Blötlägga hösilage

HeleneF

Trådstartare
Jag ska börja blötlägga mitt hösilage (på veterinärens inrådan) och det ska jag såklart göra, men problemet är att jag står inackorderad och inte kan komma och blötlägga hösilaget innan varje måltid.

Är det någon som har tips på hur jag kan lösa det?

Och sedan har jag aldrig hört om någon som blötlägger sitt hösilage innan, är det någon skillnad om man jämför med hö? Reagerar det annorlunda på vatten och blir sämre snabbare efter det att jag blötlagt det till exempel? Eftersom hösilage inte har en så jättelång hållbarhetstid över huvud taget efter man öppnat en bal tänker jag.

Sv: Blötlägga hösilage

Vad vill man uppnå med att blötlägga silage? *nyfiken*

Finns det ingen spolspilta du kan lägga dina påsar i och be den som tar hand om stallet att blöta det lite innan de lägger in det? Borde ju vara enklare än att få denne gå till boxen/foderkammaren, hämta påsen, blöta det och gå till boxen tänkte jag.

Hon har hosta och hösilaget är torrt (TS 75-80%) så vi ska blötlägga det för att se om hon hostar mindre av det.

Jo, så skulle man kunna göra, men problemet är att veterinären vill att jag ska blötlägga det minst en timme innan jag ska fodra med det. Och det är ingen som direkt jobbar i stallet och är där hela tiden, utan den som fodrar kommer oftast precis innan fodringarna, vilket gör att ingen hinner stå och vänta på mitt hösilage. Men tack för tipset! :)

Ställa en vattenkanna vid boxen och be dem vattna på fodret efter att de lagt in det? Inte optimalt, men bättre än inget. Merarbetet (mocka blött underlag och ställa fram kannan) blir då ditt.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 730
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·
R
Foder & Strö Ja som rubriken säger vad fodrar ni med och varför? Nämn vad ni tycker är positivt och negativt med respektive foder. Vi tar in både...
Svar
12
· Visningar
1 454
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama