Lazio

Trådstartare
Igår var jag in och körde banjobb med min valack. Han kändes fin och vi körde 2 bakvarv efter 1.40, men sista 2-300 metrarna var det som att han saktade ner och vår träningskompis hamnade före. Detta har aldrig hänt.. han vill gärna vara som klister på dom andra.
Vi skrittade en sväng, sen vände vi upp och skulle köra ordentligt i rätvarv, han började bra men sen i kurvan så slirade vagnen (massa snö på banan) och det räckte för att han skulle galoppera, varpå träningskompisen försvann därframme och min bara gav upp totalt. Han brydde sig inte om att jag drev ens, travade bara långsammare, jag blev rädd och trodde han skulle falla ihop eller nåt så jag skrittade av banan och in och där såg jag att han blödde näsblod. :crazy: Han blödde inte näsblod när vi skrittade efter bakvarven.

Han brukar aldrig ge upp efter galopp såhär, han måste vara sjuk eller?
Jag brukar köra mkt hårdare med honom än så och han känns aldrig trött men igår var han helt ur form verkligen. :confused:
Han hostade några ggr när jag selade av men sen har han inte hostat mer och har ingen feber eller snorig eller verkar må dåligt på annat sätt.

Han jag körde tillsammans med sa att jag skulle ta blodprov och lämna in, eller låta honom vila ett tag för att den ev infektionen ska försvinna.
Men säg att jag tar blodprov, hur gör man sen när man har fått svaret då, hur vet man om han behöver medicin eller om det inte är nåt?
Jag är inte så van att greja med sånt här?!

Sv: Blodprov?

Jag låter vet. ta provet och sen ringer jag dan efter och får reda på labbresultatet och eventuellt får man ju medicin utskriven också.

Jag skulle göra endoskopi på hästen också eftersom den blödde näsblod.

Jag hade kollat lungorna på den direkt. Är det lungblödning så är det mkt svårt att få tillbaka den i full form igen. De brukar bli väldigt rädda för att ta ut sig.

Hade tagit blodprov, vår häst var likadan, han hade lågt hb ohc de triodde det kunde bero på kopparbrist, så vi ger tillskott med koppar ohc sen dess har han fungerat. Men det behöver ju inte vara samma orsak för din häst.

Min häst har varit så där en gång, då var det en rejäl rhinoinfektion. Har för mig att den vilade sex veckor eller något liknande, plus behandlades med hippotrim om jag minns rätt. Men det handlade om ganska rejält näsblod, hög puls osv och en prestation som var sämre mätbart i 10-tals sekunder. Jag skulle definitivt tagit blodprov och kollat halsen. Låter ju som någon sorts infektion så där direkt.

Innan jag körde igång hästen igen efter vad nu det blir för diagnos och behandling, så skulle jag nog velat ta en omkoll av blodvärden och ta ytterligare en endoskopi.

Senast ändrad:

Endoskopi = kolla halsen?

Han blödde inte så att det forsade ner på golvet precis men det var ju inte några droppar i näsan heller..
Jag ska ringa imorgon och fixa en tid. :(

Senast ändrad:

Lungblödning? :crazy:
Alltså jag fattar ju att den blöder i lungorna då men det låter ju jätteallvarligt?

Ja det är det. Jag vet ingen häst som kommit tillbaka efter en lungblödning. Jag vet många som försökt däremot.
Men det finns ju Laxis eller vad det heter.

Men lungblödning låter lite väl.. men kollade runt lite om det och det stod att det var vanligt. Där blev jag förvånad.

Fast jag vet ju inte, ska kolla upp först, kan ju vara det.

"Farligheten" med näsblod beror på om det kommer från lungorna (mörkt) eller från ett blodkärl "på vägen"(ljust) , spränger sig lite kan dom göra om dom är sjuka, har själv råkat ut för det i samband med virus..
Efter det tar jag även vilopuls i samband med tempning för tempen var normal men pulsen förhöjd. Om jag inte minns fel var den ca 10% högre och det tyder på ngn form av infektion.

Så ta blodprov du och rådgör med Vet.

Tillägg: Har du svårt att "tolka" provsvaret kontakta mig eller gör som jag gjorde kontaktade Martha! (Tack igen)

Senast ändrad av en moderator:

Jag började bli ganska orolig av vissa svar, men hade visst glömt bort att det kan vara så här på buke.
Tur att du lugnade mig lite. ;)

Nu funderade jag inte så mkt på om blodet var mörkt eller ljust, det var rött liksom. Hmm.

Jag ska ringa och babbla med veternären imorn och fixa tid, tack för era svar allihopa! :bow:

Jag började bli ganska orolig av vissa svar, men hade visst glömt bort att det kan vara så här på buke.
Tur att du lugnade mig lite. ;)

Nu funderade jag inte så mkt på om blodet var mörkt eller ljust, det var rött liksom. Hmm.

Jag ska ringa och babbla med veternären imorn och fixa tid, tack för era svar allihopa! :bow:

...hehe ja så är det här... du kan trösta dig med att Black Runner vann lopp ett par månader efter sin "sprängning":cool:

När jag åkte skidor som ung (:cool: ) åkte jag ständigt sista biten med blodsmak i munnen:p

Jag har hört och lever efter principen att vilopulsen höjs 3 dagar innan tempen förändras.... Jag tar därför sällan tempen på en häst längre, säger liksom ingenting...

Hoppas min också vinner lopp inom några månader då!
Haha, han har inte ens grejat kvalet än men man kan ju alltid hoppas. :D

Låter trevligt att åka skidor med blodsmak i munnen.. :crazy:

Så du tar pulsen istället?

Det är väl klart att tempen säger nånting.
Om hästen har runt 37,8 i vanliga fall, och så har den plötsligt 38,7 en dag, det säger väl nåt?

Så du tar pulsen istället?

Det är väl klart att tempen säger nånting.
Om hästen har runt 37,8 i vanliga fall, och så har den plötsligt 38,7 en dag, det säger väl nåt?

Det Djurjouren menar är att om du pulsar i stället ser du den förhöjda pulsen tre dagar tidigare och kan anpassa träningen efter eventuell infektion.

En av tränarna på banan fick tre av sina stall utslagna av halsinfektion för 3-4 år sen och det han hittade felet på var en förhöjd återhämtningspuls.

Ja, en förhöjd temp säger att hästen är dålig NU.
En förhöjd puls säger att hästen är på väg att bli sjuk och förmodligen kommer att ha förhöjd temp om 3 dagar.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 128
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 945
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka