blötlägga soya, vitaminer och mineraler?

Seabaz

Trådstartare
Kan man blötlägga soya, pelleterade vitaminer och mineraler tillsammans med betfor?

Eller ja, kan kan man väl men jag undrar om det är bra eller dåligt eller inte spelar någon roll?

Sv: blötlägga soya, vitaminer och mineraler?

Bra vet jag inte men jag blötlägger iaf alltid sojan tillsammans med mina hästars övriga kraftfoder. Sojan sväller faktiskt en del. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara negativt att blöta det innan utfodring.

Hakar på tråden med en till fråga, om jag får för TS? eftersom det är inom samma område. Jag ger min häst flytande mineraler och vitaminer, men han får så lite mat att mycket av mineralerna blir kvar i botten på foderhinken istället för att hamna i krubban när hästen fodras. Kan man hälla vatten över havren och de flytande mineralerna som han får UTAN att mineralerna späds ut och blir verkningslösa??

det är ju precis det jag undrar också, om nåt blir "verkningslöst" om det ligger längre stund i blöt:)

Det är nog ingen risk att mineralerna blir verkningslösa för att de späds ut av lite vatten, snarare så får de i sig mer av mineralerna om de inte fastnar i hinkbotten (häll vattnet i hinken först så blir det ännu mindre som fastnar i botten). Tänk bara - magsäcken är ca 20 L, där finns det mycket att blanda med :grin:

Nej det är ingen fara om ändå allt hamnar i magen!
Men på sommaren ska man inte låta foder ligga i blöt för länge om det är varmt så det börjar jäsa.
Men så varmt har du kanske inte nu!

Så tänkte jag också :) Därför ligger nu havren i blöt och de flytande mineralerna hälls på därefter.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 895
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
657
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
520
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka