Blommor som inte dör

Presto

Trådstartare
Jag som många andra är en sån person som aldrig lyckas hålla en växt vid liv. Jag bor i ett hus och jag tycker det är fint med blommor i fönstren, men just nu har jag bara två döda blommor...

Jag vill ha extremt lättskötta och tåliga blommor, jag lyckas ta död på min kaktus jag fick... Eller snarare en växt, om den har en blomma eller inte är inte så viktigt. Det ska inte vara en säsongsblomma, utan den ska leva året runt.

Min syster fick någon slags bambu-grej, i en kruka och den var i ett fint mönster, den skulle tydligen vara lättskött. Jag gillade den för den var ganska fin också, så vad finns det för lättskötta inomhusblommor? (ej plast :D)

Jag har även två blomlådor utanför, såna man sätter på ett balkongräcke. När, var och hur ska man plantera i dom? Där förstår jag att det måste vara säsongsblommor(?). Men när är det dax att plantera dom? Och vad finns det för fina blommor?

Sen en helt annan grej, vad finns det för alternativ till doftljus? Om man vill att det ska lukta gott i ett rum (badrummet) men man inte vill ha levande ljus?

Tack på förhand

Sv: Blommor som inte dör

Jag är en dålig blomskötare samtidigt som jag är dödsförälskad i gröna växter.

Jag har i min lägenhet tre olika växter, Svärmorstunga, Garderobsblomma och någon palm av något slag som jag glömt namnet på. Haft dem i tre år och jag har inte lyckats döda dem än, trots att jag ibland glömt att vattna dem på flera veckor :O)

Det som funkar för mig är att ha en fredskalla som vattningsindikator och bara köpa blommor som vill ha vatten ungefär lika ofta som en fredskalla. Då vet jag att när bladen slokar på fredskallan är det dags att vattna allihopa. :D Att bladen slokar på kallan är ingen fara, de reser sig igen på någon timme och då är det ingen som anar att man egentligen inte har så gröna fingrar. ;)

Blommor har jag lika dålig koll på, men angående substitut till doftljus så finns det doftpinnar som luktar i ungefär tre månader. De är i trä och man stoppar sedan ner dem i en glasbehållare med doftolja så sprider sig doften :laugh:. Jag har pinnar från Voluspa i mitt badrum och sovrum, men vill man komma undan lite billigare så vet jag att Bodyshop och Zara Home också har det i sitt sortiment!

Tack för era svar

Ska genast kolla runt lite efter blommorna ni namngav, ska även kolla efter doftpinnar, det lät intressant!

Vad roligt detta ska bli, jag ska verkligen försöka hålla dom vid liv denna gång :p

Paradisträd är enkla att hålla vid liv. Man vattnar när man kommer ihåg och det dör inte ens om man glömmer bort det några veckor.
Finns bl.a. på ikea och kostar inte många kronor.

Jag har även kantdracenor som utan problem överlever min behandling (eller snarare icke-behandling), även dessa går att hitta billigt på t.ex. ikea.

Utomhus har jag ljung i krukor, dom överlever allt och finns att köpa i lite olika nyanser.

En liten orkidé fick flytta in hos mig för ca 2 månader sedan, och än lever den (vilket är lite mirakulöst med tanke på hur lost in translation jag är när det gäller blommor). Ska dock åka bort i 2 veckor nu och har glömt fixa blomstervakt, så det återstår och se exakt hur tålig den är... Men hittills har den varit väldigt lättskött i alla fall, och jag tycker det är en väldigt fin sorts blomma!

Jag har också lyckats döda en kaktus, men något jag inte lyckats döda är en hjärtan-på-tråd. Även om jag glömt vattna den och den blivit lite torr så är det bara att ta bort det vissna och vattna den så har den återhämtat sig snabbt. Jag har till och med lyckats ta stickling på den som också överlevt. Utan särskilt mycket sol funkar också då jag har den i sovrummet och kommer sällan ihåg att dra upp persiennerna. Jag har haft min i 10 år och den lever ännu! Fast den ska tydligen kunna blomma också, men det har jag aldrig lyckats med, då kräver den nog mer kärlek än jag ger den.

10 år?! Och här sitter jag och skryter om en 2 månader gammal orkidé... Oops! :D

Orkidéer (brudorkidéer) är faktiskt otroligt tåliga. Och fantastiskt vackra när de blommar.
Om du fixar att vattna dem hyfsat regelbundet en gång i veckan kan de leva hur länge som helst. De dör inte av att glömmas bort nån vecka heller.

orkideer kan jag rekomendera, dock ska man ha tur om dom blommar om. jag har en som har blommat om 5 gånger nu och verkar må toppen. Dom andra har inte blommat om alls, men när dom väl blommar så gör dom ju det ett par månader i alla fall. Det räcker att du vattnar riktigt en gång varannan vecka ungefär. Annars har jag en garderobsblomma som man typ kan vattna ihjäl, den ska alltså torka orddentligt och helst bli lite bortglömd. Har även en Aloe Vera växt som känns väldigt modern och snygg. den är släkt med (hör till?) kaktusarna så den ska vattnas sällan.

Orkidéer tar jag död på på en gång så det rekomenderar inte jag. Jag har några gröna växter som jag lyckats hålla vid liv i ett år nu och ett olivträd som också verkar klara det mesta.

Återkommer när jag vet namnet på de gröna sakerna. :)

Garderobsblommor är grejen när man lätt glömmer bort att vattna och ta hand om sina växter. De tål nästan vad som helst. Rätt fina är de också. Heter egentligen någon annat, men de flesta benämner dem som garderobsblommor.

Garderobsblommor är i det närmaste odödliga men kanske inte så spännande. Kaktusar brukar jag få att överleva rätt bra dock så har jag inga nu då min pappa skulle vattna blommorna två veckor när jag var bortrest. Slutade med att han vattnade dom varje dag och när jag kom hem såg kaktusarna ut som mögliga gurkor ungefär. Annars har jag lyckats rätt bra med att så avokado, har flera stycken plantor som börjar likna mindre träd och jag misstänker att det är dags att börja beskära om jag inte vill att dom ska ta över lägenheten totalt. Kryddor är också alltid bra, men man ska undvika dom snabbuppdrivna växterna man kan köpa i mataffären för dom brukar efter ett tag hur bra man än tar hand om dom.

Garderobsblommor är grejen när man lätt glömmer bort att vattna och ta hand om sina växter. De tål nästan vad som helst. Rätt fina är de också. Heter egentligen någon annat, men de flesta benämner dem som garderobsblommor.

Den blomman har jag missat. Men jag har en kaktus som nu är 40 år och som jag aldrig planterat om:eek:. Den går inte att hålla i för alla taggarna.
Sen har jag en benjaminfikus som är 30 år ca. Kanske omplanterad 1(?) gång 120 cm hög, ser för jäklig ut.:D. En yuccapalm som kanske är 25 år.

Orkidéer, saint paula och streptocarpus funkar faktiskt hos mig - och jag är inte blommornas favorit. Men dessa blommar till och med ibland :laugh: (Men de gillar inte stark sol, har jag märkt...)

smiter in trots att jag inte hör hemma här... :angel:

Orkideér och porslinsblommor (hoya) om man vill ha blommande växter, annars håller jag med om garderobsblomman (kan också blomma om man har tur, men det hör inte till vanligheterna). Dessa tre är väldigt lätta att hålla liv i, bara man inte vattnar så ofta! En eller ett par gånger i månaden räcker väl. Kaktusar är dock ganska svåra, framförallt kinkiga med hur mycket vatten, temperaturer och liknande.

För utelådorna vill jag tipsa om tagetes, köp en fröpåse eller två, så ute i lådorna när det håller sig frostfritt och du har fina blomlådor hela sommaren. Bara att kasta när det blir höst (ta reda på frökapslarna till nästa år så slipper du köpa nya fröer :)) Vill du köpa färdiga växter att plantera ut brukar det finnas fina och billiga penseér i storpack :) Även tagetes finns förstås att köpa uppdrivna och klara, men de är så lätta att så och gror snabbt så det brukar jag inte lägga pengar på.

Senast ändrad:

En liten orkidé fick flytta in hos mig för ca 2 månader sedan, och än lever den (vilket är lite mirakulöst med tanke på hur lost in translation jag är när det gäller blommor). Ska dock åka bort i 2 veckor nu och har glömt fixa blomstervakt, så det återstår och se exakt hur tålig den är... Men hittills har den varit väldigt lättskött i alla fall, och jag tycker det är en väldigt fin sorts blomma!

Blöt igenom orkidén innan du åker (doppa den i en hink vatten eller spola den under kranen och låt det rinna av genom krukan ordentligt innan du ställer tillbaka den på sin plats) så behöver den inte vattnas alls innan du är tillbaka.

Här överlever benjaminfikus, brudorkidé, jättepalmlilja, paradisträd, zamiakalla, Kalanchöe, vandrande jude samt lite andra som jag inte vet vad de heter.

Mitt tips är att satsa på fetbladsväxter och andra växter som på något sätt lagrar vätska, då har de större chans att överleva torrperioder.

"soculenter" vet ej hur det stavas exakt men alltså kaktusvöxter är roliga. Orkidéer behöver bara vatten 1-2 ggr på 14 dar. Har du tur blommar den om. När den väl är i blom håller den sig i regel några månader. Pellargoner är även de löttskötta, vatten några ggr i veckan och bara plocka bort blad och blommor som vissnat så behöver du inte göra mer där. Hjärtan på tråd är lättskött, blommorna ser ut som små lila penisar ungefär, haha...:p

Återkommer med mer.:)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har i princip inga växter hemma i lägenheten och vill tveklöst ändra på det, men jag har noll koll på vad som kan vara bra att köpa...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 325
Senast: Sedna
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 410
Senast: Migo
·
Trädgård & Växter Jag har hittat ett par gamla utekrukor (ca 50 cm i diameter) som jag skulle vilja plantera något färgglatt, lättskött och hyfsat...
2
Svar
27
· Visningar
2 161
Senast: Sassy
·
Trädgård & Växter Hjälp mig med att välja växter till mitt torp ^_^, huset och tomten har stått öde i 10 år och var nog vildvuxen innan dess också. Har...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 319
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar