Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/allergener/lupinVad jag förstått är den helt oanvändbar då den är giftig eller kanske "giftig" och därmed oanvändbar som foder.
Antagligen. Det var ju bara tre som användes. Om det funnits potential i odling av Lupiner som annat än ogräs så borde det vara gjort med tanke på deras oerhörda potential till avkastning.https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/allergener/lupin
Handlar det om annan lupinsort?
Jag måste bara få fråga....när blev lupinen en pest egentligen?? Jag är 50 år och så långt jag kan minnas tillbaka har det funnits lupiner (eller så minns jag helt fel....). Vi plockade till midsommarstången, osv. Det är inte förrän på senare tid som jag har hört att den ska utrotas. Men när - och varför - blev det så här ??? Är det i hela landet som lupinen är ett problem, eller är det bara på vissa ställen?
Det finns ogiftiga lupinsorter, eller om det är arter, som används både till mat för människor, och som djurfoder. De kallas ofta sammanfattande för "sötlupin".https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/allergener/lupin
Handlar det om annan lupinsort?
Samma här!Här i fjällen är lupinen inte ett problem, vi ska vara glada om något blommar....
i byn finns det några få ställen där lupiner växer, områdena blir varken större eller mindre med åren. Jag har bott i byn sedan -74
Jag har försökt plantera några här hemma på gården, men... de tar sig inte alls, så....
Jag är kärringen mot strömmen och gillar lupiner
* Jenny *
Så var det här också för 20 år sedan sen exploderade det på bara ett par år. Jag är rädd att jag vet vad som väntar er och det är inget roligt som kommer. Här en bild från IslandSamma här!
Bor vid västerbottenskusten och här är det inte alls mycket lupiner.
Jag har ett par stackare i min rabatt och de förökar sig inte!
Har sommarstugan i inlandet, typ halvvägs till @kamomillo och där är det också på ett fåtal ställen en ser lupiner, i väldigt avgränsade buskar som har sett likadana ut i urminnes tider.
Samma här!
Bor vid västerbottenskusten och här är det inte alls mycket lupiner.
Jag har ett par stackare i min rabatt och de förökar sig inte!
Har sommarstugan i inlandet, typ halvvägs till @kamomillo och där är det också på ett fåtal ställen en ser lupiner, i väldigt avgränsade buskar som har sett likadana ut i urminnes tider.
Man behöver inte åka långt från Västerbotten för att hitta områden helt översållade av lupiner, finns gott om dem i Ångermanland.
Nya Zealand:
Visa bifogad fil 32199
Tydligen kollar folk som åker dit t o m upp när och vart det är bäst att åka för att fotografera lupiner - som naturligtvis är en invasiv art som hotar den lokala floran även där...
Åh, nejNya Zealand:
Visa bifogad fil 32199
Tydligen kollar folk som åker dit t o m upp när och vart det är bäst att åka för att fotografera lupiner - som naturligtvis är en invasiv art som hotar den lokala floran även där...
Alltså har Finland större problem med lupiner? jag upplevde för säkert 15 år sen att de växte väldigt mycket lupiner där.Alltså jag har i flera år försökt få lupiner att flytta in på min gård utan framgång men bra dom inte tog sig då. From 1 juni är det dessutom olagligt här i Finland att sprida eller odla lupiner.
Tydligen har vi det. Växer sgs i allas vägrenar här ute på landet. Ja förutom i min då...Alltså har Finland större problem med lupiner? jag upplevde för säkert 15 år sen att de växte väldigt mycket lupiner där.
Roligt att min ena son som har fattat min avsky för lupiner att han visar fulfingret åt dem ( han är autistisk men det har han greppat).