Blötläggning av betfor

Sv: Blötläggning av betfor

och det svalnar rätt fort om man häller i en kall krubba eller kyler i vattenbad om man inte vill spä ut betforn mera..

Jag gav ju Pinky linfrön i vintras när hon hade sin långa boxvila, och då ställde jag ut linfröna i en snödriva för att de skulle svalna. Jag var i stallet MINST en timme, och då hade de ändå inte svalnat. Dock tillräckligt för att hon inte skulle bränna sig när jag blandade det med en ganska stor mängd kall betfor...:angel:
 
Sv: Blötläggning av betfor

det där beror juh helt på hur man gör, är kärlet som de heta linfröna ligger i också ashett så är det klart att kärlet kyls först under en lång tid, har du en kastrull ståendes ute i snön och häller heta linfrön direkt däri så svalnar de fortare än om kastrullen också är het.. sedan kan man också ta upp kärlets värmeförmåga samt hur pass tjockt lagret av den heta massan är och hur mycket energi som strålar ut, dvs häller du en liter het massa i en kastrull met en botten på 1 dm2 så har du 1 dm tjock massa och därmed längst värmebibehållning, men har du en plåt på 12 dm2 så är lagret av het massa mindre än 1 cm och det svalnar mycket fortare..

sedan beror värmebibehällning mycket på massans egenskaper, linfrön är en helt annan substans än betfor..

detta kan diskuteras fram och tillbaka hur mycket som helst, men hade jag valt så hade jag tagit ut en plåt till stallet och hällt den heta betforen där och kylt med vatten under medans jag visiterar och har på hästen myggmedel på hästen.. :idea:
 
Sv: Blötläggning av betfor

Tack alla för många bra råd :bow:

Bukefalos är sannerligen en källa till mycket visdom. Lösningen i mitt fall får bli varmt men ej hett vatten, känns som det kommer att gå snabbast. Till nästa försommar ska jag försöka komma på en annan lösning än betfor som smakförhöjare :)
 
Sv: Blötläggning av betfor

Jag har en hink hemma, en på jobbet & en liten i bilen med torr betfor. På så sätt kan jag jag alltid blöta 2-4 timmar innan jag åker till stallet. Blanda i en plastpåse, matlåda, minihink eller vad som helst som är rent och håller tätt...
 
Sv: Blötläggning av betfor

För många år sen sa en Vet. åt mig att man förlorade viktiga vitaminer om man blötte upp betforen i varmvatten.

Vilka vet jag ej.
använder mig av det pelletterade o lägger det i blöt med linfrökakan.

Nu när det är varmt så får det inte stå hela dagen plus att jag lägger lock på för att inte få med drunknande flugor med som extra snacks;)
 
Sv: Blötläggning av betfor

Betfor brukar knappast betraktas som ngn vitaminkälla så det kan du strunta i. Processen när man utvinner sockret ur sockerbetan sker knappast vid rumstemperatur!
PL
 
Sv: Blötläggning av betfor

Om betfor ska svälla på 20 minuter vet jag inte hur du bär dig år. Om man blötlägger i hett vatten sväller det fortare och kan vara klart på en timme. Minst ett par timmar tar det. Vi använder inte pelleterad betfor, det kan vara annorlunda, det har jag inte provat.
 
Sv: Blötläggning av betfor

Om du behöver smakförhöjare och inte är ute efter betforens välgörande tarmeffekt.(som knappast behövs på betet ändå) kan du kanske prova att hälla på lite melass på maten? Du slipper krångla med blötläggning av betfor och hästen får sockersött i sin mat.
 
Sv: Blötläggning av betfor

bigganl skrev:
Om betfor ska svälla på 20 minuter vet jag inte hur du bär dig år. Om man blötlägger i hett vatten sväller det fortare och kan vara klart på en timme. Minst ett par timmar tar det. Vi använder inte pelleterad betfor, det kan vara annorlunda, det har jag inte provat.
häller man hett vatten på strimlad betfor sväller det på 5 minuter(pelleterad 30 min).. med varmt kramvatten tar det 40 minuter..

det är ingen skillnad i näring mellan strimlad och pelleterad, den pelleterade är lite mera kornig och den strimlade är strimlor när betforn är uppblött..
de enda som skiljer är hanterbarheten när det är torrt och dammbildningen (den strimlade dammar mer) samt att den pelleterade tar längre tid på sig att svälla..
 
Sv: Blötläggning av betfor

Jag smakar!

Efter ca 20 minuter är betforen såpass mjuk att den inte kommer att svälla så fort att det är skadligt. Och ger man bara en eller ett par dl kommer det knappast att svälla upp för mycket i magsäcken heller.

Anledningen till att man sväller betfor är ju att det fastnar på vägen genom matstrupen då det sväller så himla fort de första minuterna. Efter en stund sväller det ju ytterst långsamt.

Som Beastie-babe skriver, med varmt vatten går det garanterat undan ännu mer.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 730
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 162
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp