testet
 
Sv: Blötläggning av betfor

pinky skrev:
Till TS: Måste hästarna äta betfor? Har du ingen möjlighet att blöta det närmare inpå fodringen? Det räcker med typ 20-30 minuter för att det ska vara tillräckligt svällt.


på kraffts betforsäckar står det att det måste ligga MINST 1 h i blöt...:angel:
 
Sv: Blötläggning av betfor

Skulle inte ge betfor som stått så länge. Aldrig i livet nu på sommaren. Vem fodrar hästarna? Är där ingen annan som e i stallet som kan hälla på vatten mer lagom innan fodring? Själv ger jag ingen betfor på sommaren.
 
Sv: Blötläggning av betfor

doleron skrev:
på kraffts betforsäckar står det att det måste ligga MINST 1 h i blöt...:angel:
krafft har väl ingen betfor i sitt sortiment :confused:
 
Sv: Blötläggning av betfor

Åh vilket bra test!
Jag sparar tabellen om det är ok?
 
Sv: Blötläggning av betfor

nej oj. vilket misslyckande. det är ju inte krafft, men vad heter det märket då..hmm.. nå iaf så står det så på säcken (vilket märke det än nu var)
 
Sv: Blötläggning av betfor

aha okai, då är det nog bara danisco sugar som gör betfor fortfarande.. jag tänkte om jag missat något jag, det vore väl inte helt förvånande om krafft skulle börja ha en betforprudukt också :p
 
Sv: Blötläggning av betfor

Kanske för att gardeera sig?

Men om man känner och smakar på fodret innan man fodrar så märker man att det är klart. Det är ju den snabba uppsvällningen i början som är farlig, efter en stund händer inte så mycket.
 
Sv: Blötläggning av betfor

ZorréZaid skrev:
Skulle inte ge betfor som stått så länge. Aldrig i livet nu på sommaren. Vem fodrar hästarna? Är där ingen annan som e i stallet som kan hälla på vatten mer lagom innan fodring? Själv ger jag ingen betfor på sommaren.

Nej det finns tyvärr ingen annan som jag kan räkna med. Men nu har jag fått klart för mig att det inte går att låta det stå så länge. Ska fixa en vattenkokare så de tre dagar jag bara precis hinner fodra, så får jag låta det dra i kokande vatten 20 min.

Att jag ger lite betfor nu på sommaren beror på att det är bästa sättet att få hästarna att äta sina vitamineraler. Har provat blanda med morot- eller äppelbitar, men speciellt den ena sorterar bara ut dem tyvärr.

Tack alla ni som svarat :bow:
 
Sv: Blötläggning av betfor

Har du testat att istället ge mineralerna med lite blöt kornkross eller havre. Det gör jag och det fungerar utmärkt särskilt när jag blandar med lite vitlök (ger bara nu på sommaren) och glukosamin. Det smaksätter och de tycker att det är MUMS.
 
Sv: Blötläggning av betfor

Var bara lite uppmärksam på en sak. Ja, betforn hinner utan problem svälla färdigt efter 20 min med kokande vatten, men det hinner inte svalna utan betforn är fortfarande varm som f-n...
 
Sv: Blötläggning av betfor

Tänkte precis samma...;)

Men 20 minuter i ljummet vatten räcker ju, och är hästen inte jättekräsen kanske det inte gör något att maten inte är kall?
 
Sv: Blötläggning av betfor

Matti skrev:
Var bara lite uppmärksam på en sak. Ja, betforn hinner utan problem svälla färdigt efter 20 min med kokande vatten, men det hinner inte svalna utan betforn är fortfarande varm som f-n...
då häller man på lite kallvatten så det inte är ashett längre :p

och det svalnar rätt fort om man häller i en kall krubba eller kyler i vattenbad om man inte vill spä ut betforn mera.. :)
 
Sv: Blötläggning av betfor

Jodå, jag har stått där och svurit långa haranger medan jag spädit med kallvatten, hällt av vatten och hällt på nytt för att få ner temperaturen. Tro mig det kräver mer kallvatten än man tror... Vitsen med att ta vattenkokaren och hälla på kokande vatten var för min del att spara tid de dagar jag var sen och behövde betfor klar på en 20 minuter. Hade första gången inte en tanke på att det faktiskt tog ganska lång tid för det att svalna trots att det då var vintertemperatur ute...

Att hälla i krubban och låta det svalna där funkar inte när hästen står i boxen :angel: annars går det förstås bra om det är någon annan som tar in eller ska fordra senare.

Min lösning har varit som Pinky nämner, jag tar inte längre kokande vatten utan bryter vattenkokaren (vi har ej varmvatten i stallet) när den har hunnit drygt halvvägs så blir det inte lika hett men betforen sväller fortfarande snabbare än med kallvatten men svalnar till ätbar temperatur betydligt snabbare än med kokhett vatten. Min häst äter gärna varm betfor men jag vill ju absolut inte riskera att hon bränner sig.
 
Sv: Blötläggning av betfor

Du har inte möjlighet att "ha den med dig"? Beror ju på hur man färdas så klart...
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 730
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 162
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp