Blodpudding

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare SarahOlofsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 155
Sv: Blodpudding

Finns det lika många åsikter om som det finns folk som torkar blodpudding ;)

En del torkar i hög värme men kortare tid, andra i jättelåg värme låååång tid.
Beror också på hur du vill ha dem, hårda rakt igenom, eller hårda utanpå och mjuka inuti. Prova dig fram!

(JAG kör på 100 grader, tid vetefan, jag tar ett smakprov då och då tills jag tycker de är lagom ;))

Tack :) Mina hundar äter ju allt så det ska nog inte vara några problem även om det misslyckas :angel:

Jag torkar bitarna i 125 grader i c:a 50 min. Sen stänger jag av ugnen och bitarna får vara kvar i 10 min.

Jag torkar i varmluftsugn 75 grader i några timmar, då jag vill ha bitarna torra rakt igenom. Gör 1x1 cm stora bitar.

Jag kör med torkad lever istället. Kokar den först och skär i lagom bitar. Sprider ut bitarna på en plåt och strör sedan vitlökssalt över. In i ugnen på 100-125 gr ung en halvtimme (tror jag). Jag kollar av när dom känns bra. Ska inte vara helt torra utan mer sega/gummiaktiga liksom.
Hundarna är tokiga i detta godiset. Luktar inte så gott i köket för oss människor men det får man väl stå ut med ngn gång då och då.

Mängden vitlök i vitlökssalt är så liten att risken för anemi är minimal. Dock ser jag ingen anledning att salta över huvud taget till en hund. Finns inte en enda hälsovinst med att ge dem saltat godis, speciellt som det redan ÄR salt i färdigköpt blodpudding.

Salt är en smakförstärkare, men smaken på blodpudding behöver knappast förstärkas för en hund ;)

Fast nu var det inte blodpudding jag torkade utan lever. Men precis som du säger så är det ytterst små mängder vitlökssalt och jag är övertygad om att der är en nästintill obefintlig risk med detta. Har gjort detta godis i 25 år och dom får det dessutom enbart vid speciella tillfällen, dvs inget varjedaggodis. Det blir faktiskt en helt annan smak och doft och hundarna föredrar helt klart dom "smaksatta" leverbitarna. I övrigt är jag fullt medveten om att inte ge hundar lök i ngn form.

Skär i stavar, in i ugnen på 125 grader give or take, tar ut dem när de det svarta ut och man kan trycka på dem utan att bli kladdig, typ. 40-50 minuter kanske.

Torkar?? Här serveras det leversnittar till godis och ljummen blodpudding till middag..:confused:

Men kladdig blodpudding är inte så mysigt att gå omkring med i jackfickan :)

Körde nog på omkring 100grader en ganska lång stund. De brukar stelna ytterligare när de svalnat.

Hmmm, då förmodar jag att du aldrig ger dina hundar t ex köttbullar eller korv (ens i små bitar) som godis för här är lök en vanlig ingrediens och i betydligt större mängder än lite strött vitlökssalt över torkad lever. Man får ju ställa allt i relation till vartannat. Jag ger t ex inte överbliven köttfärssås eller pyttipanna till hundarna för här kan man tala om lök i betydligt större omfattning. Men som sagt, det är upp till var och en.

Jag torkar i micron. På låg effekt i cirka 5 min, sedan vänder jag bitarna och kör en omgång med andra sidan upp. Snabbt och lätt!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
372
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 969
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 230
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 430
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈