Blötlägga lucern?

V

victoriaolsson

Läste någonstans att lucern bör blötläggas. Stämmer detta? Hur stor skall andelen vatten vara isf?

Bör man blötlägga allt pelleterat foder?
:confused:

Sv: Blötlägga lucern?

Du behöver inte blötlägga lucern. Den kan ges torr. Men om vill blötlägga så sväller pellets lucern en del, jag brukar överdriva med vatten. Vid lucernhack så brukar jag inte blöta.

Finns det några för-/nackdelar med att blötlägga eller inte blötlägga?

Nyfiken i en strut :D

jag blöter... för att jag är en överdrivet nojjig person med min lille.
det sväller en hel del. jag brukar ochså överdriva med vattnet. blöter både krafften och lucernet.

fördel med att blöta är väl att man intee behöver oroa sig för foderstrupsförstoppning. plus att mina pållar verkar tycka det är smakligare blött.

blöt med varmvatten och vänta typ fem minuter.. det räcker. inte lika knöligt som tex betfor iaf:)

på mina lucernpåsar jag köper så står det att det kan vara till fördel om man blötlägger det.

vi blötlägger. bandar ca.1 del lucernpellets med 2 delar vatten, då blir det "poröst" men inte "blaskigt" (kvarnbys) olika märken kan ju svälla lite olika.

ett stall i närheten fick oförklarligt många kolikanfall när dom gav torrt. kolikanfallen upphörde då dom började blötlägga, visserligen fick hästarna där större givor på några kilo/gång. sedan är det ju risken för foderstrupsförstoppning.

uppblött har jag aldrig hört att det blir några problem.

Jag blötlägger allt mitt pelleterade foder för att undvika foderstrupsförstoppning o dyl.

Kör ungefär dubbelt så mkt vatten. Låter det svälla en liten stund så att det hinner mjukna lite.

Tack för svaren!
Foderstaten som hon stod på tidigare innehåll betfor vid varje utfodring, och därmed blöttest det pelleterade fodret automatiskt upp. Men när jag tog bort betforn så blev det väldigt torrt... :crazy:

Ska prova att blöta nu, såg att hon inte ätit upp allt i krubban i morse, kanske är det godare med lite vätska i. Hon äter kornkross också, så det blir nog en härlig gröt :smirk:

Tack för svaren!
Foderstaten som hon stod på tidigare innehåll betfor vid varje utfodring, och därmed blöttest det pelleterade fodret automatiskt upp. Men när jag tog bort betforn så blev det väldigt torrt... :crazy:

Ska prova att blöta nu, såg att hon inte ätit upp allt i krubban i morse, kanske är det godare med lite vätska i. Hon äter kornkross också, så det blir nog en härlig gröt :smirk:

Jag ber att få ursäkta den värdelösa stavningen för dagen... ;)

jag brukar göra så att precis innan hästen ska få sitt lucern ellets så brukar jag blanda i betforen sen får de stå å svälla mav 1 min innan han får det. har gillare dte ej när det är som gröt utan vill ha lite tugg botstånd.

Hack blöter jag inte, men nu får mina pellets eftersom det tar lite mindre plats i foderutrymmet - och det blöter jag. Eftersom jag gör iordning fordet ett par timmar innan de får maten så har jag märkt att jag måste ha bra mycket mer är dubbelt så mycket vatten som pellets, annars fastnar det i hinken, blir som cement och hästarna ratar det.

Pisstrisst, nästa gång skiter jag i pelletsen och kör på hacken, även om det blir bökigare med förvaringen.

Jag blötlägger allt mitt pelleterade foder för att undvika foderstrupsförstoppning o dyl.

Kör ungefär dubbelt så mkt vatten. Låter det svälla en liten stund så att det hinner mjukna lite.

Samma här, varför ta risken??

Jag blöter lusernpelletsen! Det sväller enormt!:eek:
Jag tar tillräckligt mycket vatten så att det blir till en "gröt".

Det är en vanlig fråga på Buke. Jag svarar på så många om detta ämnet som jag bara kan för mina hästar fick upprepade kolikanfall när jag gav lucern torrt. Både Kvarnby o Dandeg(något).
En häst fick ett kolikanfall som jag trodde skulle bli tarmvred :eek:

Jag blötlägger minst 2 timmar innan. 0,5kg pellets + 5 liter vatten. Sedan lägger jag i 0,5kg hackstrå så det blir lite mer substans i gröten :d

Ok, ska börja blöta det för att inte riskera något.
Hon får grov-pellets också, så det borde man ju kunna blöta med?
Men hur gör man med kornkrossen, går den att blötlägga?
I värsta fall får jag blanda foder i olika hinkar, torrt för sig och blött för sig :smirk:

Jag blandar torrt och blöt vid utfodring så blir det en bra mix i krubban tycker jag. Hästarna äter glatt i allafall.

Om man tycker det tar tid att blöta så väger det upp med uteblivna veterinärbesök.
Vi fick ha veterinär ett par gånger, a 2500 kr plus lidande för hästen.
Var på väg till klinik kl00:30 den gången jag trodde det var tarmvred. Men det släppte som tur var.

Senast ändrad:

Ok, ska börja blöta det för att inte riskera något.
Hon får grov-pellets också, så det borde man ju kunna blöta med?
Men hur gör man med kornkrossen, går den att blötlägga?
I värsta fall får jag blanda foder i olika hinkar, torrt för sig och blött för sig :smirk:

Vi blötlägger vår luzern på morgonen resp kvällen innan de ska få det. Den torra maten läggs i andra hinkar och rörs sedan ner i gröten någon minut innan den serveras.

Efter att ha haft en häst med foderstupsförstoppning pga lucernpellets, så sväller jag alltid lucernet efter det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 041
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
866
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka