S

sunil

Ska man blöta maten till hästen om man ger den typ Kraft och Lucern pellets? Man kan väl ge pellets utan att blötlägga den innan va?

Sv: Blöta??

Om du har en häst som äter långsamt så är det inga problem. En glupsk häst kan få foderstrupsförstoppning.

Man gör ju förstås som man vill men jag blöter t ex lucernpellets. När man ser hur enormt snabbt det sväller och hur mycket det sväller så vill i alla fall inte jag att det sväller i matstrupen. :crazy:

Krafft ger jag till mina hästar utan att blötlägga det först, men jag blötlägger ALLTID lucernpellets.

Tror att det är en fördel att blöta pellets. Både vad gäller foderstrupsförstoppning och kolik. Att blötlägga fodret förändrar heller inte näringsinnehållet. Och man tar inga onödiga risker.

Jag blötlägger alltid allt pelleterat krafftfoder!! Eftersom hästarna har en känslig mage och dessutom äter ganska snabbt(vilket gör att de kan få foderförstoppning). Sen blir det mycket lättare för hästen att ta upp näringen i fodret om du blötlägger det nån timma innan du ger hästen det så det hinner svälla:)

Okej, erkänner^^ Bara ¨ått jag hört faktiskt.... Men jag tycker det låter logiskt eftersom pelletset är hårt pressat och när man blöter upp det sväller det ju och "löses upp" vilket borde göra det lättare för hästen att ta åt sig innehållet i det?? För oss människor är det ju iaf lättare att ta åt oss näringen om vi tuggar ordentligt(det är lättare för magen att bryta ned maten), eller det är iof också bara nått jag hört, men nån annan kanske kan bekräfta att det är sant/inte sant??

Jag kommer iaf att fortsätta blöta upp kraftfodret till min pålla:D

Jag följde med en tjej som hästskötare för ett tag sen,blev jätte förvånad när hon sa att kraften skulle blötas med betforn!!!!.....
Hennes förklaring var att hästtandläkaren(Torbjörn ??) sagt att hästens tänder inte var gjorda för att tugga på det hårda pelleterade fodret... Därav blötläggningen.
Min fundering då :Är det inte risk att det uppblötta fodret lägger sig som en gröt på tänderna,fastnar utanpå,mellan läpp och tänder??

Jag blötlägger krafften till mina pållar, eller jag lägger i den i betfor hinken och häller den sedan i krubban. Hinner kanske ligga och lukras upp i 5 minuter eller nåt innan hästarna äter den. Min tandläkare sa att hästar är inte gjorda att tugga pellets, så därför bör det blötas för att göra det lättare för dom, och för att minska foderstrups förstoppning ect.

Senast ändrad:

måste bara fråga en sak, jag ger min häst havre och musli, muslin innehåller knappt någon pellets. Ändå frågar alltid folk mig varför jag inte blötlägger maten.. Det är väl inte nödvändigt att blötlägga havre och musli?

Jag skulle gjort det för att jag tycker det blir för torrt annars, skulle inte vilja äta det torrt iaf. Sen kan ju havren va lite dammig med.
En fråga, varför gör du inte det?

kl

Smyger in en liten fråga..

Hur länge kan havre ligga i blöt?

Jag skulle gjort det för att jag tycker det blir för torrt annars, skulle inte vilja äta det torrt iaf. Sen kan ju havren va lite dammig med.
En fråga, varför gör du inte det?

Jag gav tidigare betfor tillsammans med havre men sen när jag av olika skäl slutatde med betfor så funderade jag på om det skulle bli för torrt.

Men pålle får morötter tillsammans med havre (om jag ger havre) och jag kan lova dig att det blir väldigt blött och kladdigt med saliv + morotssaft! :D Bevövs inte blötläggas pga damm eller torrhet! :D

Förresten, min havre är inte alls dammig :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
645
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 468
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka