blötlägga kraftfodret?

L

Lexington

Jag vet att det har funnits en sån här tråd men hittar ingen. Så, hur ska man göra? Just nu så blötlägger jag inte fodret (pellets och havre) men har betfor i på kvällen med mycket vatten och då verkar det som att han tycker att det är godare. Om man ska blötlägga, hur långt innan ska man göra det? :confused: Kan man ställa en hink med vatten bredvid och hälla i allt i krubban? inte betforen såklart.. ;)

Sv: blötlägga kraftfodret?

Ger du pelletsen och havren blandad med betforen?
Om du gör det så är ju maten redan uppblött. men om du inte ger betfor samtidigt så skulle jag blanda i lite vatten i maten innan du serverar den.

Det är lite olika på olika pelletssorter hur snabbt dom löser upp sig i vattnet.

Själv så blandar jag ihop maten när jag kommer till stallet och under tiden som jag hämtar in hästarna så har allt jag använder hunnit svälla/lösa upp sig till en gröt som jag ger.

Betfor ger jag bara på kvällen i en hink för sej. Det är oftast inte jag som ger honom mat men om man ställer en hink med vatten brevid och ger det samtidigt så är det bättre än att hälla ihop allt när jag gör iordning? Pelletsen löser upp sig rätt fort..

Jag hade blötlagt innan, så det får svälla ett tag. Testa och ta det som hästen verkar gilla mest.

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 398
Foder & Strö Hej! Finns en del gamla trådar på ämnet, men jag är kinkig gällande konsistens och tillredning så jag tänkte att jag startar en ny tråd...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: Ace
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 937
Senast: Pallen
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 534
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka