Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man behöver inte ställa till med fest, DET är ju att ta i kanske. Men har man verkligen gjort allt man kan komma på i flera år och inget händer på pottan ändå, så tycker jag faktiskt att man kan uppmärksamma det ordentligt, så att barnet verkligen förstår att det var så det skulle vara. Det är ju inget man ska ta till i början, DÅ kan jag förstå din reaktion. I mitt fall gjorde det dock att Selma såg fram emot att göra på pottan fler gånger och verkligen försökte. Det tog några dagar från första korven i pottan tills det fungerade varje gång. Belöning fick hon de första gångerna.Något som jag reagerar på är att många verkar ställa
till med en mindre fest när barnet lyckats göra i pottan.
Hurrarop, presenter och allt vad det är. Helt fel, tycker jag.
Liksom man inte ska berömma barn som äter. Det är ju något
helt självklart! Inget man gör för mammas och pappas skull
utan sin egen. Ätergör man för att överleva, inte för mammas
skull.
Klart man kan säga ett mer neutralt, "det var ju bra", "nu är
det fixat" eller liknande när barnet tränar på pottan. Men
hurrarop och presenter! Tala om att det kan bli
en grej om barnet märker att det är så viktigt för föräldrarna
med pottan.
Barn vill "bli stora" och härma äldre syskon, äldre barn
och vuxna. Hela barnuppfostran går ju ut på göra barnen till
självständiga, fria och lyckliga individer. Självklart ska barn
ha massor av beröm och kärlek. Men det är missriktad välvilja
att ställa till fest när ungen bajsar i pottan.
Jag har bestämt för mig att det blev stor belöning några gånger i början när hon klarade av att kissa på toan. Belöningen försvann när det började fungera bra, vilket inte tog SÅ värst lång tid... Bajsandet tog lite längre tid innan det började funka, men även där blev det belöning - vem skulle inte bajsa för glatta livet om det vankades *bajsglass* efteråt?
Jag har bestämt för mig att det blev stor belöning några gånger i början när hon klarade av att kissa på toan. Belöningen försvann när det började fungera bra, vilket inte tog SÅ värst lång tid... Bajsandet tog lite längre tid innan det började funka, men även där blev det belöning - vem skulle inte bajsa för glatta livet om det vankades *bajsglass* efteråt?
.....
Vad roligt att det går bra. Stressa inte för mycket bara... Vi får väl höra hur helgen gått på måndag hoppas jag...
mvh Eva
ja jag uppdaterade den istället för att skapa ny, kanske dumt.
Nån annan med 3-åriga blöjbarn?